• Anonym (Hästägare)

Det där med bygglov, någon som vet?

Jag har 3 st hingstar som igår blev av med sin ligghall i hagen. Grannen skulle plöja mark intill men missbedömde totalt och rev ner en bit av hagen och ligghallen. Innan försäkringsbolag etc rett ut och fattat beslut kan det ta ett tag och en paniklösning blev att de fick ta logen som ligghall. Slängde in 4 st rundbalar halm efter att ha kalkat.

Logen är större och trevligare än den ligghall som mejades ner.

Men... Efter att ha berättat för en kollega om gårdagens händelse menar han att jag inte bara får stoppa in hästarna på logen hur som helst även om logen uppfyller kraven som ligghall enligt länsstyrelsen och jordbruksverket.

Tydligen måste jag ansöka om bygglov för ändrat användningsområde.

Ringde byggnadsnämnden i min kommun idag och frågade om detta. De var inte säkra på saken. De vill att jag skickar in ritningar etc för att de ska kunna göra en bedömning om bygglov krävs. Alltså blir det en ganska lång process tidsmässigt när de behöver skydd NU. Men jag fick inte låta dem söka skydd på logen hur som helst. Frågan är då hur sjutton man gör i akutfall? Är det rimligt att de inte ens kan svara på frågan om bygglov krävs eller inte? Det är ju inte så att det finns något annat ställe att ha hästarna på tills allt är utrett.

• Svar på tråden Det där med bygglov, någon som vet?
  • riboflavin

Tyvärr är ju reglerna väldigt stelbent, du får precis som du fått berättat för dig inte kan kalla vad som helst för ligghall.

Jag hade dock läst in mig på reglerna och kollat så att logen uppfyller kraven och använt ändå. Det är nämligen såpass fiffigt att du kan låta hästarna ha tillgång till skydd, såvida det inte föreligger skaderisker eller är olämpligt av annan anledning, men inte kan uppfylla kravet på ligghall med en byggnad som inte är godkänd.

Förstår du? Om lagen kräver att du ska ha ligghall (vintertid vid utevistelse som överstiger 16 h/dygn om jag inte minns fel) duger inte din icke godkända loge. Men du får absolut tillåta hästarna tillgång till byggnaden (om den inte utgör en skaderisk) så länge som en godkänd ligghall inte är ett krav.

Så stallar du in hästarna nattetid på vintern är detta inte ett problem. Även om de just nu går ute dygnet runt är det inte vinter än, och de kan inte kräva att du har tillgång till godkänd ligghall.

Laga ligghallen i lugn och ro.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Hästägare)

Logen uppfyller kraven enligt Länsstyrelsen och JBV. Har haft besök vid två tillfällen och logen är mer än väl godkänd som ligghall. Den är även förprövad då den utrymmesmässigt rymmer fler än 10 hästar. Men då vi behövde förvaring till våra maskiner och maskinhallen inte var färdigbyggd vid tillfället byggdes ligghall av mindre mått i hagen. De går ute dygnet runt året om förutom vid extrem väderlek eller då någon varit uppstallad i sjukbox.

• riboflavin
    Anonym (Hästägare) skrev 2017-10-18 15:31:40 följande:

Logen uppfyller kraven enligt Länsstyrelsen och JBV. Har haft besök vid två tillfällen och logen är mer än väl godkänd som ligghall. Den är även förprövad då den utrymmesmässigt rymmer fler än 10 hästar. Men då vi behövde förvaring till våra maskiner och maskinhallen inte var färdigbyggd vid tillfället byggdes ligghall av mindre mått i hagen. De går ute dygnet runt året om förutom vid extrem väderlek eller då någon varit uppstallad i sjukbox.

Då ska det inte vara några problem alls just nu att nyttja den. Men när vintern sätter in så behöver ni antingen ha lagat den godkända ligghallen eller fått löst bygglov/godkänt ändring av användningsområde.

Däremot finns inte en inspektör som hade gjort någon åtgärd utifrån de förutsättningar som finns (undantag fullblodsidioter).

Jag rekommenderar dock att du faktiskt går genom processen så att du har alternativ nu när det ändå är aktuellt.
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2017-10-18 15:41:58 följande:

Då ska det inte vara några problem alls just nu att nyttja den. Men när vintern sätter in så behöver ni antingen ha lagat den godkända ligghallen eller fått löst bygglov/godkänt ändring av användningsområde.

Däremot finns inte en inspektör som hade gjort någon åtgärd utifrån de förutsättningar som finns (undantag fullblodsidioter).

Jag rekommenderar dock att du faktiskt går genom processen så att du har alternativ nu när det ändå är aktuellt.

Korrigerar mig själv här, kikade på datumen och "vinter" inträder tydligen 15e oktober, oavsett väderlek.

Du kan nog ändå lugnt nyttja logen, ingen kommer tycka sätt att du gör fel om du sätter hjulen i rullning på lagning av ligghallen då fort du kan.
Svar på tråden Det där med bygglov, någon som vet?