Det där med bygglov, någon som vet?
Jag har 3 st hingstar som igår blev av med sin ligghall i hagen. Grannen skulle plöja mark intill men missbedömde totalt och rev ner en bit av hagen och ligghallen. Innan försäkringsbolag etc rett ut och fattat beslut kan det ta ett tag och en paniklösning blev att de fick ta logen som ligghall. Slängde in 4 st rundbalar halm efter att ha kalkat.
Logen är större och trevligare än den ligghall som mejades ner.
Men... Efter att ha berättat för en kollega om gårdagens händelse menar han att jag inte bara får stoppa in hästarna på logen hur som helst även om logen uppfyller kraven som ligghall enligt länsstyrelsen och jordbruksverket.
Tydligen måste jag ansöka om bygglov för ändrat användningsområde.
Ringde byggnadsnämnden i min kommun idag och frågade om detta. De var inte säkra på saken. De vill att jag skickar in ritningar etc för att de ska kunna göra en bedömning om bygglov krävs. Alltså blir det en ganska lång process tidsmässigt när de behöver skydd NU. Men jag fick inte låta dem söka skydd på logen hur som helst. Frågan är då hur sjutton man gör i akutfall? Är det rimligt att de inte ens kan svara på frågan om bygglov krävs eller inte? Det är ju inte så att det finns något annat ställe att ha hästarna på tills allt är utrett.