• Anonym (Signe)

Har du någonsin blivit sexuellt ofredad? (OBS: internetkommentarer räknas inte!)

OBS: Kommentarer du har fått på internet räknas inte i denna omrösning!

Av egen nyfikenhet gör jag denna tråd. Jag är en tjej på 25 som aldrig har blivit sexuellt ofredad/utnyttjad etc, aldrig. Jag har aldrig sett någon annan bli det, jag har helt enkelt varit helt omedveten om att det här är något så många verkar ta som vanligt. 

Internet är ju en helt annan sak, där kan vem som helst (även barn) kasta ur sig vad som helst. I denna omröstning räknas därför inte det som hänt i chatten på lunarstorm eller i ett onlinespel, utan bara det du har varit med om öga mot öga, så att säga.

Har du någonsin blivit sexuellt ofredad?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du någonsin blivit sexuellt ofredad? (OBS: internetkommentarer räknas inte!)
  • Anonym (Sanna)

Kan rabbla några av gångerna som jag kommer på:

- Blev jagad av en man i en park när jag var 17 och på väg hem en kväll. Han skrek att jag var en jävla hora och att det skulle gå illa för mig om jag inte stannade. Hann springa ifrån honom.

- Sov över hos en kompis och vaknade av att min kompis killkompis smekte mig innanför trosorna.

- En kille på en fest som jag inte kände sa att han hade hört att jag var lösaktig och erbjöd mig 1000 spänn för ett ligg. Han sa det helt seriöst och lade till att en hora som mig borde inte säga nej till så mycket pengar.

- Var full på en fest och hånglade med en kille på toaletten. Killen och jag var på g sedan tidigare. Det var mörkt i badrummet, jag var full och in the moment. Inser sedan att hans kompis har smugit in och stoppat in fingrarna i mig - det är alltså inte "min" kille som pullar mig utan en kille som jag aldrig gett mitt samtycke till. Kände mig så jävla lurad av killen jag tyckte om som lät hans svin till kompis göra så. De high fivade och skrattade. Jag mådde skit.

- Min manliga granne har tafsat på mig hela min barndom. Det började när jag var cirka 10 och han var 60. Han skulle alltid kramas länge, klappade mig på rumpan och tog på brösten. Han drog alltid sexuella skämt och ville alltid ha närhet i utbyte mot saker (godis, låna studsmattan etc). Hans fru och vuxna barn såg allt men gjorde aldrig något.

- En gång på krogen kom en främmande kille fram och stoppade ansiktet mellan mina bröst och slickade. En annan gång stoppade en bekant kille på en fest in huvudet mellan mina bröst och "motorbåtade".

- En gång på en fest satt jag i soffan och pratade med min pojkvän då en främmande kille sätter sig bredvid mig och börjar helt ogenerat ta mig mellan benen.

- När jag var liten var det ofta en gubbe som blottade sig för oss barn på badhuset. Han höll sig alltid vid barnpoolen när vi hade simskola.

- När jag gick på mellanstadiet tog sig killarna in på mitt rum på en skolresa och tittade på och luktade på mina underkläder. Jag skämdes ihjäl.

- En gång i Paris åkte jag och en tjejkompis metro hem runt halv tio på kvällen. Ett grabbgäng började flörta med oss men vi låtsades inte förstå engelska eftersom vi var rädda och kände oss utsatta. När vi reste oss upp och skulle gå av ställde sig de runt oss och tog på oss (bröst, rumpa, fitta). Jag var livrädd. Som tur var klev det på några andra människor när vi klev av och det var folk på perrongen så de avbröt.

- X antal gånger på krogen och krogkön har ovälkomna händer tagit på mig.

Fy fan vilken jävla deppig lista. Kan lägga till att jag har växt upp i en mindre stad, att alla förövarna på listan är vita män förutom de i Paris som var fransoser.

• Anonym (L)

Jag har blivit det ett flertal gånger. Räknar inte upp tafsandet från klasskompisar under högstadiet och gymnasiet, ej heller tafsande från kollegor när jag först kom ut i arbetslivet, eller på krogen. I sådanna fall skulle listan bli oändligt lång.

Men när jag som 16 åring åkte till Stockholm själv för första gången så var det första som hände när vi hoppade av tåget att en man i 30-40årsåldern kom fram till mig och sa: "Ska jag slicka upp dig i brygga?".

Samma resa så var det män i ungefär den åldern som kom fram och frågade hur mycket vi skulle ha betalt för att ligga med dem.
    Det var första gången, men inte sista som man fått höra liknande saker.

När jag var 19 hälsade jag på en kompis i Borås, vi var på en hemmafest hos en av hennes killkompisar. Jag blev indragen på toaletten av 3-4 killar som försökte våldta mig. Som tur är så var jag nyckter och lyckades slå mig fri (tränade kampsport på den tiden, annars hade jag nog inte lyckats).

När jag var 20 så var jag på en tillställning på jobbet, enkollega hade med sig en kompis som också försökte våldta mig på en toalett (på en restaurang). Här var jag inte nyckter, men fick hjälp av två andra tjejer att kasta ut honom från tjejernas toalett.

Sover över hemma hos en kompis när jag var 21. Vaknar av att hennes kusin trycker i k*uken i rumpan på mig. Jag slog mig fri och svor över honom, även till kompisen dagen efter, men förstog inte riktigt då att det faktiskt var våldtäckt.
    Det var ju en kille jag kände, och våldtäckt var ju bara främlingar i skogen...

Jag anmälde aldrig nått utav det, för det var ju så det var. Killar försökte alltid ha sex med en, vart man än var, och oavsett om man var med på det eller inte.

Jag har även suttit "vakt" över en kompis som blev för full på en fest och däckade i ett av somrummen. Det var två killar (som vi då såg som kompisar) som tyckte att "Åh, titta hon har däckat. Det är bara att ta för sig." 

När det man utsätss för konstant blir lite grövre, men bara lite åt gången, så märker man knappt själv att det blir värre. Utan det är det nya normalläget. För att motverka det så behövs det konstant kampanjer som påminner en om att det inte är så det skall vara.

• Anonym (Naje)

Det är fruktansvärda berättelser som skrivs här. Tack för att ni vill berätta.

De 11 kvinnor här som angett att de aldrig blivit ofredade, kan inte ni berätta också, hur har ni lyckats undkomma det? Är ni aldrig i närheten av män? Eller har ni haft bara haft tur helt enkelt att bara träffa schyssta män?

• Anonym (G)
    - Studirektorns tafsande på högstadiet var kränkande.
    - Blev våldtagen när jag var 14 år av någon jag kände
    - Manlig lärare som agerat kränkande
    - Flera äldre män som blottat sig

Detta hände för 40 år sedan.
  • Anonym (Kvinna29)

Förutom tafsande på bröst och rumpa på krogen när man var yngre så har jag haft två "kk" som inte varit så mycket att ha egentligen. Kk nr 1: tog med sig två kompisar hem till mig och jag blev "tvingad" (vågade inte säga ifrån, kände mig i underläge) att ha sex med alla tre i omgångar. Kk nr 2: hotade att ta livet av mig om jag lämnade honom, tvingade mig genom att slå mig att ha sex med honom när jag inte ville, vaknade ett flertal gånger av både vaginalsex och analsex.

Tack och lov bor jag med min underbara sambo nu som har hjälpt mig att må så mycket bättre psykiskt efter, speciellt, idiot nr 2. Om det skulle ta slut mellan mig och sambon nångång så överväger jag faktiskt att gå i celibat för jag vet inte om jag törs träffa andra män..

• Anonym (javisst)

flera gånger, så oerhört kränkande

Som 12 åring- tvingad att klä av mig naken av ett gäng killar som var äldre, och hotade med stryk om jag inte gjorde som dom sa..

i jobbet - skulle utföra ett jobb på ett gym...där ena chefen tyckte att han hade rätt att ställa sig bakom mig och trycka sitt stånd mot min rumpa. Anmälde detta till min chef, så behövde aldrig åka dit på jobb igen och fick senare höra att han fått sparken..

Sen det vanliga på krogen, med tafs och kladd...

Man blir mörkrädd när man läser komentarerna här

• Anonym (Naje)
    Anonym (javisst) skrev 2017-10-23 14:52:22 följande:

flera gånger, så oerhört kränkande

Som 12 åring- tvingad att klä av mig naken av ett gäng killar som var äldre, och hotade med stryk om jag inte gjorde som dom sa..

i jobbet - skulle utföra ett jobb på ett gym...där ena chefen tyckte att han hade rätt att ställa sig bakom mig och trycka sitt stånd mot min rumpa. Anmälde detta till min chef, så behövde aldrig åka dit på jobb igen och fick senare höra att han fått sparken..

Sen det vanliga på krogen, med tafs och kladd...

Man blir mörkrädd när man läser komentarerna här

Så bra att du anmälde honom och han fick sparken! Vilket kräk!
  • Anonym (helalivet)

-Blivit inputtad mot en vägg av två skolkamrater som drog upp mitt ben och höll fast mig när ena tog på mig.
    -Blivit smygfilmat medan jag bytte om av skolkamrater (inte samma).
    -Blivit tafsat på, på krogen, i skolan och på tunnelbanan.
    -Blev upphånglad av en främling när jag låg stupfull och halvt däckad på en bänk.
    -Blivit fasthållen, tafsad på och försökt kysst av en arbetskollega. 
    -Blivit våldtagen, av mitt ex. 
    -Blivit utsatt av två blottare. 

Kan säkert ha glömt något.

• Anonym (Signe)
    Anonym (Naje) skrev 2017-10-23 13:17:06 följande:
    Det är fruktansvärda berättelser som skrivs här. Tack för att ni vill berätta.

De 11 kvinnor här som angett att de aldrig blivit ofredade, kan inte ni berätta också, hur har ni lyckats undkomma det? Är ni aldrig i närheten av män? Eller har ni haft bara haft tur helt enkelt att bara träffa schyssta män?
    Jag har aldrig blivit ofredad, det närmsta som har hänt är väl att en grupp av unga killar har visslat åt mig eller på liknande sätt ("hej!", "bruden!" etc) försökt få min uppmärksamhet ett fåtal gånger i mitt liv.

Jag går nästan aldrig på fester, om jag går så är det t.ex. bröllop eller födelsedagskalas. Jag går aldrig till barer/pubar eller liknande, aldrig nattklubb. Jag dricker inte och gillar inte atmosfären så det är lite bortkastad tid för mig. Där känns det väl som att jag har undvikit en vanlig plats för sådant.

Annars lever jag som en vanlig människa, färdas oftast själv, cyklar, går, åker en hel del buss... De män som jag har varit runt (klasskamrater, bröder, kusiner, övrig släkt och vänner) har aldrig visat en sådan sida mot mig. De pojkvänner som jag har haft har alla varit respektfulla och helt med på vad jag är OK med och inte.
  • Anonym (alma)

Jag har aldrig blivit ofredad. Jag tror att man aldrig kan öra något för att garantera att undgå det, särskilt inte att bli överfallen. Men man kan ju leva ett mindre risky liv.

Jag själv dricker inte alkohol och har aldrig gjort. Jag festar inte och umgås inte med människor när de är full. Jag går inte ut på och dansar eller liknande. Går aldrig ut på exempelvis restaurang själv om kvällarna. Rör jag mig ute på kvällstid gör jag det enbart i trygga områden. Jag klär mig "anständigt"(ska självklart inte betyda något). Jag är noga med vilka jag släpper in i mitt liv. Jag är inte minsta flörtig och förminskar aldrig mig själv inför andra. Jag har alltid haft stor pondus och låter mig inte köras över. Jag utstrålar att jag bits och har hög integritet. Jag har aldrig dejtat(mötte maken tidigt och på första försöket) och skulle jag dejta så skulle det ts jäkligt lång tid innan jag följde med en nan hem eller lät honom komma till mig.

• Milkway

Enda sen jag var 6 år då hände det i nollan en annan pojke tvingade mig att klä av mig så skulle han sätta sig över mig och visa snoppen. Har fortsatt varje år sen dess det har varit i nära relationer det har varit killar i skolan det har varit på jobbet kunder kollegor det har varit i släkten det har varit ute på krogen / festivaler / där det är mycket folk / privata fester både killar och tjejer / tafsande, bröstgrabbande, daskande klämmande, fasthållande, innanför kläder etc.

Är man kvinna har man ingen integritet att skydda för du får skit om du försvarar dig, något jag fullkomligt struntar i nu, nästa person att gå på min integritet eller mina barns integritet kommer få igen dubbelt upp, ingen annan backar vår rygg så då måste jag det.

Svar på tråden Har du någonsin blivit sexuellt ofredad? (OBS: internetkommentarer räknas inte!)