• aiimmes

Berätta för min sons farföräldrar att de har ett barnbarn. Ingen kontakt med pappan.

Godkväll! 

Behöver er hjälp! 
    Ska skriva ett brev till för mig helt främmande människor (farföräldrar) till min son. Jag och pappan har inte kontakt alls och han har inte vågat berätta det för sina föräldrar, vad jag vet.
    Jag känner att de har rätt att få veta att de har ett  barnbarn, sen är det deras ensak om de inte vill veta av barnbarnet, deras förlust. Men då har jag gjort mitt!
    Vill ju berätta min version av händelsen så de inte tror jag påtvingat deras son att bli "pappa" ifall han har ordbajsat för de?.

Hur ska man skriva ett sådant brev? Någon som varit i samma situation???
    Tacksam för tips!!!!

****Jag hade varit i Thailand i 6 månader, när jag kom hem i Maj upptäckte jag att jag blev allt mer bakis efter VARJE utekväll (brukar aldrig bli bakis eller spyr ) och blev fundersam och kollade med UMO. Fick en tid, fick berätta mina symptomer. Vi gjorde ett gravtest, resulterades att jag var gravid osäkert i vilken månad. Hur fan då tänkte jag?! Första månaden hade jag inte mensen, men därefter hade jag den varje månad. Gjorde även test i thailand men blev negativt. Fick en remiss till Abort då jag verkligen inte var redo. 
    Väl på abortmottagningen så gjorde vi olika undersökningar, vilket resulterade att jag var gravid i 6 månaden och försent för abort. Ett helvete tänkte jag, satt bara och väntade på att läkaren skulle säga att det var OK att göra abort, men icke.
    Fick smälta nyheten, levde i förnekelse i 1 månad innan jag berättade för mina föräldrar. Jobbigaste i mitt liv, då vi har dålig relation.
    Sen var det dags att berätta för pappa till barnet - Allt var ju mitt fel, hur kunde jag berätta det så sent, man märker väl att man är gravid? Blockerade mig på all sociala medier. Sen har jag bara överlämnat "fallet" till soc då de gjort faderskasptest, då han nekat och inte vill kännas vid att han haft kontakt med mig. **** 

• Svar på tråden Berätta för min sons farföräldrar att de har ett barnbarn. Ingen kontakt med pappan.
  • aiimmes
    IrriteradMamma skrev 2017-10-19 23:36:47 följande:

Han kanske inte är redo att berätta än, jag tycker du borde låta honom göra det själv.

Hände detta nyligen? Hur gammalt är barnet? Kanske kom som en chock för honom och bara behöver smälta det?

Det är relativt färskt, 6 v. Antagligen, får väl ge han lite tid.
  • aiimmes
    81EE skrev 2017-10-19 23:42:57 följande:
    Vad vill du uppnå med att skriva ett brev till dom?
    De har ju rätt att få veta att de har ett barnbarn där ute. 
    Själv hade jag inte den turen med min biologiska pappa, så vill ju inte att det ska upprepa sig.
    Men jag förstår hur du tänker! 
  • aiimmes
    Trippelmamma76 skrev 2017-10-20 10:55:06 följande:

Jag antar att du inte hade tänkt ha med den där texten du la in? Med fylla, svordomar etc. Den gör väl knappast dem särskilt positiva till dig som person/ansvarstagande mamma. Möjligen oroliga för sitt barnbarn och de ev alkoholskador det kan ha ådragit sig som foster. Tycker det är bra med ett kortfattat meddelande som du fått förslag om. Möjligtvis med något tillägg om att du inte vill neka vare sig barnet eller dem chansen till en relation om de skulle vilja ha det?

Nej! självklart inte! Barnet mår trots mitt misstag bra, och har inte blivit skadat! 
    Ja, tänkte ha det kort och simpelt. 
    Absolut tack! 
  • aiimmes
    LFF skrev 2017-10-20 10:09:53 följande:

OM jag nu hade varit i den sitsen och ville skriva ett brev till farföräldrarna hade jag inte under några som helst omständigheter skrivit så som du gör.

Jag hade väl ungefär skrivit:

Hej,

Mitt namn är XX och er son är pappa till mitt barn som nu är siochså gammal. Vi träffades under semester i Thailand. Om ni vill ha mer information och kontakt med ert barnbarn är ni välkomna att kontakta mig på *kontaktuppgifter*

Mvh XX

Ditt brev som du skrivit ger alldeles för mycket onödig information som ingen har med att göra. Vem bryr sig om att du misstänkte att du var gravid bara för att du blev mer bakis etc.

Tack, självklart ska jag inte ha med min text som jag skrivit nedan. 
  • LFF
    aiimmes skrev 2017-10-20 15:46:46 följande:
    Tack, självklart ska jag inte ha med min text som jag skrivit nedan. 
    Det sämsta som kan hända är ju att de inte svarar eller ber dig fara och flyga. Det bästa som kan hända är att de faktiskt vill ha kontakt med sitt barnbarn och att barnet även får lära känna sin släkt på pappas sida även om pappan inte är där.
  • Tessan989

Men är du ändå glad över barnet nu? För du låter extremt bitter och hur ska du kunna ta hand om barnet på ett bra sätt om du känner så? Kanske ska kolla upp möjligheten till familjehem/adoption? Barnet är oskyldig i det här och har rätt att växa upp med föräldrar som älskar han/henne.

• aiimmes

Ja absolut är jag det! Det bästa som hänt mig!
    Har absolute inga problem med att ta hand om hem, må kanske leta bitter och så men icke!

• Kasperina

Jag förstår tanken, att berätta för dem och erbjuda dem kontakt med barnet, detta är ju för barnets skull. Eller borde iaf vara.
    Brevet du skrivit får det att se ut som att du bara vill jävlas med pappan genom att berätta  något för hans föräldrar som han inte vill att de ska veta.
    Det är helt och hållet oväsentligt vad de tror om dig, för det handlar om dem och deras barnbarn, inte om dig.

Om du VERKLIGEN vill göra detta för ditt barns skull så skriver något i stil med:

Hej, Detta kommer kanske som en chock för er, men pojken på fotot [som du skickar med] är er sonson. Han heter xxxx och är född den DD/MM i år. Faderskapet har fastställts men [pappans namn] har valt att inte ha någon kontakt med oss i nuläget, ett val som jag accepterar.
    Jag vill det som är bäst för mitt barn, och hoppas därför att ni ska vilja ha någon typ av relation med honom, men om ni väljer att inte ha det så kommer jag inte att besvära er mer. 
    Här är mitt telefonnummer om ni vill ha kontakt.

• aiimmes

Ja precis, oavsett om pappa inte vill ha kontakt så får man ju ändå hoppas att hans föräldrar vill. Jag känner att jag inget har förlora på att visa mig öppen emot farföräldrarna. De är ju äldre så de är nog så kloka och ödmjuka och inser livet inte är oändligt långt. Har absolut inte tänkt att skicka det jag skrivit, utan var bara mer som "inblick" på hur det var. Tusen tack för tipset! 

• aiimmes
    Kasperina skrev 2017-10-22 19:11:46 följande:

Jag förstår tanken, att berätta för dem och erbjuda dem kontakt med barnet, detta är ju för barnets skull. Eller borde iaf vara.
    Brevet du skrivit får det att se ut som att du bara vill jävlas med pappan genom att berätta  något för hans föräldrar som han inte vill att de ska veta.
    Det är helt och hållet oväsentligt vad de tror om dig, för det handlar om dem och deras barnbarn, inte om dig.

Om du VERKLIGEN vill göra detta för ditt barns skull så skriver något i stil med:

Hej, Detta kommer kanske som en chock för er, men pojken på fotot [som du skickar med] är er sonson. Han heter xxxx och är född den DD/MM i år. Faderskapet har fastställts men [pappans namn] har valt att inte ha någon kontakt med oss i nuläget, ett val som jag accepterar.
    Jag vill det som är bäst för mitt barn, och hoppas därför att ni ska vilja ha någon typ av relation med honom, men om ni väljer att inte ha det så kommer jag inte att besvära er mer. 
    Här är mitt telefonnummer om ni vill ha kontakt.

Ja precis, oavsett om pappa inte vill ha kontakt så får man ju ändå hoppas att hans föräldrar vill. Jag känner att jag inget har förlora på att visa mig öppen emot farföräldrarna. De är ju äldre så de är nog så kloka och ödmjuka och inser livet inte är oändligt långt. Har absolut inte tänkt att skicka det jag skrivit, utan var bara mer som "inblick" på hur det var. Tusen tack för tipset! 
  • IrriteradMamma

Jag förstår tanken, men varför så bråttom?

Tycker du ska ge pappan lite tid så han får berätta själv, det är faktiskt HANS föräldrar!

Svar på tråden Berätta för min sons farföräldrar att de har ett barnbarn. Ingen kontakt med pappan.