• silhuett

Ovanliga namn som ändå låter som NAMN?

Vår dotter är en månad gammal nu, och vi är fortfarande inte överens om namn.. Foten i munnen

Min pojkvän vill ge henne ett namn som är så ovanligt att typ max 10 personer i Sverige har namnet som tilltalsnamn. Visst, jag vill inte heller ge vår dotter ett namn från topp-100-listan, men alla namn han föreslår känns så pass ovanliga att de inte ens låter som namn i mina öron.. 

Jag vill helst ha ett etablerat namn. Det finns några få etablerade namn han kan tänka sig, men som jag å min sida inte riktigt gillar (till exempel Valeria och Ofelia). De jag tycker passar allra bäst på dottern är Miriam eller Rebecka, men de är för vanliga för honom.

Det enda namn vi båda gillar, men som ingen av oss egentligen vill ha som tilltalsnamn (på grund av att det bara innehåller en stavelse), är Liv. Jag har då föreslagit Livia, men då blir det gnissel om att namnet inte längre har betydelse "liv" (utan istället "blå").. Obestämd

Hur ska vi kunna enas?! 

• Svar på tråden Ovanliga namn som ändå låter som NAMN?
  • MallaL

Om han nu vill ha ett så ovanligt namn att det inte låter som ett namn tycker jag att han kan byta namn på sig själv istället, det är lätt gjort nuförtiden. Då kan han låta fantasin flöda utan att det drabbar någon annan.

Dottern kanske inte alls uppskattar att ha ett annorlunda namn som tilltalsnamn, men kanske som andranamn? Miriam och Rebecka är jättefina namn, han kan ju få bestämma andranamnet

• Kusin Krakel

Ni får fortsätta brainstorma nsmn. Det finns ju en hel del namn som är ovanliga i Sverige men som ändå är etablerade namn långt tillbaka i tiden . Det verkar som att ni båda gillar långa namn i alla fall (fast Liv är ju väldigt kort förstås). Här kommer några förskag

Natalia

Hermine

Andrine

Marcia/Marzieh

Nadine

Otilia

Rosalie

Esmeralda

Jaqueline

Isadora

Vilhelmina

Samira

Albertine

vibeke

Amelie

francine

Henrika

Clarissa

Jag tänker att det finns en mängd namn där ute. Gå igenom topplistor från olika länder, olika namntrådar på nätet, favoritkaraktärer i filmer och böcker os - så kommer ni säkert hitta nåt namn sommni båda känner er bekväma med till slut.

• nevermind

Mercedes är ju dösnyggt.

Varför funkar inte en stavelse? Hellre det än Livia... Kräks

• Alexi

Det är skit att ha ett namn som är jätteovanligt. Finns inget bra med att sticka ut så extremt. Så skärp er och ge barnet ett namn som hon kommer gilla. Skaffa er fula och ovanliga namn till er själva nu om ni måste!

• nevermind
    Alexi skrev 2017-10-08 07:38:50 följande:

Det är skit att ha ett namn som är jätteovanligt. Finns inget bra med att sticka ut så extremt. Så skärp er och ge barnet ett namn som hon kommer gilla. Skaffa er fula och ovanliga namn till er själva nu om ni måste!

Det enda jag tycker är jobbigt med det är namn som stavas avvikande. Fan att behöva bokstavera namnet varenda gång!
  • Isola747

Liv är ju världens finaste namn :) och även namnet på min äldsta. Dock tycker dottern själv att det är för ovanligt, trots att det inte är så himla ovanligt. Själv har jag ett namn som jag alltid delat med typ 3 andra i alla sammanhang genom livet och det är ju inte heller kul. Eftersom det är enda namnet ni är överens om vore det ju rimligt att använda det. Vad är orsaken till att ni vill ha fler stavelser?

• Kusin Krakel

Eftersom Ofelia varit uppe kommer lite andra Shakespeare-namn här

Adriana, Beatrice, Bianca, Celia, Cordelia, Desdemona, Emilia, Francisca, Hermia, Hermione (eller försvenska det till det mer lättutalade Hermine), Juliet (Julia), Lavinia, Lucetta, Miranda, Nerissa, Octavia, Paulina, Rosalinda, Rosaline, Viola

• silhuett

Flera av de förslag ni har gett har jag också kommit med, men de blir ratade.

Vi har gått igenom alla namnlistor vi hittat, från alla världens delar.. Föreslår jag något ska han bara hitta en ännu mer ovanlig version (jag föreslår Samira, han vill ha Safira, jag föreslår Leona, får Leoness som motförslag..).

Min pojkvän har ett namn med en stavelse och har aldrig gillat det. Det känns lättare att variera tonfall när man tilltalar någon med flera stavelser, medan en stavelse låter så entonigt. Men ja, det blir säkert Liv i slutändan om jag inte kan bearbeta honom

• Kusin Krakel
    silhuett skrev 2017-10-08 11:01:09 följande:

Vi har gått igenom alla namnlistor vi hittat, från alla världens delar.. Föreslår jag något ska han bara hitta en ännu mer ovanlig version (jag föreslår Samira, han vill ha Safira, jag föreslår Leona, får Leoness som motförslag..).

Min pojkvän har ett namn med en stavelse och har aldrig gillat det. Det känns lättare att variera tonfall när man tilltalar någon med flera stavelser, medan en stavelse låter så entonigt. Men ja, det blir säkert Liv i slutändan om jag inte kan bearbeta honom

Ja har ni kollat igenom alla namn och är nästan överens om Liv kanske ni får nöja er med det även om ni inte tycker att det är helt perfekt. Hon måste ju få ett namn :)
  • Kusin Krakel
    silhuett skrev 2017-10-08 11:01:09 följande:

Ja har ni kollat igenom alla namn och är nästan överens om Liv kanske ni får nöja er med det även om ni inte tycker att det är helt perfekt. Hon måste ju få ett namn :)
Svar på tråden Ovanliga namn som ändå låter som NAMN?