• Mamma123456

Ni som fick barn höst/vintertid , hur skyddade ni era barn från rs-viruset Men samtidigt inte var instängda hemma denna period?

Ni som fick barn höst/vintertid , hur skyddade ni era barn från rs-viruset

Men samtidigt inte var instängda hemma denna period?

• Svar på tråden Ni som fick barn höst/vintertid , hur skyddade ni era barn från rs-viruset Men samtidigt inte var instängda hemma denna period?
  • Anonym (X)

Angående att bjuda hem folk som är sjuka eller hälsa på hos folk som är sjuka, det gör man väl inte ändå? Är jag sjuk så försöker jag att inte utsätta någon annan och skulle absolut inte vara hemma hos någon annan förrän förkylningen/infektionen läkt ut. Och jag vill inte att folk som är sjuka hälsar på hos mig heller. 

• Kasperina

Min dotter är född på Halloween. Jag var ute och gick så mycket som möjligt, hindrade förkylda vuxna och barn från att pilla på henne och gick inte på ÖF förrän framåt april. Åkte inte kommunalt (det gör jag sällan med barnen ändå), gick inte och handlade när det var mycket folk i affären. 

• Anonym (chilis)
    Carambolan skrev 2017-10-08 00:49:33 följande:

Vi undvek att träffa sjuka människor. Vi undvek absolut inte butiker eller kollektivtrafik, däremot hade vi barnet antingen i vagn med uppfälld sufflett eller i sjal innanför tröja så att inga gulligullsugna främlingar kunde stoppa dit händerna obemärkt.

Exakt detta. Gör inget särskilt förutom att undvika att träffa sjuka människor. Går annars i butiker och besöker kaféer precis som vanligt.
  • LaFontaine
    Kasperina skrev 2017-11-29 13:56:17 följande:

Min dotter är född på Halloween. Jag var ute och gick så mycket som möjligt, hindrade förkylda vuxna och barn från att pilla på henne och gick inte på ÖF förrän framåt april. Åkte inte kommunalt (det gör jag sällan med barnen ändå), gick inte och handlade när det var mycket folk i affären. 

Vi gjorde likadant. Min dotter föddes i fjol och fjolårets RS-säsong var vidrig. Av barnen i min föräldragrupp, drabbades mer än hälften. Flera av dem fick besöka akuten och ett par av dem har fortfarande problem med luftrören. Jag är väldigt glad att vi var så pass försiktiga som vi var!
  • Qasima

Man behöver ju inte vara instängd i hemmet, men undvika folksamlingar och personer som är förkylda. 

Båda mina barn är födda under RS-period och vi undvek att träffa mycket folk de första månaderna. Barn nummer två var lite för tidigt född och extra känslig.

Vi undvek att ta emot besök av folk som var förkylda. Vi tog inte bebisarna med och handlade, om vi gjorde det så var de nedbäddade i vagn eller sele så att de var skyddade. Vi undvek Öppna förskolan innan barn två var tre månader gammal.

Normal handhygien, blir rätt naturligt när man har en bebis. Och vi lät inte folk hålla på och peta på dem i tid och otid.

Sen var vi ute en hel massa, gick långa promenader, de sov ute i vagnen på dagarna. I lekparken träffade vi andra barn som storasyskonet fick leka med, för han hade förskola 15 timmar/vecka och var hemma en hel del med oss.

Det går att undvika smitta, men ibland kan det vara ren otur också. Med förkylningar vet man ju inte alltid innan det bryter ut. Och har man syskon till bebisen är det mycket svårt att undvika smitta även om man är supernoggrann. 

• Anonym (RS)

Vädra, vädra och vädra så det blir frisk luft inne. Här hemma vädras det varje dag året runt, det är 17-18 grader och vi är aldrig någonsin sjuka. Hålla god handhygien, inte låta någon peta eller pussa i ansiktet första två månaderna och gärna undvika stora folksamlingar. Gå ut och gå mycket för ännu mer frisk luft.

• Anonym (väd)
    Anonym (RS) skrev 2017-11-30 09:26:37 följande:

Vädra, vädra och vädra så det blir frisk luft inne. Här hemma vädras det varje dag året runt, det är 17-18 grader och vi är aldrig någonsin sjuka. Hålla god handhygien, inte låta någon peta eller pussa i ansiktet första två månaderna och gärna undvika stora folksamlingar. Gå ut och gå mycket för ännu mer frisk luft.

Vi vädrar inte och har varmare inne och är heller aldrig sjuka. Så det finns inget samband där egentligen mer än er personliga erfarenhet.

God handhygien och det andra du skriver är ju däremot mer generellt fungerande råd som det finns evidens för.
  • Fru Ve

Gick inte och handlade med barnet utan lät antingen pappan handla, eller gick ut själv på kvällen då pappan kunde ta barnet (pumpade ur mjölk så han gav i flaska ibland). Besökte också vänner och släktingar hemma hos dem eller hade beslk hemma, så länge inte folk är sjuka är ju det ett bra sätt att ses. Ta promenader ute kan man ju också göra. Så visst kan man komma ut fast man inte utsätter barnet för smitta. Jag har undvikit typ lekland och såna ställen när bebis var väldigt liten. Om syskonen önskade gå på sånt fick de gå med en kompis familj istället.

• Anonym (X)
    Anonym (RS) skrev 2017-11-30 09:26:37 följande:

Vad är det i luften inne som man kan bli sjuk av menar du? Såvida inte man bjuder hem sjuka människor vill säga, men då hjälper nog inte vädring ändå.
  • Anonym (RS)
    Anonym (X) skrev 2017-11-30 15:12:16 följande:

Vad är det i luften inne som man kan bli sjuk av menar du? Såvida inte man bjuder hem sjuka människor vill säga, men då hjälper nog inte vädring ändå.

Anledningen till att folk är mer sjuka på vintern är för att man är inne mer och vädrar sällan. Om man haft folk på besök som varit sjuka, eller själv varit sjuk så sprids ju viruset i ett stängd hem. Trodde alla visste det?
  • Anonym (RS)
    Anonym (väd) skrev 2017-11-30 10:04:04 följande:

Vi vädrar inte och har varmare inne och är heller aldrig sjuka. Så det finns inget samband där egentligen mer än er personliga erfarenhet.

God handhygien och det andra du skriver är ju däremot mer generellt fungerande råd som det finns evidens för.

Torr luft inomhus och att man är mer inne gör att man lättare blir sjuk. Inte bara en personlig erfarnehet, utan ren fakta. Det är därför man blir sjuk oftare på vintern. Alla samlas inomhus och det blir torr, instängd luft och då färdas viruset längre i luften.
  • Anonym (typ)
    Anonym (RS) skrev 2017-11-30 16:24:29 följande:
    Anledningen till att folk är mer sjuka på vintern är för att man är inne mer och vädrar sällan. Om man haft folk på besök som varit sjuka, eller själv varit sjuk så sprids ju viruset i ett stängd hem. Trodde alla visste det?
    Att man är sjukare för att man är inne mer stämmer ju, men det beror snarare på att man är tätare tillsammans inne än ute, inte på luften i sig. 

De flesta har ventilation i sitt hem och virus överlever inte i luften på det sättet. Man behöver inte vädra hela dagen och ha 17-18 grader inne för att slippa bli sjuk. 
  • Anonym (typ)
    Anonym (RS) skrev 2017-11-30 16:28:29 följande:
    Torr luft inomhus och att man är mer inne gör att man lättare blir sjuk. Inte bara en personlig erfarnehet, utan ren fakta. Det är därför man blir sjuk oftare på vintern. Alla samlas inomhus och det blir torr, instängd luft och då färdas viruset längre i luften.
    Kall och torr luft är det sämsta. Så att vädra tills det blir kallt inne är ingen god idé alls. Det finns många sätt att öka luftfuktigheten utan att vädra i timmar.
  • Anonym (X)
    Anonym (RS) skrev 2017-11-30 16:24:29 följande:

Förkylningsvirus cirkulerar inte i luften i flera dagar så om du nu måste ha sjuka gäster är det bättre att du lägger din tid på att torka av ytor där alla har sina händer, dörrhandtag, bord, kranar mm.
Svar på tråden Ni som fick barn höst/vintertid , hur skyddade ni era barn från rs-viruset Men samtidigt inte var instängda hemma denna period?