Tjejen otrogen, 2 ggr.
Hej,
Jag sitter, efter nästan 10 år tillsammans med min sambo, vid köksbordet och skriver på familjeliv.se. Jag trodde aldrig jag skulle hamna här. Dock har jag läst en del trådar och ser att det verkar vara en del vettiga svar att få.
Vi är en familj på 4. Jag, hon och 2 barn.
Hon har varit otrogen mot mig, eller oss(?), 2 gånger. Första gången var efter man kommit förbi förälskelsen, köpt hus och kommit in i vardagslivet. Hon ville ha barn. Jag sa att jag ville vänta. Jag tvivlade på min egen förmåga som far. Jag förstod att hon ville ha barn men jag ville helt enkelt vänta. Direkt efter det blev det dåligt. Jag märkte hur fokus ändrades och vi gled kanske i från varandra? En utekväll dyker det upp en gammal bekant till henne. Barndomsvän. Hög som ett hus och betedde sig illa. Men min sambo var glad för att se honom och menade att han skulle bli med resten av kvällen. Hon tyckte han och jag skulle bekanta oss med varandra och bli buddies pga deras historia. Hon har alltid haft många vänner som är män så det var inte helt onaturligt att han blev med. Dock spenderade hon hela sin kväll vid hans sida. Han fortsatte och vara stökig och jag räddade fanskapet vid pissoaren från att få stryk från några somm uppenbarligen reagerade negativt på hans beteende. Han följde till och med oss hem för att han var så "full" och behövde en plats att sova. Jag somnade och de blev sittandes i soffan.
Senare visade det sig att de skulle fika tillsammans och jag sa att jag kunde hänga med. "Kan inte jag få fika med mina vänner på tu man hand?" -frågade hon. Jo, det kan man väl?
Till slut kom jag på de. Naiv och dum är man. Hon hade varit hos honom flertalet gånger och "din doft är fortfarande kvar i lägenheten" stod det i ett sms.
Världen rasade. Här kommer det sjuka. Hon visade ingen ånger. Hon sa inget i princip. Jag upplevde att hon ville ut. Jag kämpade för att få det att fungera.
Livet gick vidare. Hon hoppade av p-pillerna och menade att om jag skulle ha sex med henne så fick jag antingen hoppa av i svängen eller helt enkelt inte ha sex med henne överhuvudtaget. För hon mådde dåligt av p-piller. Vi fick barn.
Ett par år senare var den glädjemaximeringen borta. Nu skulle hon självförverkliga sig själv. Vad ska jag inte gå in på men det handlade om en en viss tidsperiod som skulle sätta familjen under stor press. Hon skulle vara borta från oss, flera månader. Innan hon for var jag negativ för jag var inte enig i saken men ville samtidigt stötta henne. Hon for och jag jobbade med att få vardagen att gå ihop. Ungarna behövde mig mer än någonsin då de saknade sin mamma. Vi bet ihop och tog oss genom det.
Hon kom hem. Hurra! Jag förstod direkt att något var fel. Det var det också. Hon tvivlade på oss. Hade vi något gemensamt längre? Jag jobbade på i all iver med att försöka övertyga henne om att vi var vi och att vi hade det vi hade. Köpte buketter, klippte ihop bildkollage av vår historia och gjorde en jävla grej av vår årsdag. Men utan någon vidare reaktion.
Mobiltelefon. Detta helvetets verktyg. Hon var besatt av sin mobiltelefon. Satt konstant med den och oftast så att ingen så vad hon gjorde.
Vi hade spenderat en helg tillsammans med släkten och den äldsta dottern skulle köras till en annan del av släkten. När det bara var hon och jag i bilen så frågade jag henne om hon tyckte mamma var konstig? -Nej, svarade hon. Jag tror inte mamma tycker om mig längre svarade jag. Ungen brast ut i gråt och menade på att hon inte ville att jag skulle flytta. Jag, min idiot, hade precis använt min egen dotter som terapeut! Jag tog tag i situationen igen och sa att det var dumt av mig och "du vet ju hur mamma och jag kan bråka ibland, detta löser sig. Vi ska alltid vara tillsammans. Ha nu en fin helg hos släkten så kommer du hem till oss sen så fortsätter vi med vår semester". Hon lugnade sig och när jag såg att leendet var tillbaka så kändes det bra att kunna lämna av henne.
Dagen efter tar en gift, småbarnsmor kontakt med mig. "Vet du vad som pågår mellan din tjej och min man?"
Under den tuffaste perioden i familjens historia har hon haft ett förhållande med en gift man. Tjejen som kontaktade mig hade gått genom sin mans telefon och nu skickade hon över screenshots. Det var konversationer mellan min tjej och hennes man. Småbarnsföräldrar at it's finest!
Tjejen hade tagit kontakt med henne för att få henne till att sluta kontakta mannen av den enkla anledningen att de hade en liten son ihop och de var tvungna till att få det att fungera. Av det jag hade läst så var det min tjej som pushade på och som verkligen ville något. Hon skrev i princip "Knulla mig!" i var annat meddelande, tjatade på honom om att mötas och var den som försökte få det till.
När tjejen ber min tjej om att sluta prata med honom så accepterar hon först. Förmodligen ovetandes om att jag inte vet något. Så fort hon får reda på att jag vet något så exploderar hon och attackerar den andra tjejen verbalt. "Du har förstört mitt liv, mitt och mina barns liv".
Min värld rasar. Hon ringer mig just då angående något annat. Hon märker att det är något. Jag svarar "Det vet du allt om". Hon spelar dum. Jag förklarar allt, alla bevis, den andra tjejen. Allt. Förklaring: Vi gjorde det för att rädda hans förhållande.
Det stormar. Hon visar lite ånger. Skyller på mig. Du blir aldrig färdig med inredningen i garaget. Du köper sällan dem där små presenterna. Du tar för sällan initiativ till att möta gemensamma vänner. Du skriver för få sms med smileys och hjärtan. Smileys...och...hjärtan.
Jag ställer denna gången ultimatum. Parterapi och hon i terapi på egen hand. Ok, efter sommaren.
Under sommaren ligger sviket där. Ilskan är grotesk. Allt människan säger är för fan tändvätska. Jag ser mina barn och tänker att jag måste håll fortet. Men oron blir olidlig. Jag kollar hennes ipad. Kontakt med killen igen. Helt oskyldigt men fortfarande kontakt. Packar mitt pick och pack och drar. 5 dagar med 2332 sms följer. Inget biter. Till slut kommer orden: Jag förstår vad jag gjort...
Äntligen kände jag att jag nått fram. Vi startar parterapi och jag väljer att gå till psykolog själv för min självkänsla existerar inte längre. Vi hade vår sista timme i fredags. Terapeuten frågade om vi önskade något mer. Jag kände att vi nu hade verktyg att använda, hållningar på rätt plats och en genuin önskan om att vilja varandra väl. Fullständig ärlighet måste föreligga. Min tjej var enig.
På lördagen sa hon, "På måndag måste jag inom shoppingscentret innan jag kommer hem. Jag ska köpa en sådan flaska och en sådan hudkräm. Det måste jag ha för dessa är slut. Det tar 25 minuter. Jag är hemma 16.45." Jag anade ugglor i mossen. Behöver man verkligen beskriva sin tur på shoppingcentret så genomgående?
Tog en liten titt på ipaden igen. Botoxtimme.
Slutord: En timme hos mirakeldoktorn är oskyldigt men det är fortfarande en lögn. För det andra. Botox är jag inget fan av och det vet hon. För mig är det osäkerhetskemi sprutat in i fettlagret samtidigt som det är dyrt. I min lilla värld trodde jag nu att vi efter allt jävla piss skulle sluta leva i vår egna hemliga lilla osäkra värld. Hennes reaktion: Att jag övervaktat henne och att hon måste få ha något privat. Tårar och skrik. Jag har svikit henne...
Jag är en stark man som står vid hennes sida. Jag är välutbildad, tjänar bra, händig, har kontakt med min känslor, pratar känslor, hängiven pappa och en god vän. Vad mer kan hon önska?
Det jag har berättat här över en min sanning, kortfattat. Vad ser ni? Vad menar ni?