• Wictoria90

Nedstämd och ledsen efter 2 missfall

Vet inte vad jag egentligen vill få ut av att skriva här. Har sedan i juni haft 2 MA, först i juni och sedan nu igen i september. Har nu testat negativt på graviditetstest så jag antar att kroppen är tillbaka igen, tillbaka på noll helt enkelt. Känner mig bara så himla tom. Ledsen fast kan inte sätta fingret på vad det är. Vet inte om det beror på missfallet eller bara känslan av att set ännu inte har gått. Hoppas på att finna lite tröst här. Tack!

• Svar på tråden Nedstämd och ledsen efter 2 missfall
  • Almina

Jag vet hur det känns. Hade själv två MA och det kändes rätt hopplöst. Vågade inte tro på att det skulle kunna gå bra vid ett tredje försök. Men eftersom det inte skulle bli någon utredning förrän efter tre missfall så fanns det inte så många alternativ heller. Jag fick höra att det troligaste var att det var en slump att just jag fått två missfall, och att det troligaste var att nästa graviditet skulle bli normal. Men det hade jag svårt att tro på.

Men jag blev gravid en tredje gång, och gick i princip bara och väntade på att få veta att fostret hade dött. Gjorde ett tidigt ultraljud i v 8, för att det kändes bättre att få veta så tidigt som möjligt om det ändå inte skulle bli något. Men till min förvåning såg de ett hjärta som slog! Jag var fortsatt nervös under hela graviditeten, men det gick vägen den tredje gången. Och nu har jag en härlig 4-åring.

Jag önskar att det kommer gå lika bra för dig, när ni ger er på ett tredje försök.

• Bubbel85

Hade också flera missfall innan det gick vägen. Vet hur du känner men jag lovar, att när du väl får din bebis kommer det vara värt allt kämpande. Min sambo sa efter mitt sista MA att "när vi väl får vår bebis kommer vi vara tacksamma att det inte gick vägen, för annars hade vi inte fått just vår bebis". Det var en tröst... och tänk så rätt han hade!

• syntharen
    Bubbel85 skrev 2017-10-11 21:00:48 följande:

Hade också flera missfall innan det gick vägen. Vet hur du känner men jag lovar, att när du väl får din bebis kommer det vara värt allt kämpande. Min sambo sa efter mitt sista MA att "när vi väl får vår bebis kommer vi vara tacksamma att det inte gick vägen, för annars hade vi inte fått just vår bebis". Det var en tröst... och tänk så rätt han hade!

Ja precis så känns det! När vi försökte få till ett syskon till vårt första barn tog det 5 år, 4 missfall och div behandlingar innan lillebror kom till helt spontant. Och då kände jag på nåt konstigt sätt att jag var glad över all den skit vi gått igenom för annars hade vi inte fått den här härliga pojken. Helt ologiskt men jag kan absolut inte se hur vi inte skulle ha just det barnet som vi fick till slut. Jättekonstigt...

Till TS, det är jätteovanligt att få 3 eller fler missfall på raken så nästa gång går det säkert vägen.
  • Wictoria90

Tack för era kommentarer. Jag försöket verkligen se ljuset i alltihopa men igår kom det som en känsla över mig och jag kände mig, vad ska man säga... aningens värdelös. Allt kändes lite hopplöst och jag är nästan lite rädd inför vad som ska komma. Men vi kommer självklart försöka igen. Vi har tur som har lätt att bli gravida så förhoppningsvis blir det tredje gången gillt.

Just nu känner jag mig lite arg och avundsjuk på alla som går omkring med bebisar i kärror eller med sina magar. Känner mig hemsk som tänker så men jag är så avundsjuk!!!

• Femblirsex14

Hej! Jag vet precis känslan. Jag beklagar dina missfall. Jag har precis fått ett MA i v 13. Fostret har varit dött sedan v 6-8. Jag hade det på känn men kunde inte föreställa mig vad som skulle ske. Efter KUb gick jag hem med tabletter som skulle tas morgonen därpå. Kl 17 först kom blodet! Kl 23 kom ambulansen. Vid midnatt blev det akut operation. Förlorade massor av blod och kände mig helt knäckt. Fick blod i omgångar och är nu sjukskriven I tre v. Sen då? Jobba igen! Hur ska jag orka? Vill inte ha allas blickar på mig, frågor ja allt det där.. orkar inget är så ledsen och svag nu????????

• Wictoria90
    Femblirsex14 skrev 2017-11-28 20:21:55 följande:

Hej! Jag vet precis känslan. Jag beklagar dina missfall. Jag har precis fått ett MA i v 13. Fostret har varit dött sedan v 6-8. Jag hade det på känn men kunde inte föreställa mig vad som skulle ske. Efter KUb gick jag hem med tabletter som skulle tas morgonen därpå. Kl 17 först kom blodet! Kl 23 kom ambulansen. Vid midnatt blev det akut operation. Förlorade massor av blod och kände mig helt knäckt. Fick blod i omgångar och är nu sjukskriven I tre v. Sen då? Jobba igen! Hur ska jag orka? Vill inte ha allas blickar på mig, frågor ja allt det där.. orkar inget är så ledsen och svag nu????????

Åh men nej!! Stackare! Jag förstår verkligen har du känner. Vi hade till och med börjat säga till våra närmaste vänner och familj och släkt vid första graviditeten så det kändes så ledsamt och otroligt jobbigt att säga att det inte gick. Att möta jobbarkompisarna efter ha varit hemma och förlorat allt.

Jag har haft en dipp nu i höst med nedstämdhet om missfallen.. ser bara barn och bebisar och gravida överallt!!

Tänker på dig <3
  • Femblirsex14

Har du gått och pratat med någon? Kurator? Jag fick nummer till en kurator igår och ska försöka ringa imorgon. Tror msn mår bättre om man får prata med någon .. kram

• Snuttis2

Beklagar missfallen! Har själv drabbats av två varav det ena var ett ma som upptäcktes på kontroll . Har haft svårt att bli gravid o senare gjort ivf vilket bidrog till mkt oro och stress runt fertiliteten!

Men min tredje graviditet resulterade i en idag 4 månaders son : ) så ge inte upp !

• Ljac

Har en fundering som jag vorre super tacksam över om någon kunde dela med sig sina tanke om.

Fick missfall för ca 12 veckor sedan, var väldigt tidigt in i graviditeten men vet inte exakt. Blödde länge, så efter 7 veckor fick jag hormontabletter som gav mig ett uppehåll på 2-3 dagar och sedan kom mensen. Har nu gått nästan 5 veckor sedan mensen startade och gjorde precis ett gravtest som direkt visade ett starkt plus. Kan det vara hormoner typ Hcg..? som sitter kvar från missfallet eller kan man misstänka en ny graviditet?

Tillägg: 1under första graviditeten blev jag super varm om kinderna i ett par dagar. Har känt lite samma känsla nu men kan även vara att man överanalyserar. 2 extra stor mängd på flytningar ett par dagar.

• Snuttis2

Beroende på graviditetens längd kan hcg finnas kvar o visa falskt positiv i upp till nio veckor!

• Ljjac

Så, skulle kunna vara hormoner som sitter i fortfarande men skulle även kunna vara en ny graviditet?

Sitter hcg i längre om missfallet kommer efter 15 veckor istället för 5?

Tror det var runt vecka 5 jag fick missfall.

Tack för svaren! (:

• Snuttis2

Ja!

Mängden hcg är ju högre u längre graviditeten gått! Mitt ena missfall var tidigt i v 6 o då försvann hcg på någon vecka, mitt andra i v 12 o då tog det flera veckor dock minns jag inte längre hur många!

Håller tummarna för en ny graviditet : )

• Wictoria90
    Femblirsex14 skrev 2017-11-29 22:01:03 följande:

Har du gått och pratat med någon? Kurator? Jag fick nummer till en kurator igår och ska försöka ringa imorgon. Tror msn mår bättre om man får prata med någon .. kram

Nej jag hr inte pratat med någon.. känner mig lite dum för jag vet inte vad jag ska sägainför någon jag inte känner...

känner dock att jag är lite manisk!! Jag vill så gärna bli gravid och få behålla ett barn <3
Svar på tråden Nedstämd och ledsen efter 2 missfall