• silvergirl

Mina barn växer upp i en rökfabrik. Vad har de för rättigheter?

Är det barnmisshandel att röka in hela sin lägenhet när man har barn boende hos sig? Mitt x har gift sig men en tjej som uppenbarligen kedjeröker inne, han röker också. När jag går ifrån dem när jag hämtat svider det i ögonen på mig och kliar i halsen, jag är inte allergisk, och jag vill inte ens ha tillbaka kläder som varit där för det stinker så mycket. Min son är allergisk mot pälsdjur och pollen, får astmasymtom på våren. Jag är orolig för mina två barn! De har dessutom ett gemensamt barn som ju aldrig kommer därifrån. Jag har pratat med pappan och länkat en forskningsrapport om att barn som utsätts för passiv rökning oftare är sjuka. Men kan jag göra mer? Blir bara ignorerad.

• Svar på tråden Mina barn växer upp i en rökfabrik. Vad har de för rättigheter?
  • GrönaDruvan

Vet inte om det är barnmisshandel, förr rökte ju alla inne, även mina föräldrar när jag var liten.
    Dock tycker jag personligen att det är grymt oansvarigt och fruktansvärt äckligt och elakt att som småbarnsföräldrar sitta och röka inomhus hos sina barn.
    Har dom inte alla hästar hemma eller?

• Anna60

Idag kan det nog klassas som försummelse faktiskt. Barnmisshandel vet jag inte. Om din son får astmasymptom och är allergiker lär passiv rökning förvärra det hela. Det är ju helt klart jävligt korkat av dom, och egotrippat.

• rew1
    GrönaDruvan skrev 2017-10-12 09:17:18 följande:

Vet inte om det är barnmisshandel, förr rökte ju alla inne, även mina föräldrar när jag var liten.
    Dock tycker jag personligen att det är grymt oansvarigt och fruktansvärt äckligt och elakt att som småbarnsföräldrar sitta och röka inomhus hos sina barn.
    Har dom inte alla hästar hemma eller?

Jag tycker att det är att klassa som barnmisshandel. Många barn till föräldrar som röker utvecklar ju livslånga lungproblem, det kan inte kallas annat än barnmisshandel att medvetet utsätta barn för risk till kroppsskada eller långvarig sjukdom. 

Förr visste man inte riskerna med rökning, det gör man idag. Alla vet även om inte alla bryr sig.
  • GrönaDruvan
    rew1 skrev 2017-10-12 11:01:43 följande:
    Jag tycker att det är att klassa som barnmisshandel. Många barn till föräldrar som röker utvecklar ju livslånga lungproblem, det kan inte kallas annat än barnmisshandel att medvetet utsätta barn för risk till kroppsskada eller långvarig sjukdom. 

Förr visste man inte riskerna med rökning, det gör man idag. Alla vet även om inte alla bryr sig.
    Tycker personligen också det är misshandel, och förstår inte vad som gör människor så lata och egotrippade att de inte kan gå ut och röka.
    Frågan är hur det är i lagens mening...?
  • rew1
    GrönaDruvan skrev 2017-10-12 11:09:34 följande:
    Tycker personligen också det är misshandel, och förstår inte vad som gör människor så lata och egotrippade att de inte kan gå ut och röka.
    Frågan är hur det är i lagens mening...?
    Man borde kunna anmäla till socialtjänsten. Likasom att man kan anmäla annan försummelse eller skada som barn utsätts för.

Tex om man underlåter att ge viktig medicin, inte sköter kosten för ett barn med matallergier, övervikt eller nåt annat. Eller att man låter barnet åka bil utan bälte. Inte borstar barnets tänder så att det får en massa hål i tänderna. Eller inte ser till att barnet går i skolan. 

Om en förälder ser att sånt här pågår i den andra förälderns hem måste man ju kunna reagera och se till att barnets situation förbättras.

Inte så att nån får fängelse för dessa saker, men att barnet inte behöver utsättas för det, antingen genom att föräldern bättrar sig eller att föräldern inte får ha hand om barnet längre.
  • Vet hur det känns

Min mamma rökte inne (och mina äldre syskon) mina kläder luktade alltid rök och jag vaknade ofta på natten av att jag hade halsont..väldigt tidigt.. jag var kanske 5 ,år när det började.med halsont på nätterna. jag bad min mamma sluta flera gånger när jag kom upp i 11-12 års ålder för jag hade så ont i halsen. Men hon lyssnade inte.. hon rökte överallt.. ask koppen stod alltid brevid spisen när hon lagade mat.. brevid sängen.. vardagsrummet.. mina äldre syskon rökte med..

Det var hemskt!!! Och jag led verkligen...i skolan skämdes jag för att jag verkligen stank inrökt.. jag är född 1988 och växte upp på 90 talet och början av 2000 talet. Så man visste bättre men jag tror inte att hon brydde sig.

Jag anser att det är misshandel!!!! Om jag var du skulle jag kräva att dom går ut och röker annars så får sonen inte åka dit.

• Topcom
    Vet hur det känns skrev 2017-10-18 09:49:58 följande:

Min mamma rökte inne (och mina äldre syskon) mina kläder luktade alltid rök och jag vaknade ofta på natten av att jag hade halsont..väldigt tidigt.. jag var kanske 5 ,år när det började.med halsont på nätterna. jag bad min mamma sluta flera gånger när jag kom upp i 11-12 års ålder för jag hade så ont i halsen. Men hon lyssnade inte.. hon rökte överallt.. ask koppen stod alltid brevid spisen när hon lagade mat.. brevid sängen.. vardagsrummet.. mina äldre syskon rökte med..

Det var hemskt!!! Och jag led verkligen...i skolan skämdes jag för att jag verkligen stank inrökt.. jag är född 1988 och växte upp på 90 talet och början av 2000 talet. Så man visste bättre men jag tror inte att hon brydde sig.

Jag anser att det är misshandel!!!! Om jag var du skulle jag kräva att dom går ut och röker annars så får sonen inte åka dit.

Gud vad hemskt :( stackare..

Ts, jag skulle fan bli tokig om mina barn levde i cigarettrök hela dagarna utan att kunna komma ifrån(förutom de veckor de borta). Tycker du borde prata med soc om beteendet och påpeka att din son har astma. Kanske säga att du har sett tecken på att han har haft svårt att andas hos pappan. Så får de ta ett snack med idioterna.
Svar på tråden Mina barn växer upp i en rökfabrik. Vad har de för rättigheter?