• Anonym (Surro)

    Om man ångrar sig

    Om man för ett antal månader sen gick med på att agera surrogat åt ett par och efter rul ändrat sig och vill behålla barnet, vad kan de göra då?

    De har givetvis gjort allt privat eftersom staten inte hjälper till vid sånt här. Planen var att mannen skulle skriva på faderskapet och sen skulle kvinnan adoptera barnet. Surrogaten trodde verkligen att detta skulle fungera för hon ville inte ha fler egna barn men nu är det som det är.

    Finns det något paret kan göra? De har kontrakt mellan oss, men det håller väl inte i domstol?

  • Svar på tråden Om man ångrar sig
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Surro) skrev 2017-10-09 15:20:06 följande:
    Nej.
    Isåfall har det paret ingen juridisk rätt till barnet överhuvudtaget. Bara den biologiska mamman och pappan (om han inte är en anonym donator).
  • Aniiee

    Det enda som kan hända i sverige är att barnet potentiellt får 18 år av bråk mellan biomamman och biopappan om det behålls, eller att det blir en abort. 

    Och eftersom biopappan kommer ha umgängesrätt, och allt detta så klart kommer uppdagas av barnet förr eller senare så är bäst förstås att komma överens om att det bästa för barnet att ha 3 föräldrar som alla älskar och vårdar det, utan bråk.

    Som sagt, staten backar inte upp detta, så enligt lag är det den som bär barnet och den som tillhandahåller spermier som är barnets föräldrar.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Zira)

    Vem är pappan då?

    Dvs, ingen av dom du ska vara surrogat till är den riktiga föräldern? Har jag förstått det rätt då?


    Anonym (Surro) skrev 2017-10-09 15:20:06 följande:

    Nej.


  • Aniiee
    Anonym (Surro) skrev 2017-10-09 15:20:06 följande:
    Nej.
    Ok (skrev mitt andra inlägg innan detta kommit), så vems är barnet?
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Surro)
    Anonym (Zira) skrev 2017-10-09 15:23:25 följande:

    Vem är pappan då?

    Dvs, ingen av dom du ska vara surrogat till är den riktiga föräldern? Har jag förstått det rätt då?


    Aniiee skrev 2017-10-09 15:23:30 följande:

    Ok (skrev mitt andra inlägg innan detta kommit), så vems är barnet?


    De beställde från cryos.
  • Aniiee
    Anonym (Surro) skrev 2017-10-09 15:27:23 följande:
    Aniiee skrev 2017-10-09 15:23:30 följande:

    Ok (skrev mitt andra inlägg innan detta kommit), så vems är barnet?


    De beställde från cryos.
    Ok, så det där paret har ingen rätt till barnet alls, och det dessa tre tänkte göra är snudd på olagligt. Men, men, som sagt. är mannen inte biologiskt kopplad till barnet har han ingen rätt.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Meriall

    Eftersom surrogat är olagligt i Sverige har paret ingen rätt till barnet alls... hade det varit adoptivpappans spermier så hade han ju haft rätt till delad vårdnad/barnet på halvtid när det blir äldre. Men som det är nu, nej.

    Enda jag kan tänka mig är att paret kan få tillbaka ev pengar de betalat för spermier eller annat. Har de köpts i biomammans namn eller vad? Möjligen att paret kan argumentera för att hon stulit dem om paret köpt spermierna men jag tror inte det förändrar något gällande barnet.

  • Anonym (Surro)
    Meriall skrev 2017-10-09 17:35:03 följande:

    Eftersom surrogat är olagligt i Sverige har paret ingen rätt till barnet alls... hade det varit adoptivpappans spermier så hade han ju haft rätt till delad vårdnad/barnet på halvtid när det blir äldre. Men som det är nu, nej.

    Enda jag kan tänka mig är att paret kan få tillbaka ev pengar de betalat för spermier eller annat. Har de köpts i biomammans namn eller vad? Möjligen att paret kan argumentera för att hon stulit dem om paret köpt spermierna men jag tror inte det förändrar något gällande barnet.


    Stulit frusna spermier? Det är inte olagligt att vara surrogat.
  • Meriall
    Anonym (Surro) skrev 2017-10-09 18:51:14 följande:

    Stulit frusna spermier? Det är inte olagligt att vara surrogat.


    Nej inte olagligt att vara, inte så att en surrogat begår ett brott eller så men proceduren är olaglig och därmed inte hållbar rent lagligt. Vilket gör att sådana överenskommelser inte håller enligt lagen.
  • Anonym (M)
    Meriall skrev 2017-10-09 21:51:54 följande:

    Nej inte olagligt att vara, inte så att en surrogat begår ett brott eller så men proceduren är olaglig och därmed inte hållbar rent lagligt. Vilket gör att sådana överenskommelser inte håller enligt lagen.


    Proceduren är inte heller olaglig, bara inte laglig. Därför finns det inget som helst lagligt stöd för att upperätthålla en sådan överrenskommelse. Men det är inte olagligt, då skulle det vara brottsligt.
Svar på tråden Om man ångrar sig