• Greenbouncer

Avsagd föräldraskap; arvrätt?

Hej.
    Har av hennes modern förbjudits att träffa min dotter som är 28åg sedan hon var 3.5åg.
    Jag har prydligt betalat underhåll i drygt 15 år.
    Nyligen fick hon i tingsrätten adopteras av sin plastpappa på grund av att jag inte träffat henne alla åren. Låter sjukt, men så var det.
    Jag vill inte att hon ärver någonting efter mig. Inte utan betydelse är att jag inte vill att hon stör min sambo.
    Förlorar min dotter arvsrätt om jag avsäger föräldraskapet?

• Svar på tråden Avsagd föräldraskap; arvrätt?
  • Anonym (123)
    Queennr1 skrev 2017-10-09 21:08:29 följande:
    Det är "TS" ansvar att de inte har kontakt, ingen annans.
    "av hennes modern förbjudits att träffa min dotter"

Även om ts nu inte verkar utnyttjat sin rätt till umgänge, så låter det det ju faktiskt som att mamman har haft ett finger med i det spelet också. Eller är det helt otänkbart att en mamma skulle göra så och ts ljuger?
  • Anonym (faktor)
    Queennr1 skrev 2017-10-09 21:06:58 följande:

Du är en patetisk ursäkt till människa som inbillar dig att du kan lägga ansvaret för ditt usla föräldrarskap på nån annan och dessutom tror att vi är så korkade att vi köper det.

Vad det gäller arvet behöver du inte oroa dig om hon låtit sig adopteras.

Men om mamman förbjudit mannen umgänge så skulle det ju även kunna vara att han har en sådan personlighet eller vanor att umgänge vore skadligt för barnet? 

Jag vet en man som självmant gav upp sitt umgänge en period för att han trots allt begrep att man är en dålig förälder om man super sig medvetslös med sin 4-åring.

Och ytterligare en man som tyvärr inte hade den insikten utan telefontrakasserade en vän till mig sexuellt, på fyllan, medan han hade ett barn under 7 år hos sig. Då får man skylla sig själv om det hamnar hos soc.
  • Anonym (mmmp)
    Anonym (123) skrev 2017-10-09 21:20:22 följande:

Även om ts nu inte verkar utnyttjat sin rätt till umgänge, så låter det det ju faktiskt som att mamman har haft ett finger med i det spelet också. Eller är det helt otänkbart att en mamma skulle göra så och ts ljuger?
    om han vore en vettig förälder hade han då stridit för dotterns rätt att ha sin pappa, kontaktat advokat osv.
  • Anonym (123)
    Anonym (mmmp) skrev 2017-10-09 21:27:31 följande:
    om han vore en vettig förälder hade han då stridit för dotterns rätt att ha sin pappa, kontaktat advokat osv.
    Inte det jag ifrågasatte, även om vi inte vet situationen helt.
  • Queennr1
    Anonym (123) skrev 2017-10-09 21:20:22 följande:

Ingen enskild förälder har den makten. Om TS hade velat träffa sin unge och ansträngt sig en gnutta så hade han kunna ha kontakt med sitt barn. Dessutom var det många år sedan barnet blev myndigt och OM man är så korkad att man tror på TS ursäkter om att det är mammans fel så faller denna ursäkt hursomhelst efter att barnet blivit myndigt.
  • Kusin Krakel
    Anonym (snälla nån) skrev 2017-10-09 21:16:06 följande:

Dottern är 28 år, alltså myndig sedan 10 år tillbaka och blev inte "bortadopterad" utan valde själv att adopteras bort. 

Däremot är frågan varför du inte stridit för att få träffa henne?

Tack för förtydligande. Framgår ju om läser lite nogrannare än vad jag gjorde.
  • Greenbouncer
    Queennr1 skrev 2017-10-09 21:40:07 följande:
    Ingen enskild förälder har den makten. Om TS hade velat träffa sin unge och ansträngt sig en gnutta så hade han kunna ha kontakt med sitt barn. Dessutom var det många år sedan barnet blev myndigt och OM man är så korkad att man tror på TS ursäkter om att det är mammans fel så faller denna ursäkt hursomhelst efter att barnet blivit myndigt.
    Det är helt fel. En galen moder har den makten och lätt dras in soc och högre myndigheter in i sitt spel. Jag vet. Vad betyder TS?
  • Greenbouncer

Jag har försökt att svara alla, men är ny här och vet inte om det kom några svar.
    Markerade inte i Greenbouncer i rutan t.ex.

• Greenbouncer
    Anonym (123) skrev 2017-10-09 21:38:04 följande:
    Inte det jag ifrågasatte, även om vi inte vet situationen helt.
    Det är klart jag har stridit i fem år. Det tog slut i HD där en kvinnlig domare, som senare blev Jämställdhets Minister beslöt att eftersom det har gått så lång tid från att pappan set sin dotter, blir det för barnets bästa bäst att han inte gör det alls. Jag har litet svårt att lita på rättsväsendet. Förresten, på SU bibliotek kan man se alla rättegångar, inte bara min.
  • Greenbouncer
    Anonym (faktor) skrev 2017-10-09 21:22:51 följande:
    Men om mamman förbjudit mannen umgänge så skulle det ju även kunna vara att han har en sådan personlighet eller vanor att umgänge vore skadligt för barnet? 

Jag vet en man som självmant gav upp sitt umgänge en period för att han trots allt begrep att man är en dålig förälder om man super sig medvetslös med sin 4-åring.

Och ytterligare en man som tyvärr inte hade den insikten utan telefontrakasserade en vän till mig sexuellt, på fyllan, medan han hade ett barn under 7 år hos sig. Då får man skylla sig själv om det hamnar hos soc.
    Det finns olika fall och historier. Den avlidne advokat, f.d. känd brottare har skrivit en bok om olika de fallen, bl.a. om en medkännande mor från Norrland som hade seks med sin tonårsson för att hon tyckte synd om hans uppväxtlidande.
    Det gör mig ont när någon säger att jag ljuger eller annat. Jag bryr mig inte om någons medlidande längre, eftersom jag är en vuxen man.
  • Greenbouncer
    inte nu igen skrev 2017-10-09 21:10:42 följande:

Det är samma troll som härjar igen, så genomskinlig att det är pinsamt

men så blir det är man inte kan trolla bland de stora grabbarna på flashback

Mår du helt bra?!
  • Anonym (?)
    Greenbouncer skrev 2017-10-09 22:04:25 följande:

Det är klart jag har stridit i fem år. Det tog slut i HD där en kvinnlig domare, som senare blev Jämställdhets Minister beslöt att eftersom det har gått så lång tid från att pappan set sin dotter, blir det för barnets bästa bäst att han inte gör det alls. Jag har litet svårt att lita på rättsväsendet. Förresten, på SU bibliotek kan man se alla rättegångar, inte bara min.

Vem var det? Vilken jämställdhetsminister/domare?
Svar på tråden Avsagd föräldraskap; arvrätt?