• silhuett

Ovanliga namn som ändå låter som NAMN?

Vår dotter är en månad gammal nu, och vi är fortfarande inte överens om namn.. Foten i munnen

Min pojkvän vill ge henne ett namn som är så ovanligt att typ max 10 personer i Sverige har namnet som tilltalsnamn. Visst, jag vill inte heller ge vår dotter ett namn från topp-100-listan, men alla namn han föreslår känns så pass ovanliga att de inte ens låter som namn i mina öron.. 

Jag vill helst ha ett etablerat namn. Det finns några få etablerade namn han kan tänka sig, men som jag å min sida inte riktigt gillar (till exempel Valeria och Ofelia). De jag tycker passar allra bäst på dottern är Miriam eller Rebecka, men de är för vanliga för honom.

Det enda namn vi båda gillar, men som ingen av oss egentligen vill ha som tilltalsnamn (på grund av att det bara innehåller en stavelse), är Liv. Jag har då föreslagit Livia, men då blir det gnissel om att namnet inte längre har betydelse "liv" (utan istället "blå").. Obestämd

Hur ska vi kunna enas?! 

• Svar på tråden Ovanliga namn som ändå låter som NAMN?
  • fluu

Försök att hitta ett helt nytt namn, inte ett namn som är en variant av ett namn bara den ena gillar. Jag själv funkar så. Exempelvis så är Astrid ett av mina favoritnamn. Jag älskar också Asta, men skulle aldrig kunna ta det bara för att det är så likt Astrid, som är en favorit. Asta skulle alltid vara lite halvmesyrigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mso

Jag föreslår Desideria.
    Det är inte jättemånga som heter det, men samtidigt inte något jättekonstigt namn. Och många stavelser som verkar viktigt även det :)
    Har för mig att det betyder den efterlängtade eller något sådant. Så han kan inte klaga på betydelsen heller.

Ett namn som jag hittade efter att jag redan hade namngivit båda mina barn, annars så hade någon av dem haft det som tilltalsnamn.

• Voluptuous Shalimar

Mina döttrar Beter FRANCESCA Mary Yvonne och ANAÏS Rose Valentine. Ovanliga men inte konstiga namn i Sverige. Har faktiskt bara stött på en enda namne och det var en liten fransk Anaïs i Lund.

• tulip79

Liv är jättefint! Inte helt ovanligt. Det är det enda namnet på dotterns dagis som det finns 2 barn som heter (går 40 barn på dagiset). De är 4 och 5 år.

• zaq

Några ovanliga namn:
    Fex
    Olivera
    Cordelia
    Mariella
    Ildi
    Alma
    Ayn
    Sissel
    Medea
    Augusta
    Margit
    Tyko
    Hera

Liv är fint. Ge henne det som namn och så kan hon heta Safira Miriam i andra- och trdje namn. 
    Alternativt till "liv" är Vitae (liv på latin) eller Vivo (liv på esperanto)

• zaq
    Kusin Krakel skrev 2017-10-08 11:05:41 följande:
    Ja har ni kollat igenom alla namn och är nästan överens om Liv kanske ni får nöja er med det även om ni inte tycker att det är helt perfekt. Hon måste ju få ett namn :)
    Jag håller med.
  • A10 Thunderbolt

Anders eller Sven kanske...*ähum*

• Ut o gå

Jag vill slå ett slag för att nå pudelns kärna. Varför är det så viktigt för honom att namnet är helt unikt? Varför är det så viktigt för dig med ett etablerat namn? Vad vill ni få ut av namnvalet och hur tänker ni att det påverkar ert barn? Eller tänker ni mer på andras bild av er som föräldrar?

Jag menar inte att du ska svara här utan att ni ska sätta er och diskutera detta, om ni inte redan gjort det.

• BossHoss
    Ut o gå skrev 2017-10-24 10:11:28 följande:

Jag vill slå ett slag för att nå pudelns kärna. Varför är det så viktigt för honom att namnet är helt unikt? Varför är det så viktigt för dig med ett etablerat namn? Vad vill ni få ut av namnvalet och hur tänker ni att det påverkar ert barn? Eller tänker ni mer på andras bild av er som föräldrar?

Jag menar inte att du ska svara här utan att ni ska sätta er och diskutera detta, om ni inte redan gjort det.

Håller helt med.

Läste nyss på WUMO, kan inte låta bli att inte dela med mig då jag tänkte på denna tråd
  • tulip79
    silhuett skrev 2017-10-24 16:24:10 följande:

Vi har slutligen kommit överens om Leona som tilltalsnamn!

Jättefint!
Svar på tråden Ovanliga namn som ändå låter som NAMN?