• Pillowtalker

Kille jag knappt känner vill resa till mig

Jag har en grej jag behöver lite tips/vägledning/er åsikt om. Jag har haft kontakt på distans med en kille i ungefär en månad. Vi kommer bra överens och har även fattat tycke för varandra. Han bor i ett sydeuropeiskt land och har sagt att han vill träffa mig. En dag bokade han flygbiljetten hit för att träffa mig, och jag blev jätteglad eftersom jag hade sett fram emot att träffa honom. Han kommer om någon vecka och de känslor jag har just nu är pirriga och bra, men någonstans där finns en liten varningsklocka som säger mig att vara på min vakt. Det är tänkt att han ska övernatta hos mig. Jag har jobb på förmiddagen och kommer därför inte vara hemma då. Hur mycket kan jag lita på att han sköter sig och inte exempelvis skulle vandalisera min lägenhet eller möjligtvis stjäla något? Alltså, jag tror mig känna honom väl men jag har lite svårt att lita på killar jag dejtar nuförtiden av tidigare dåliga erfarenheter.

Finns det något jag kan göra i förebyggande syfte så att jag känner mig trygg och säker när han är här? Jag har redan informerat några vänner om detta samt gett dem hans namn och efternamn. Vill veta hur ni tänker och tycker om allt detta. Är det fler än jag som är i samma sits? Tack i förväg!

• Svar på tråden Kille jag knappt känner vill resa till mig
  • Anonym (Herregud)
    Pillowtalker skrev 2017-10-14 09:41:25 följande:

Jaha, nej då. Vi hade båda planerat att han skulle besöka landet. Det är inte bara hans initiativ (kanske till och med mest mitt). Jag gillar honom väldigt mycket, och mina känslor är besvarade. Han erbjöd sig att boka hotell men jag tyckte det var lite skevt med tanke på att han redan hade lagt ner tusenlappar på flygbiljetter. Han insisterade till och med på att han skulle boka hotell men jag sa att han kunde stanna hos mig och vara hemma så länge jag är det.

Nu kanske jag tror att det är lite fel av mig, men grejen är att han är fortfarande öppen till hotell. Han sa att det till och med är bättre i och med att han vill sova ut och jag måste upp tidigt på dagarna. Så ja, jag skulle bedömma att han hittills är åt det vettiga hållet och inte alls vill ha mig "bara på det fysiska sättet"

Vet inte om detta, men han verkar vilja investera i en framtid med mig. Känns som att han tar mig på allvar.

(Exempelvis hade jag en svår skada härom veckan och var tvungen att gå till läkaren. Jag var rädd för att få en svår diagnos. Höll honom uppdaterad om den och han brydde sig något så otroligt, stöttande etc...)

Är du så blåögd? Investera i en framtid med en människa han aldrig träffat tillåt mig skratta. Han säger det du vill höra för att du ska fasna på krokn, en idiot skulle fatta det
  • Anonym (mm)
    Pillowtalker skrev 2017-10-14 09:41:25 följande:

Jaha, nej då. Vi hade båda planerat att han skulle besöka landet. Det är inte bara hans initiativ (kanske till och med mest mitt). Jag gillar honom väldigt mycket, och mina känslor är besvarade. Han erbjöd sig att boka hotell men jag tyckte det var lite skevt med tanke på att han redan hade lagt ner tusenlappar på flygbiljetter. Han insisterade till och med på att han skulle boka hotell men jag sa att han kunde stanna hos mig och vara hemma så länge jag är det.

Nu kanske jag tror att det är lite fel av mig, men grejen är att han är fortfarande öppen till hotell. Han sa att det till och med är bättre i och med att han vill sova ut och jag måste upp tidigt på dagarna. Så ja, jag skulle bedömma att han hittills är åt det vettiga hållet och inte alls vill ha mig "bara på det fysiska sättet"

Vet inte om detta, men han verkar vilja investera i en framtid med mig. Känns som att han tar mig på allvar.

(Exempelvis hade jag en svår skada härom veckan och var tvungen att gå till läkaren. Jag var rädd för att få en svår diagnos. Höll honom uppdaterad om den och han brydde sig något så otroligt, stöttande etc...)

Gå för hotell! 

Men du skrev i TS att du haft dåliga erfarenheter från andra killar så det borde ju göra dig extra försiktig, men du verkar inte alls tänka så? 

Sen är det, om du ursäktar, väldigt enkelt att vara otroligt stöttande så länge man bara chattar och pratar via nätet. Det är inte en så stor investering liksom. Du ska ta allt med en nypa salt så länge. 
    Man kan heller INTE säkert säga att man vill investera i en framtid med någon innan man setts på riktigt, kanske inte ens då. Det är väldigt mycket som ska klaffa när man träffar någon och ändå svårare blir det om man bor i olika länder.  
  • Anonym (ME)

Träffade min (sydeuropeiske) make på samma sätt, förutom att jag åkte ner till honom istället för tvärt om. Vet inte om han städade undan några värdesaker i sitt hem, haha, men allt gick bra och jag rev inte stället när han var på jobbet. Hade nog inte träffat honom ifall han tyckt att jag skulle ta in på hotell och gå på dejter som någon föreslog... Vårt "dejtingstadium" var ju alla Skype-videosamtal som vi haft innan vi träffades (vilket jag antar att ni också haft). Och ville han bara ligga som någon i tråden föreslog skulle han väl knappast snacka i telefon timtals och resa till ett annat land för att få till det tänker jag.

Tycker att det är en bra idé att berätta för kompisar vad som är på gång, som du gjort. Kanske kan du be en kompis ringa dig / så att hen kan baila ut dig på något sätt ifall det skulle kännas urdåligt / att han inte är som han framställt sig eller liknande när ni väl ses?

Finns ju alltid en risk att man släpper in en tokstolle när man släpper in någon i sitt hem tänker jag. Att ha pratat med någon mycket i en månad+ minskar ju risken iaf :)

• Anonym (ME)

När jag läser alla andra svar så blir jag osäker, är det verkligen så konstigt? Hur länge skulle ni dejta någon innan ni släppte in dem i ert hem, ett halvår? Låter ju otroligt komplicerat logistiskt om inte annat..

Kan tillägga att jag och min man snackade under kanske 2-3 månader innan vi sågs.

• Anonym (..................)

Ja det är konstigt att bjuda in någon i ens hem om en inte setts IRL minst ett par gånger innan. Han har ju total makt över dig då han antagligen är starkare. Du kan inte skrika efter hjälp, om du nu inte bor i lägenhet med tunna väggar och vet att grannarna är hemma. Jag hade inte tagit den risken.

• Anonym (ME)

Hm, ja kanske är jag atypisk i hur jag tycker mig lära känna människor. Jag tycker att videochatt är hyggligt jämförbart med en dejt, utöver saker som om hen luktar dåligt t ex. :) Visst, lite sämre, eftersom jag då primärt ser personen i interaktion med mig och inte med andra, men nästan samma grej.

Så för min del kände jag mig säkrare med min man efter 2-3 mån än jag gjort om jag dejtat någon en kortare tid men irl (för väntar väl typiskt inte i flera månader innan jag bjuder in någon jag umgåtts intensivt med på det sättet IRL).

Är nog en produkt av mina egna goda/dåliga erfarenheter som verkar skilja sig från snittets. :)

• Anonym (mm)
    Anonym (ME) skrev 2017-10-14 10:29:03 följande:

När jag läser alla andra svar så blir jag osäker, är det verkligen så konstigt? Hur länge skulle ni dejta någon innan ni släppte in dem i ert hem, ett halvår? Låter ju otroligt komplicerat logistiskt om inte annat..

Kan tillägga att jag och min man snackade under kanske 2-3 månader innan vi sågs.

Ja det är nog ganska konstigt. Jag skulle inte bjuda in en som jag bara chattat med ens om han bodde i grannstaden. Det blir mer "tvingande" om personen reser från ett annat land, man vill inte vara taskig om det inte känns bra liksom. 

Jag kan gärna träffa någon på dejt efter 1-2 veckor men inte hemma första gången. det är väl det som är skillnaden. Ute på stan, på cafe eller något, men inte direkt hem och inte direkt hem till killen heller. 
    Jag har gjort så någon gång men efteråt tänkt att, varför gjorde jag så? tänk om något hade gått snett? 
  • Anonym (Tänk efter, tänk om!)

Du tror dig känna honom väl?! Efter en månad och ni har inte ens träffats?! Hör du inte själv hur dumt det låter?

• Anonym (Safety first...)

Träffas på hotell först.Han får bo på hotell några dar. Första kvällen kan ni ses och äta middag där. Andra dan kan ni göra nåt på stan ihop och sen kan du ju sova på hotellet andra natten, om allt känts bra... där finns andra människor i rörelse runt omkring på ett annat sätt än vad det finns i en lägenhet. Se till att checka in med ditt namn så att det finns i receptionen och att de har sett dig.

Att ta hem en okänd person till din lgh är en mkt stor säkerhetsrisk. Och ja han är okänd även om ni snackat i en månad. Han kanske inte använt sitt riktiga namn. Han kansle är våldtäktsman, bankrånare, missbrukare, psykopat eller vad som helst. Du har ingen aning alls om det, i nuläget.

Visst sen kan sånt komma fram senare också. Msn ksn aldrig helt och hållet gardera sig. Men anledningen att man träffas ute på en neutral plats första gången, är just för att man ska ha möjlighet att åtminstone känna av några slags dåliga vibbar, kring en person. (Om det finns några dåliga vibbar).

Säkerheten först! Ha skoj sedan också, så klart. :)

Men var rädd om dig, finns många otäcka människor tyvärr....

• kottelin

Först skriver du att du knappt känner honom och sedan kommer detta "Alltså, jag tror mig känna honom väl" om en kille du haft distanskontakt med i en månad...

Jag hoppas du inte råkar illa ut.

Ja, typ så...
  • Anonym (ME)
    Anonym (mm) skrev 2017-10-14 12:29:15 följande:

Ja det är nog ganska konstigt. Jag skulle inte bjuda in en som jag bara chattat med ens om han bodde i grannstaden. Det blir mer "tvingande" om personen reser från ett annat land, man vill inte vara taskig om det inte känns bra liksom. 

Jag kan gärna träffa någon på dejt efter 1-2 veckor men inte hemma första gången. det är väl det som är skillnaden. Ute på stan, på cafe eller något, men inte direkt hem och inte direkt hem till killen heller. 

Jag har gjort så någon gång men efteråt tänkt att, varför gjorde jag så? tänk om något hade gått snett? 

Hm, okej! Jag får nog tänka mer på detta. Ser att alla dom skriver resonerar annorlunda än jag, och jag vill ju inte försätta mig själv eller andra i fara. Tack!
  • Anonym (Herregud)
    kottelin skrev 2017-10-14 15:24:59 följande:

Först skriver du att du knappt känner honom och sedan kommer detta "Alltså, jag tror mig känna honom väl" om en kille du haft distanskontakt med i en månad...

Jag hoppas du inte råkar illa ut.

Jag håller verkligen med dig. Man känner inte varandra efter 1 månad då är man naiv
Svar på tråden Kille jag knappt känner vill resa till mig