• Anonym (Otroligt...)

Ni som tror att soc är så bra. Har ni hört dagens nyhet om Jasmine 13 år som tog sitt liv?

Ni som hejar på och säger att soc minsann aldrig gör fel.
    Vad säger ni nu?

Kika på detta: www.aftonbladet.se/nyheter/a/kAQlX/jasmine-13-behovde-vard--lastes-in-och-tog-sitt-liv

Det har pratats om även i radio i dag. 
    Soc är ansvariga för ett barns självmord.

Så var det med den socialTJÄNSTEN.

Fy fan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-16 16:25
    Lyssna även här, det börjar en minut in i programmet.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/964455

• Svar på tråden Ni som tror att soc är så bra. Har ni hört dagens nyhet om Jasmine 13 år som tog sitt liv?
  • Anonym (213)

Behöver inte ens läsa nyheten för att förstå att det handlar om ett fall där en eller flera handläggare på socialtjänsten misskött sig grundligt. Och individer som gör fel händer tyvärr, och ska uppmärksammas och straff för allvarliga fel begångna i tjänsten utmätas.

Detta sagt lider dock de flesta barn och ungdomar med allvarlig social problematik i samhället inte för att de är omhändertagna av myndigheter utan för att de inte blivit det. (Jobbat i verksamhet där jag stött på många barn till föräldrar med psykiatrisk och beroendeproblematik som hatt ett helvete i det egna hemmet men aldrig tagits därifrån trots att förälderns/föräldrarnas problematik varit känd.) Att dessa föräldrar helt saknar självinsikt är en annan sak.

• Lord Hans
    BossHoss skrev 2017-10-16 15:38:04 följande:

Alla kan göra fel

Flickan har blivit omplacerad 33 gånger i olika vårdhem, 

Så du menar att Soc gjort fel 33 gånger i det här specifika fallet då? Det borde väl få även den mest ignoranta att fundera över om allt står rätt till på soc?
  • Anonym (??)
    Lord Hans skrev 2017-10-17 16:37:00 följande:
    Så du menar att Soc gjort fel 33 gånger i det här specifika fallet då? Det borde väl få även den mest ignoranta att fundera över om allt står rätt till på soc?
    Ni blandar ju ihop två fall. Det var den andra flickan som blev placerad 33 gånger.
  • LFF
    Lord Hans skrev 2017-10-17 16:37:00 följande:
    Man kan väl säga att vi inte kommit speciellt långt på 40 år:

www.specialnest.se/liv-hem/hon-loste-gatan-sveriges-farligaste-kvinna

Den flickan som omplacerats 33 gånger och som också tog sitt liv (inte den i TS), har vi historien om här: 

flickanbakompansarglaset.story.aftonbladet.se/ 

Även hon fick till slut diagnosen autistisk. Samma läkare som löste det första fallets problematik har tittat på Josefines fall och sett stora likheter. 

Man hånar diagnoser i många fall och säger att det är hittepå. Sen när det verkligen gäller barn som är så oftantligt trasiga så kan inte vården istället hantera dessa barn utan de blir felbehandlade, feldiagnisticerade och felplacerade. 

Människan och myndigheter är system som inte verkar kunna lära sig något alls av historien.
  • Anonym (anonym)
    LFF skrev 2017-10-17 16:44:57 följande:
    Man kan väl säga att vi inte kommit speciellt långt på 40 år:

www.specialnest.se/liv-hem/hon-loste-gatan-sv...

Den flickan som omplacerats 33 gånger och som också tog sitt liv (inte den i TS), har vi historien om här: 

flickanbakompansarglaset.story.aftonbladet.se... 

Även hon fick till slut diagnosen autistisk. Samma läkare som löste det första fallets problematik har tittat på Josefines fall och sett stora likheter. 

Man hånar diagnoser i många fall och säger att det är hittepå. Sen när det verkligen gäller barn som är så oftantligt trasiga så kan inte vården istället hantera dessa barn utan de blir felbehandlade, feldiagnisticerade och felplacerade. 

Människan och myndigheter är system som inte verkar kunna lära sig något alls av historien.
    Det framkommer ju tydligt från massor av håll att det inte finns utformade vårdformer för barn eller riktigt unga med blanddiagnoser finns ju oftast inte ens möjlighet att medicinera på tillräckligt sätt eftersom medicinering som regel är utformade för vuxna.
  • Mila76
    Kjell2 skrev 2017-10-16 20:38:43 följande:

Soc är vare sig en myndighet, statlig eller har tusentals anställda.

Socialtjänsten är ett kommunalt ansvar och varje enskild kommun har en egen socialtjänst med varierande många anställda.

Socialtjänsten är en myndighet. Den är dock kommunal och det finns väldigt många myndighetsutövare inom socialtjänsten.
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Anonym (G o o g l a)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-17 11:51:18 följande:

Fast den flickan hann inte ens gå i skolan mer än någon vecka och var inte utsatt för någon mobbing och rymde från familjehemmen och hamnade i förorter i storstäder med äldre kriminella och togs med på flykt i Sverige och Norge med pappan som inte bedömdes som lämplig för dem pga. diverse problematk.

Vad ska man göra med unga människor som inte kan bo hemma och som sticker från sina familjehem när enda alternativet är behandlingshem som har den utformning de har för att skydda andra från skador och skydda den omhändertagna från att skada sig själv.

Varför ljuger du? Varför kryddar du med osanningar? Tror du att du ska få stå oemotsagd i detta?

Först ljög du om att pappan ansågs olämplig. Det har aldrig hänt.

Var det inte så att modern (med många psykturer i bagaget) bedömdes olämplig? Åtminstone mindre lämplig. Hon förlorade ju vårdnaden. Pappan vann.

T o m behandlande överläkare ansåg pappan vara bättre för barnen än mamman.

Flickan var enligt egen utsago mobbad, jo. Och att de flyttade tillfälligt till Norge berodde på att skolan (och soc) inte kunde hjälpa dom med skolproblemen. Åtminstone är det vad jag minns av det hela när jag läste om den hemska händelsen.

Var det inte t o m så att modern gjort vissa medgivanden om grov misshandel på barnen? Kan du friska upp mitt minne?

Som jag förstod det så ansågs det i alla fall som en rejäl skandal att en elvaårig flicka låstes in bland missbrukare och självskadare och kriminella.

Och bara sisådär under tio år senare händer det igen. Otroligt tragiskt.
  • Anonym (?)
    Anonym (G o o g l a) skrev 2017-10-17 21:29:12 följande:
    Varför ljuger du? Varför kryddar du med osanningar? Tror du att du ska få stå oemotsagd i detta?

Var det inte så att modern (med många psykturer i bagaget) bedömdes olämplig? Åtminstone mindre lämplig. Hon förlorade ju vårdnaden. Pappan vann.

Flickan var enligt egen utsago mobbad, jo. Och att de flyttade tillfälligt till Norge berodde på att skolan (och soc) inte kunde hjälpa dom med skolproblemen. Åtminstone är det vad jag minns av det hela när jag läste om den hemska händelsen.

Var det inte t o m så att modern gjort vissa medgivanden om grov misshandel på barnen? Kan du friska upp mitt minne?

Som jag förstod det så ansågs det i alla fall som en rejäl skandal att en elvaårig flicka låstes in bland missbrukare och självskadare och kriminella.

En del påståenden som vore intressant att kolla upp, men för att göra det så måste du ju komma med källor

Skriv nu bara inte att vi ska googla osv för det är ju du som kommer med påståenden och det är upp till dig att styrka att det är så eller hur?

Jag tar inte ställning åt vare sig det ena eller andra hållet innan jag har fakta men jag vill ha källor så jag kan utröna själv om det är så som du påstår, så källa tack annars är det bara vaga påståenden där du tror, eller tycker dig minnas osv osv
  • Anonym (anonym)
    Anonym (G o o g l a) skrev 2017-10-17 21:29:12 följande:

Enligt alla utsagor från de barnen så bodde inte mamman i hemmet utan pappan som var sängliggande pga. ryggproblem tog hand om undervisning, hem och hushåll utan hjälp utifrån. 
    Flickan påstod att diverse släktingar som jobbade i skolan pratade om hennes familj, grannar var släktingar till socialtjänsten, någon hade varit klasskompis till någons faster osv. ytterst märkligt att 7-8-åringar vet vilka som är släkt med någon inom myndigheter  

Det ansågs inte som någon större skandal att barnen omhändertogs och de skulle aldrig hamnat på institution om inte vuxna påverkat dem att rymma och dessutom inte en enda gång besökt dem eller ens överklagat omhändertagandet..
  • Anonym (Hon)
    MC2 skrev 2017-10-17 15:41:11 följande:

Ja vad tror du jag menar?

Vissa verkar ju nästan jubla för nu kan de säga 'se hur vidriga soc är' som det på något skulle betyda att alla dåliga föräldrar helt plötsligt blir fråntagna deras ansvar, man utnyttjar alltså flickan som slagträn för sina egna personliga syften och hämnd mot soc eller andra myndigheter som de har en personlig vendetta mot av någon anledning.

Sen är det knappast soc ensamma som är ansvariga utan de finns en hel del människor och myndigheter att ställa till svars, vi ska LÄRA från detta och förbättra hur dessa barn blir behandade

För många barn skull så behövs soc och andra myndigherer, sen borde många myndigheter bli bättre för ett misstag är ett misstag för mycket när det gäller barn.

"LÄRA sig"?!?

Soc har otaliga gånger upprepat sina "misstag" år efter år och Aldrig på något sätt visat ånger och/eller tagit på sig något ansvar överhuvudtaget för deras "misstag" som förstört livet på barn och familjer.

Det sker om och om igen och visst, alla kan göra misstag men nu lever inte vi i något jävla u-land utan i ett redigt Sverige med reglement och struktur som Bör vara anpassat efter den enskildes behov.

Ha ha ha
  • Anonym (G o o g l a)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-17 21:43:55 följande:

Enligt alla utsagor från de barnen så bodde inte mamman i hemmet utan pappan som var sängliggande pga. ryggproblem tog hand om undervisning, hem och hushåll utan hjälp utifrån. 

Flickan påstod att diverse släktingar som jobbade i skolan pratade om hennes familj, grannar var släktingar till socialtjänsten, någon hade varit klasskompis till någons faster osv. ytterst märkligt att 7-8-åringar vet vilka som är släkt med någon inom myndigheter  

Det ansågs inte som någon större skandal att barnen omhändertogs och de skulle aldrig hamnat på institution om inte vuxna påverkat dem att rymma och dessutom inte en enda gång besökt dem eller ens överklagat omhändertagandet..

Okej, det köper jag, men du erkänner alltså att du ljög i alla fall.

Det ansågs visst som en skandal. Men du behöver inte gå med på det.
  • Anonym (Socialsekreterare)

Jag kan bara tala för mig själv men jag har haft några sånna här ärenden. Som blir flyttade och flyttade och flyttade.

Det är fruktansvärt!! Man känner sig så otroligt maktlös. HVB hemmen eller familjehemmen hävdar att de har den kompetensen som krävs, sedan tar de emot den här tonåringen som är utåtagerande och slår sönder inredning och hotar både personal och andra ungdomar i sina värsta ångestattacker. Och då kan de inte hantera ungdomen längre.

Sen hör de av sig till oss och säger att "vi kan inte ha hen kvar". Så får vi börja om processen på nytt.

Så min erfarenhet är att det finns för få ställen som jobbar med den här typen av ungdomar. De som mår så förskräckligt dåligt att de inte vet var de ska göra av sig själva!!!! Som socialsekreterare är det fruktansvärt att inte kunna hjälpa till med det som behövs. Ibland har man god lust att ta hem barnet själv. Men ingen som jobbar på socialtjänsten sitter där med ett mål att förstöra livet för folk. Tvärtom. Men det saknas resurser i samhället!! Och det begås misstag. Så är det. Tyvärr. Det är så otroligt tragiskt när det blir såhär så hjärtat går i tusen bitar.

Kjell2 skrev 2017-10-16 20:38:43 följande:

Soc är vare sig en myndighet, statlig eller har tusentals anställda.

Socialtjänsten är ett kommunalt ansvar och varje enskild kommun har en egen socialtjänst med varierande många anställda.

Soc är en myndighet.
    Anonym (Likadant) skrev 2017-10-16 20:53:20 följande:

Hej jag är idag i medelåldern.

Men jag känner igen mig i flickans fall. Jag blev omplacerad 22 gånger! Jag hamnade på låst institution med kriminella och knarkare. Jag hade aldrig någonsin rört eller sett knark innan?!

Jag blev totalt övervakad. Inlåst på ett rum. Full isolering.

Kändes som ett fängelse. Trots jag inget gjort?

Det jag gjort, var att vara en uppnosig tonåring. Stor i munnen. Gick min egna väg. Skolkade mycket.

Min mamma klarade inte av detta. Då jag var väldigt rebellisk.

Det slutade, som jag skrev innan, flyttad 22 gånger. Inlåst bland kriminella och knarkare. Och helt isolerad.

Jag blev värre efter det.

Och rymde jämnt.

I vuxen ålder, skrev jag till socialtjänsten om hur fel dom behandlade mig. Och varför dom aldrig hjälpte min mor, att kunna handskas med mig då?

Gör ont att se, att detta pågår än idag, tyvärr....

Usch! Det smärtar att läsa om dina erfarenheter. Jag hoppas och tror att vi jobbar lite annorlunda idag. Vi jobbar väldigt mycket med hela familjen.

Däremot har jag varit i otroligt svåra situationer där föräldern vägrar ta hem sitt barn. Precis som för dig är det vanligt att ungdomar rymmer. Men de har ingenstans att ta vägen, föräldern vägrar ta hem barnet... då hamnar vi i ett tvångsläge. Det vill man undvika till vilket pris som helst men ibland blir det så. Det är ingen socialsekreterare som sitter och skriver fram ett LVU och gnider sin händer av vällust. Tvärtom, det känns fruktansvärt.

I vissa fall handlar det om rent skydd, att kunna placera ett barn för att skydda det från sina föräldrar. Men då är känslan en annan.

Jag hoppas att du har ett bra liv idag och att du förstår hur stark du är som tog dig igenom de där tuffa åren.
  • Kjell2
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2017-10-18 12:08:09 följande:
    Soc är en myndighet.
    Jag betonade lite fel, som är inte EN myndighet, soc är flera olika myndigheter. Varje enskild socialförvaltning är en, eller ingår i,  en egen myndighet.

Socialförvaltningen i t ex Stockholm och Malmö är olika myndigheter.

Svar på tråden Ni som tror att soc är så bra. Har ni hört dagens nyhet om Jasmine 13 år som tog sitt liv?