• Stolt Farsa

Moderaterna vill ha två karensdagar

Ni kanske såg på nyheterna igår att moderaterna vill ha två karensdagar istället för en och jag förstår helt ärligt inte vad det skulle göra för skillnad. Det finns ju ingen anledning att jaga de som får influensan för vi vet ju att de människorna är tillbaka på jobbet inom en vecka eller så. Förstår inte varför vi ska få mindre pengar bara för det, tror knappast att vi går tillbaka till jobbet en dag tidigare om vi har 40 graders feber.

En till karensdag hjälper knappast långtidssjukskrivna människor heller. Däremot håller jag med om att man kanske inte kan få ersättning i all oändlighet men en till karensdag känns väldigt missriktad och onödig.

Håller ni med?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Moderaterna vill ha två karensdagar
  • nevermind
    KillBill skrev 2017-10-19 07:56:55 följande:
    Det är tydligt att du aldrig har haft ett barn som ofta är sjukt..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Jaså? Jaha? Jag kanske var ett barn som ofta var sjukt?
  • KillBill
    nevermind skrev 2017-10-19 17:14:40 följande:
    Jaså? Jaha? Jag kanske var ett barn som ofta var sjukt?

Jag tycker det är konstigt om någon som har erfarenhet av att ofta ha behöva vårda ett sjukt barn skulle föreslå karensdagar vid vård av sjukt barn. Det är som att skjuta sig själv i foten.

• Anonym (carl)
    Efraim Barkbit skrev 2017-10-19 06:41:49 följande:
    Det är nästan 30 år sedan och vi behöver följa med vår tid, lite iaf.
    Ja precis.Men fråga är vilka "vi" är. "Vi" som jobbar så mycket vi kan är inte så jättesugna på att finansiera lediga dagar åt de lata.
  • Anonym (carl)
    KillBill skrev 2017-10-19 07:14:42 följande:

Din granne har alltså gått hemma under 6 år d.v.s. även när Alliansen regerade och det fanns en bortre tidsgräns (stupstock) i sjukförsäkringen som gjorde att man fick lämna sjukförsäkringen efter 2,5 år för att stå till arbetsmarknadens förfogande (och ofta fick leva på socialbidrag)? Om din granne har varit hemma i 6 år så beror det kanske på kroniskt sjukdom (alla sjukdomar syns inte utanpå)?

Det visade sig att "stupstocken" inte ledde till färre sjukskrivna. Moderaterna förslag att ta pengar från sjukskrivna den 15 dagen på sjukskrivningen kommer det inte heller påverka sjukhälsotalen.  

Politikerna borde ta tag i själva grundproblemet och jobba för att motverka orsakerna till att människor blir sjuka (många är sjuka pga. av psykisk utmattning/ohälsa) i stället för att ta pengar från kroniskt sjuka människor, människor som varit med om olyckor, människor med cancerdiagnoser, människor som är djupt deprimerade o.s.v..

Om stupstocken inte ledde till färre sjukskrivna så förstår jag inte det kopiösa gnället på den.

Du har rätti att det finna en massa omätbara kroniska diagnoser. Vissa individer vet hur de ska skaffa sig dessa diagnoser. Och frågan är ju hur aktiv fritid man kan ha innan man borde anses kapabel att utföra ett mindre ansträngande arbete.

Individen har också ett ansvar för sin egen hälsa. Det kan ju knappast vara upp Löfvén att se över min psykiska hälsa. Var och en är sin egen lyckas smed och möjligheterna är oändliga.

• Bejje

Det viktiga är att ens sjukdom inte ska bestämmas av försäkringskassans minst sagt incompetenta idioter. De låtsas vara läkare som kan bedömma folk utan att ha någon som helst läkarutbildning.

Det sjuka är att även om 3st olika läkare säger att en person är för sjuk för att kunna jobba så kan en outbildad handläggare på försäkringskassan komma och säga att han/hon vet bättre och tycker att personen kan jobba. Hur har vi låtit systemet gå så långt att riktiga läkares intyg inte spelar någon roll? 

• KillBill
    Anonym (carl) skrev 2017-10-19 23:43:01 följande:
    Om stupstocken inte ledde till färre sjukskrivna så förstår jag inte det kopiösa gnället på den.

Du har rätti att det finna en massa omätbara kroniska diagnoser. Vissa individer vet hur de ska skaffa sig dessa diagnoser. Och frågan är ju hur aktiv fritid man kan ha innan man borde anses kapabel att utföra ett mindre ansträngande arbete.

Individen har också ett ansvar för sin egen hälsa. Det kan ju knappast vara upp Löfvén att se över min psykiska hälsa. Var och en är sin egen lyckas smed och möjligheterna är oändliga.

Kritiken mot stupstocken handlade om att bl.a. kroniskt sjuka människor och människor med cancerdiagnoser utförsäkrades och blev tvungna att leva på socialbidrag innan de kvalificerade in sig i sjukförsäkringssystemet igen. Efter ett tag så var således samma sjuka människor inne i sjukförsäkringssystemet igen och det enda som alliansen hade uppnått var att ta pengar ifrån sjuka människor.

• Efraim Barkbit
    Anonym (carl) skrev 2017-10-19 23:35:47 följande:

Ja precis.Men fråga är vilka "vi" är. "Vi" som jobbar så mycket vi kan är inte så jättesugna på att finansiera lediga dagar åt de lata.

Vi betyder du och jag, vi som är vuxna i monarkin Sverige. Vi som för vidare en tradition av effektiv fördelningspolitik som varken är ren marknadsekonomi eller planekonomi.

För mig handlar det om ren nationalekonomisk nytta. Landet förlorar pengar på ohälsa och många länder i Europa inkl våra grannar Danmark och Norge har tydligt visat att slopande av karensdag leder till lägre kostnader för samhället.

Du verkar vara fast i en gammaldags ideologsk princip. Överutnyttjandet är en myt från förr. Försök se det rent ekonomiskt/pragmatiskt istället. Det leder till bättre folkhälsa och därmed högre BNP att slopa karensdag, det visar andra länder genom gott föredöme.
  • Anonym (Tummen ner)
    Anonym (carl) skrev 2017-10-19 23:35:47 följande:
    Man är inte lat när man är sjuk. Man är sjuk! Jag önskar att du får en riktigt jävlig sjukdom så att du får känna på hur det är. Inte sjusst, men bättre människa än så är jag inte.
  • nevermind
    KillBill skrev 2017-10-19 20:17:35 följande:

Jag tycker det är konstigt om någon som har erfarenhet av att ofta ha behöva vårda ett sjukt barn skulle föreslå karensdagar vid vård av sjukt barn. Det är som att skjuta sig själv i foten.

Inte alls. Jag har nämligen även mycket erfarenhet av kollegor som ful-vabbar.
  • Anonym (Bitt)
    Stolt Farsa skrev 2017-10-18 08:50:04 följande:

Jag förstår helt ärligt inte hur vissa människor anser att om man inte jobbar så skall man inte ha en krona. Hur kan man tro att livet är så himla enkelt. Alla blir vi sjuka någon gång och varför ska mattan fullständigt dras undan för de människorna. Ska de förlora sin lägenhet, inte kunna köpa mat eller t.o.m. hamna på gatan för att de inte kan betala sina räkningar under tiden de är sjuka. 

Jag undrar om de som ser så "enkelt" på det här också ser lika enkelt på andra saker i livet också. Det är bara svart eller vitt för er, finns inga gråzoner.

Det finns många bittra ynglingar på nätet, samt en och annan med sämre mental förmåga.

Och så finns det förstås rätt många (bittra) sadister inom moderaterna.

De flesta fattar att förslaget är ett slag i luften som har som enda effekt att det gör livet lite jävligare för de som redan lever mest slitigt.
  • cb66
    Mandel skrev 2017-10-12 13:51:14 följande:

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Grejen är ju den att en arbetsgivare sällan kan påverka förkylningar hos sin personal och varför ska då arbetsgivaren över huvud taget betala sjuklön om en anställd är sjuk. 
    Speciellt med tanke på hur mycket det betalas in i sociala avgifter. Det borde staten stå för helt.

Sedan är ju däremot arbetsgivaren mer skyldig vid specifika arbetsrelaterade sjukdomar och då skulle det inte vara ens någon dags karens för det är inte arbetstagarens fel över huvud taget.

Eller de fall där arbetstagaren inte skött om sin egen hälsa på sin fritid så det påverkat hälsan under arbetstiden eller där den anställde sköter om sig, men olyckas på fritiden eller de som gör skönhetsoperationer och blir sjukskrivna osv.

Det är svårt!

Generellt tycker jag dock att staten borde stå för majoriteten av sjukersättningen vid kortare frånvaro oavsett orsak.
    Sedan vid längre frånvaro ska en utredning om ansvar startas och då kan man kräva att arbetsgivaren står för sjuklönen och då betalar tillbaka till staten.

När ansvaret för de första två veckorna överfördes till arbetsgivaren så sänktes de sociala avgifterna med motsvarande belopp.

Företag kunde tjäna pengar på att se till att personalen var friskare, friskvård, motion, hälsosam arbetsplats mindre stress etcetera.

Nackdelen var att företag undviker att anställa folk med hälsorisker dvs småbarnsföräldrar och kroniskt sjuka
  • Anonym (carl)
    Anonym (Tummen ner) skrev 2017-10-20 09:31:02 följande:
    Man är inte lat när man är sjuk. Man är sjuk! Jag önskar att du får en riktigt jävlig sjukdom så att du får känna på hur det är. Inte sjusst, men bättre människa än så är jag inte.
    JAg har inte påstått att de sjuka är lata. Men jag påstår att bland de som går hemma "sjukskrivna" så finns en delmängd som helt enkelt är lata. Att jag förstår detta gör inte mig till en hemsk människa. Det handlar om fakta.

Det du skriver att du hoppas ska drabba mig är helt korrekt en indikation på vem du är.
  • Anonym (carl)
    Anonym (Tummen ner) skrev 2017-10-20 09:34:44 följande:
    Jag har MS. Tack och lov har jag en variant som tillåter mig att jobba 100% och det tänker jag göra så länge jag kan. Jag vet dock att det finns andra med den sjukdomen som har det riktigt jobbigt. Hur menar du att vi "skaffat oss" dessa diagnoser? Jag önskar varje dag att jag vore frisk så att jag skulle kunna gå igen. Det är min högsta önskan. Jag har en bekant med känningar inom Hells Angels. Om du mailar mig din adress kan någon av dem komma hem till dig och skjuta dig i ryggraden så att du får lika mycket problem att gå - så kan du få samma symptom även om du inte har diagnosen. Det blir väl trevligt?
    Hoppsan...det här var ju ett trevligt ställe...
Svar på tråden Moderaterna vill ha två karensdagar