Q12345 skrev 2017-10-14 21:42:23 följande:
Vill skriva av mig. Min man har börjat att kränka mig verbalt.
Han kan på en helt vanlig fråga skrika att. Att jag bara tjatar för att jag säger något. Jag har börjat att sporta och tycker det är kul. Han är så sur , när jag pratar om mina aktiviter och skriker han vill inte höra talas om det. Jag ville ha honom med men icke.
Jag har också börjat att intresserad mig för gamla saker och det är samma sak med det. Han vill inte överhuvudtaget att jag pratar om det.
En vän sa till mig att börjar en man vara irriterad på sin fru så vill han bli av med henne.
Vad tror ni?
Det är svårt att dra några slutsatser utan att veta mer. Det kan vara på många olika sätt.
T.ex. kanske din man inte mår bra just nu, av någon anledning som inte alls har med relationen att göra och som han tar utlopp för i relationen.
Han kanske har en issue med att du aktiverar dig och är lite hemligt avundsjuk på att du gör det.
Han kan vara irriterad på din röst, tonläge eller hurtighet, eller vad som helst nästan hos dig, som gör att han reagerar med irritation.
Det här som din vän säger är nonsens. Det går inte att dra några säkra slutsatser om något bara för att en person är irriterad på något. Men det kan förstås vara symptom på att något är fel, så jag tror du gör rätt som tar det på allvar.
Men jag undrar varför du frågar på ett forum? Har du inte frågat mannen, vad säger han om det här? Har ni tur är det ett ganska trivialt problem som ni lätt kan lösa om ni bara pratar med varandra. Åtminstone kan du få några fler ledtrådar till hans beteende.
Jag tänker också att du kan fundera över hur du vill att det ska vara i en relation. Hur ska ni lösa konflikter? Hur ska ni uppföra er mot varandra? Finns det några överenskommelser ni kan göra gemensamt om hur ni ska behandla varandra? Om din man inte vill prata om vissa saker kanske du behöver sätta lite krav på det området.
Det kan även vara så att din man (i likhet med många) ogillar förändringar. Det blir jobbigt när du börjar utvecklas och gör nya saker och han kanske ser detta som ett hot mot er relation och er samvaro. Då är det viktigt att du inte låter honom bestämma, utan fortsätter utvecklas som du själv önskar. Prata om det här med honom, och försök få honom att utvecklas på vägen. Jag tror att det bästa sättet att leva i en relation är att båda parter ständigt utvecklas både inom relationen och utanför. Då får man nya upplevelser och input och kan möta varandra igen men på nya sätt. Risken finns ju alltid att enbart en part utvecklas eller båda utvecklas åt olika håll så pass att man inte längre passar ihop. Men den risken behöver man ta, för stagnation kan ju inte vara ett alternativ om man vill må bra och trivas med sig själv och livet.
Så sammantaget menar jag då att du inte behöver drabbas av panik, men att det nog är bra att du pratar med din man och ser vad det kan bero på.