• Anonym (Loulou)

Sexmissbruk

Jag förstår att sexmissbruk inte är något ovanligt idag.. och jag själv kan säkert räknas in i den kategorin. Men jag skulle vilja höra mig för angående ett sjukligt destruktivt tänkande och agerande gällande sex..

Har tidigare varit medberoende till mina barns far som va alkoholist och dras på något konstigt vis till trasiga män.. det är något jag är medveten om och något jag själv jobbar på.. det ger mig nån typ av bekräftelse att känna mig behövd då jag i min uppväxt inte fått kärlek uttryckt varken verbalt eller med kroppslig normal beröring.. dvs kramar, omfamnande kärlek, pussar osv..

När jag för nåt årsen mötte en man som under vår första tid avslöjade sig ha ett extremt svårt sexmissbruk så växte genast ett ansvar, en "jag ska hjälpa och stötta dig" känsla.. vi lagar det som gör dig illa!

Jag är väldigt noga med öppenheten och ärligheten i en relation och vi öppnade upp oss helt "naket" inför varandra..

Jag har i efterhand (han avslutade "oss" i somras på jakt efter sig själv) fått ett mer ingående erkännande kring hans tankegångar och sjukliga behov.. och får en mer och mer övertygande känsla av att han blivit ofredad av en man eller män som liten. Han säger sig själv vara ovetandes om det isåfall..

Är det möjligt att man helt förträngt ett sådant ofredande? Och är det en vanlig orsak till ett extremt destruktivt sexmissbruk där man vill bli våldtagen av äldre män? Klä sig som kvinna och bli förnedrad..?

Jag är inte en människa som dömer varken läggning, ras, psykiska problem eller något annat.. men ett sjukligt beteende.. ett svårt missbruk är något jag har levt i innan och även om man missbrukar inom olika ämnen så är själva missbruket skitsamma..

Jag kan inte sluta tänka på hypnos.. någon som provat? Skulle det kunna ge svar på ett ev. Ofredande som barn?

Hoppas det finns någon därute som kan relatera till eller kanske har lite svar på mina frågor..

Tack på förhand

• Svar på tråden Sexmissbruk
  • Anonym (Sophie)

Tror du gör bäst i att fokusera och lösa saker inom dig själv i stället för det du håller på med nu. Kanske dags att ta reda på varför du t.ex väljer trasiga män som inte kan ge mycket trygghet i en framtid framför en stabil man.(?) Att sitta och försöka lösa andras missbruk kommer inte ge dig något. Eller tror du att bara du kommer på vad som ligger bakom deras beteende så löser det sig? Missbruket försvinner och ni kan leva lyckliga resten av era dagar? Verkar som du har mer engagemang att lösa din pojkväns problem än vad han själv har. Och nu sitter du och försöker få det till att din kille/f.d kille har blivit sexuellt utnyttjad i sin barndom fast han själv inte har några minnen att sådant någonsin hänt. Väldigt märkligt och långt i från sunt beteende från din sida. Vill han ha hjälp så är han nog kapabel att sköta det själv. Dina spekulationer kan nog skada mer än vad de gör nytta. Släpp det och gå vidare med ditt egna liv i stället för att klänga dig fast/ hänga upp dig på andras.

• Anonym (Sophie)
    Anonym (Sophie) skrev 2017-10-13 14:19:26 följande:

Tror du gör bäst i att fokusera och lösa saker inom dig själv i stället för det du håller på med nu. Kanske dags att ta reda på varför du t.ex väljer trasiga män som inte kan ge mycket trygghet i en framtid framför en stabil man.(?) Att sitta och försöka lösa andras missbruk kommer inte ge dig något. Eller tror du att bara du kommer på vad som ligger bakom deras beteende så löser det sig? Missbruket försvinner och ni kan leva lyckliga resten av era dagar? Verkar som du har mer engagemang att lösa din pojkväns problem än vad han själv har. Och nu sitter du och försöker få det till att din kille/f.d kille har blivit sexuellt utnyttjad i sin barndom fast han själv inte har några minnen att sådant någonsin hänt. Väldigt märkligt och långt i från sunt beteende från din sida. Vill han ha hjälp så är han nog kapabel att sköta det själv. Dina spekulationer kan nog skada mer än vad de gör nytta. Släpp det och gå vidare med ditt egna liv i stället för att klänga dig fast/ hänga upp dig på andras.

En sak till ts. Såg du har barn och att fadern är alkoholist. Och nu fortsätter du med partners i misär som du vill hjälpa. Vart finns ditt barn i allt detta? Eller kommer han/hon i skymundan för dina trasiga partners och din drift att lösa deras problem? Har svårt att tro du fixar båda. Dina partners lider av saker till och med en erfaren terapeut eller psykolog får avsätta många år för. För att uppnå ett stadigt, bra och varande resultat för patienten. Tycker synd om ditt barn för det kan knappast vara en bra miljö att växa upp i. "Skadeskjutna" styvpappor och en mamma som fanatiskt ska rädda dem. Sök hjälp och sätt i fortsättningen ditt barn främst. Något du inte gjort även om du påstår det. Ledsamt hela historien..
  • Anonym (Loulou)

Oj???? Här vart man snabb med att döma någon man inte känner!

• Anonym (Ampere)
    Anonym (Sophie) skrev 2017-10-13 14:56:34 följande:
    En sak till ts. Såg du har barn och att fadern är alkoholist. Och nu fortsätter du med partners i misär som du vill hjälpa. Vart finns ditt barn i allt detta? Eller kommer han/hon i skymundan för dina trasiga partners och din drift att lösa deras problem? Har svårt att tro du fixar båda. Dina partners lider av saker till och med en erfaren terapeut eller psykolog får avsätta många år för. För att uppnå ett stadigt, bra och varande resultat för patienten. Tycker synd om ditt barn för det kan knappast vara en bra miljö att växa upp i. "Skadeskjutna" styvpappor och en mamma som fanatiskt ska rädda dem. Sök hjälp och sätt i fortsättningen ditt barn främst. Något du inte gjort även om du påstår det. Ledsamt hela historien..
    Håller verkligen med!
  • Anonym (Sophie)
    Anonym (Loulou) skrev 2017-10-13 15:36:30 följande:

Oj???? Här vart man snabb med att döma någon man inte känner!

Tycker du? Går efter vad ts själv skriver. Hon skriver att hon får bekräftelse av att ta hand om dessa män. Självklart är det ingen bra miljö för att barn om man växer upp med styvpappor med såpass stora problem. Det förstår de flesta ! Har själv barn med en alkoholist men gick i sär med honom för mitt och barnets skull. Han fick inte ens lov att ha vår son ensam då polis ett flertal ggr kontaktat soc när han hittats redlös nånstans. Vårdnad gavs helt till mig. Kanske inte varit det bästa om jag funnit en annan man med lika stora (men andra slags) problem och satt honom i rollen som styvpappa. Nu är det ju möjligt att ts uttryckt sig fel och det inte alls är som jag tror. Därav att jag ställer henne en del frågor ! Det bästa vore nog om hon la sin fokus på sig själv och barnet ist för dessa män (som faktiskt inte är friska). Eller varför inte hitta en man som är stabil och får både henne och barnet att känna trygghet. (?)
  • Anonym (Loulou)
    Anonym (Sophie) skrev 2017-10-13 16:15:17 följande:

Tycker du? Går efter vad ts själv skriver. Hon skriver att hon får bekräftelse av att ta hand om dessa män. Självklart är det ingen bra miljö för att barn om man växer upp med styvpappor med såpass stora problem. Det förstår de flesta ! Har själv barn med en alkoholist men gick i sär med honom för mitt och barnets skull. Han fick inte ens lov att ha vår son ensam då polis ett flertal ggr kontaktat soc när han hittats redlös nånstans. Vårdnad gavs helt till mig. Kanske inte varit det bästa om jag funnit en annan man med lika stora (men andra slags) problem och satt honom i rollen som styvpappa. Nu är det ju möjligt att ts uttryckt sig fel och det inte alls är som jag tror. Därav att jag ställer henne en del frågor ! Det bästa vore nog om hon la sin fokus på sig själv och barnet ist för dessa män (som faktiskt inte är friska). Eller varför inte hitta en man som är stabil och får både henne och barnet att känna trygghet. (?)

Nämnde jag något om att mina barn varit drabbade av dennes missbruk? Har jag ens nämnt om dom presenterats för varann? Att jag själv måste bryta ett mönster "att finnas till och hjälpa alla" är jag väl medveten om! Jag vet att min välvilja och mitt behov av att känna mig behövd skadar mig själv känslomässigt men nu handlade inte tråden om hur jag hjälper mig själv! Eller honom!

Jag har ingen pågående relation med mannen och inget jag önskar ha framöver. Jag är däremot väldigt psykologiskt intresserad och engagerad.

Intressant hur man väljer att tolka ett inlägg istället för att komma med egna erfarenheter kring frågorna som önskades!

Det finns alltid människor som vill lägga näsan i blöt och ge sitt pretto-tycke!
  • Anonym (Sophie)
    Anonym (Loulou) skrev 2017-10-13 16:33:36 följande:
    Nämnde jag något om att mina barn varit drabbade av dennes missbruk? Har jag ens nämnt om dom presenterats för varann? Att jag själv måste bryta ett mönster "att finnas till och hjälpa alla" är jag väl medveten om! Jag vet att min välvilja och mitt behov av att känna mig behövd skadar mig själv känslomässigt men nu handlade inte tråden om hur jag hjälper mig själv! Eller honom!

Jag har ingen pågående relation med mannen och inget jag önskar ha framöver. Jag är däremot väldigt psykologiskt intresserad och engagerad.

Intressant hur man väljer att tolka ett inlägg istället för att komma med egna erfarenheter kring frågorna som önskades!

Det finns alltid människor som vill lägga näsan i blöt och ge sitt pretto-tycke!
    Men vad bra! Då är ju allt lugnt. Önskar dig all lycka med det du tar dig för. Sen är det ju så att lägger man ut saker om sig själv för okända på nätet så får man nog nästan anta att folk "lägger näsan i blöt". Vill du vara privat - ta det med dina närmsta i stället. En tanke bara ...
  • Anonym (Loulou)
    Anonym (Sophie) skrev 2017-10-13 16:53:31 följande:

Men vad bra! Då är ju allt lugnt. Önskar dig all lycka med det du tar dig för. Sen är det ju så att lägger man ut saker om sig själv för okända på nätet så får man nog nästan anta att folk "lägger näsan i blöt". Vill du vara privat - ta det med dina närmsta i stället. En tanke bara ...

Du frångår fortfarande frågeställningarna inlägget riktades till.. hade mina närmsta kunnat relatera till dom så hade jag antagligen inte startat en tråd!
  • Anonym (Sophie)
    Anonym (Loulou) skrev 2017-10-13 17:07:57 följande:
    Du frångår fortfarande frågeställningarna inlägget riktades till.. hade mina närmsta kunnat relatera till dom så hade jag antagligen inte startat en tråd!
    Fast det ändrar ju ändå inte på att om du lägger ut saker som denna på nätet så får du räkna med att alla svar inte är exakt vad du vill höra. Så lugna ner dig (och om du blir så upprörd av mitt svar är det ju ännu en anledning att inte lämna ut sig här). Som jag skrev innan - all lycka till.
  • Anonym (G)
    Anonym (Sophie) skrev 2017-10-13 14:19:26 följande:
    Håller med
  • LauraPalmer

Jag håller med övriga i tråden om att du borde släppa det där och fokusera mer på dig själv istället. Fundera över vad du vinner på att lägga energi på hans problem.

Det är omöjligt att veta vad hans beroende grundar sig i, han kanske inte ens vet själv och behöver professionell hjälp för att bli av med sitt beroende om det är något han vill jobba med. 

Här är några länkar som kanske kan vara till hjälp: sexmissbruk.net/   sexmissbruk.net/medberoende/

• Anonym (lycka till)

Hej TS,
    Det är vanligt (vanligast) att en sexmissbrukare har trauma med sig från barndomen och om han inte vet vad han ev. förträngt är väl det du undrar lika möjligt som något annat typ av trauma. Ofta är trauma sexrelaterat, men det behöver det inte vara. Sexmissbrukare kan ha "hittat" självsex i tidig ålder som dom sedan lärt sig att medicinera med när svåra situationer i hemmet, avsaknad av kärlek etc funnits där. Det har sedan blivit deras sätt att slippa känna. Så, ja, så kan det vara. Eller så är det något annat. 

Hypnos som hjälp? Kan inget om det så jag kan varken bekräfta eller dementera hur det skulle hjälpa. Däremot vet jag att det är en oerhört svår diagnos att få. En sexmissbrukare är en svårt sjuk person som är fylld av skuld och skam inför sitt beteende och jag har till dags dato inte hört en solskenshistoria där bara viljestyrka, kärlek från anhörig eller liknande varit tillräcklig. Det _enda_ som hjälper mig veterligen är professionell terapi, handledning, gruppterapi med andra beroenden och en lång och svår kamp. Den är livslång.

Som tidigare sambo till en sexmissbrukare kan jag bara fylla i att jag märkte först efter att relationen tog slut, hur det påverkat min förmåga att vara en bra och närvarande mamma till mina barn. Som tur är gick jag relativt omgående efter att jag fått reda på hur sjuk han var, och han har så vitt jag vet fortsatt och valt att inte ta hjälp. Så stark är förnekelsen och försvaren. "Han behöver inte hjälp o jag ska bara bry mig om mig själv". Han är inte pappa till mina barn som tur är. 

Kanske påverkar det inte dig såsom det påverkade mig. Men jag tror mig inte ha en (iaf stark) medberoendeproblematik så det är väl rimligt att tänka att det trots allt påverkar dig på något plan om du lever med en sjuk människa. Allt annat vore ganska osannolikt.

Du gör dina egna val och jag hoppas det kommer bli bra för dig och din familj.

Kram o ta hand om dig.

Svar på tråden Sexmissbruk