• Jag är bara jag

Uppmanar er bvc er att låna böcker till era bebisar?

Vår bvc tryckte väldigt på att vi skulle skaffa lånekort och låna böcker åt vår bebis. Jag sa att jag har massor med barnböcker hemma, men det skulle inte räcka alls sa hon!  "Dessutom vet dom på biblioteket vad barn behöver läsa och kan tipsa om det." Jag blev helt stum! Minst 100 böcker plus att jag hela tiden köper fler på loppis- jo, det lär räcka ett tag! Sonen är 10 månader med noll intresse av att lyssna på böcker eller ens titta ordentligt. Banka, demolera och prassla är mer hans intresse! Tids nog hinner han nog få sin del av böcker. Glad Lånekort känns väldigt avlägset just nu. Men det är ganska typiskt vår bvc- hon pratar om saker som jag tycker det finns all tid i världen åt väldigt tidigt. Som potträning när han var, ja,vad var det nu?, 6 månader tror jag.

Hur resonerar era bvc? Lånar ni på bibblan åt era bebisar?

• Svar på tråden Uppmanar er bvc er att låna böcker till era bebisar?
  • Bertram

Det känns ju lite överdrivet, mina ungar var typ 2,5-3 innan man kunde börja läsa ordentligt för dom. De flesta barn gillar ju ändå att läsa samma böcker om och om igen, så känns onödigt å låna nya hela tiden.

De tipsar ju även om att man ska ge barnen margarin, välling och annat skräp i matväg också, så ibland får man nog faktiskt slå dövörat till vad de säger

• Signealice

Det är jätteviktigt att läsa för barn, och jag är ganska säker på att de måste prata om det med föräldrar. Sen behöver man väl inte gå till överdrift med rådet men hon tyckte väl att bibblan var ett väldigt bra sätt att få bra böcker till rätt ålder.

Samma sak med potträning, de måste ta upp det med föräldrarna innan barnet börjar gå. Det bestämdes för ca tre år sedan pga att det framkom att fler och fler barn hade blöja till de var väldigt stora.

Vill du inte ta till dig allt så lyssna med ett halvt öra och gör som du vill. Men råden finns för att de behövs.

• Jag är bara jag
    Bertram skrev 2017-10-14 19:47:20 följande:

Det känns ju lite överdrivet, mina ungar var typ 2,5-3 innan man kunde börja läsa ordentligt för dom. De flesta barn gillar ju ändå att läsa samma böcker om och om igen, så känns onödigt å låna nya hela tiden.

De tipsar ju även om att man ska ge barnen margarin, välling och annat skräp i matväg också, så ibland får man nog faktiskt slå dövörat till vad de säger

Ja, det är nog ett bra tag kvar tills sonen har utbyte av mer regelrätta sagor. Pekböcker och sångböcker har han också. Så behovet finns inte alls här hemma. Och ja, hon tjatar om annat jag slår dövörat till. Som att så stora barn som 8 månader inte behöver äta nattetid. Han äter fortfarande en gång per natt. Inget problem för oss så varför problem för henne liksom?
  • Jag är bara jag
    Signealice skrev 2017-10-14 19:52:50 följande:
    Det är jätteviktigt att läsa för barn, och jag är ganska säker på att de måste prata om det med föräldrar. Sen behöver man väl inte gå till överdrift med rådet men hon tyckte väl att bibblan var ett väldigt bra sätt att få bra böcker till rätt ålder.
    Samma sak med potträning, de måste ta upp det med föräldrarna innan barnet börjar gå. Det bestämdes för ca tre år sedan pga att det framkom att fler och fler barn hade blöja till de var väldigt stora.
    Vill du inte ta till dig allt så lyssna med ett halvt öra och gör som du vill. Men råden finns för att de behövs.
    Jag vet mycket väl att böcker är viktigt. Att jag gjorde i ordning hans bokhylla när han inte ens var 2 månader bevisar ju det. Men hallå, han är 10 månader! Och hinner som sagt. Han hinner pottränas också- fanns inte på kartan att jag tänkte börja när han var ett halvår! Det är skillnad på att ta upp grejer nåt så när i tid och att tjata allt för tidigt som hon gör. Jag känner mig alltid utpekad p.g.a allt jag inte gör. Hon hittar jämt nåt och nu var det att mina böcker inte skulle duga.
  • Bertram

Jag tror BVC bara förutsätter att folk inte kan tänka själva... :S

• Signealice

Men jösses, grinig eller vad.. som sagt, de måste ta upp vissa saker med föräldrarna. Håller du inte med henne så lyssna inte då.

• EpicNurse
    Bertram skrev 2017-10-14 20:05:51 följande:

Jag tror BVC bara förutsätter att folk inte kan tänka själva... :S

Ja det måste dom. Finns gott om folk som inte tänker...

I detta fallet känns det dock lite överdrivet. Tycker man får grepp om hurdan en förälder är ganska snabbt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Trippelmamma76

Nä, sådär jobbiga BVC-sköterskor har vi aldrig haft, tvärtom väldigt vettiga! Senast vi var där på 2,5-årskontroll (ny sköterska), så frågade hon bara om barnet använde blöja. Hon nöjde sig utan vidare med svaret att ja, men barnet går även på potta/toa. Hade det behövts, så hade jag mycket väl kunnat argumentera emot denna potträningshysteri som finns hos vissa föräldrar (särskilt förstagångsföräldrar) nu som ett resultat av de senaste riktlinjerna från BVC. Har sett en del av den stress och nästintill barnmisshandel som den framkallat.

• ekvilibrist
    Jag är bara jag skrev 2017-10-14 19:42:44 följande:

Vår bvc tryckte väldigt på att vi skulle skaffa lånekort och låna böcker åt vår bebis. Jag sa att jag har massor med barnböcker hemma, men det skulle inte räcka alls sa hon!  "Dessutom vet dom på biblioteket vad barn behöver läsa och kan tipsa om det." Jag blev helt stum! Minst 100 böcker plus att jag hela tiden köper fler på loppis- jo, det lär räcka ett tag! Sonen är 10 månader med noll intresse av att lyssna på böcker eller ens titta ordentligt. Banka, demolera och prassla är mer hans intresse! Tids nog hinner han nog få sin del av böcker.  Lånekort känns väldigt avlägset just nu. Men det är ganska typiskt vår bvc- hon pratar om saker som jag tycker det finns all tid i världen åt väldigt tidigt. Som potträning när han var, ja,vad var det nu?, 6 månader tror jag.

Hur resonerar era bvc? Lånar ni på bibblan åt era bebisar?

Fan vad de lägger sig i då. 10 månader, då börjar väl man med pekböcker och böcker av hårt material. Ska man se till att barnet river sönder alla bibliotekets böcker då också?

Potträning låter också överdrivet, men visst det finns föräldrar som introducerar detta tidigt.
  • ekvilibrist

Min bvc-sköterska var jättebra. Det var tråkigt när barnet blev för gammalt och vi slutade gå.

• Trippelmamma76

För övrigt så har jag också mängder av böcker hemma, men skulle inte vilja låna pekböcker (=tugg- och dreggelböcker) på bibblan. Känns lite ohygieniskt faktiskt.

• Carambolan
    Jag är bara jag skrev 2017-10-14 19:58:26 följande:

Jag vet mycket väl att böcker är viktigt. Att jag gjorde i ordning hans bokhylla när han inte ens var 2 månader bevisar ju det. Men hallå, han är 10 månader! Och hinner som sagt. Han hinner pottränas också- fanns inte på kartan att jag tänkte börja när han var ett halvår! Det är skillnad på att ta upp grejer nåt så när i tid och att tjata allt för tidigt som hon gör. Jag känner mig alltid utpekad p.g.a allt jag inte gör. Hon hittar jämt nåt och nu var det att mina böcker inte skulle duga.

Ta inte åt dig om du inte känner dig träffad. Hon ger troligen exakt samma information även till föräldern som inte ens öppnat en bok sedan gymnasiet slutade...
  • älskarlivet81

Vi läste/tittade i böcker tidigt för det är en viktig del av språkutvecklingen. Våra barn älskade böcker redan runt året och nu när vår minsta är 4,5 år så läser vi ofta samma böcket som för vår 7-åring, dvs LasseMaja och andra kapitelböcker.

• ekvilibrist
    Trippelmamma76 skrev 2017-10-14 20:49:12 följande:

För övrigt så har jag också mängder av böcker hemma, men skulle inte vilja låna pekböcker (=tugg- och dreggelböcker) på bibblan. Känns lite ohygieniskt faktiskt.

Det har du rätt i. Nä, det dröjde innan vi började låna.

Ofta vill barnen ha samma saga och om igen, då känns det bättre med köpt.
  • ekvilibrist
    Jag är bara jag skrev 2017-10-14 19:54:03 följande:

Ja, det är nog ett bra tag kvar tills sonen har utbyte av mer regelrätta sagor. Pekböcker och sångböcker har han också. Så behovet finns inte alls här hemma. Och ja, hon tjatar om annat jag slår dövörat till. Som att så stora barn som 8 månader inte behöver äta nattetid. Han äter fortfarande en gång per natt. Inget problem för oss så varför problem för henne liksom?

Det där med att äta nattetid tycker jag dock skulle vara bra att vänja sig av med. Också för tändernas skull.
Svar på tråden Uppmanar er bvc er att låna böcker till era bebisar?