• aiimmes

Berätta för min sons farföräldrar att de har ett barnbarn. Ingen kontakt med pappan.

Godkväll! 

Behöver er hjälp! 
    Ska skriva ett brev till för mig helt främmande människor (farföräldrar) till min son. Jag och pappan har inte kontakt alls och han har inte vågat berätta det för sina föräldrar, vad jag vet.
    Jag känner att de har rätt att få veta att de har ett  barnbarn, sen är det deras ensak om de inte vill veta av barnbarnet, deras förlust. Men då har jag gjort mitt!
    Vill ju berätta min version av händelsen så de inte tror jag påtvingat deras son att bli "pappa" ifall han har ordbajsat för de?.

Hur ska man skriva ett sådant brev? Någon som varit i samma situation???
    Tacksam för tips!!!!

****Jag hade varit i Thailand i 6 månader, när jag kom hem i Maj upptäckte jag att jag blev allt mer bakis efter VARJE utekväll (brukar aldrig bli bakis eller spyr ) och blev fundersam och kollade med UMO. Fick en tid, fick berätta mina symptomer. Vi gjorde ett gravtest, resulterades att jag var gravid osäkert i vilken månad. Hur fan då tänkte jag?! Första månaden hade jag inte mensen, men därefter hade jag den varje månad. Gjorde även test i thailand men blev negativt. Fick en remiss till Abort då jag verkligen inte var redo. 
    Väl på abortmottagningen så gjorde vi olika undersökningar, vilket resulterade att jag var gravid i 6 månaden och försent för abort. Ett helvete tänkte jag, satt bara och väntade på att läkaren skulle säga att det var OK att göra abort, men icke.
    Fick smälta nyheten, levde i förnekelse i 1 månad innan jag berättade för mina föräldrar. Jobbigaste i mitt liv, då vi har dålig relation.
    Sen var det dags att berätta för pappa till barnet - Allt var ju mitt fel, hur kunde jag berätta det så sent, man märker väl att man är gravid? Blockerade mig på all sociala medier. Sen har jag bara överlämnat "fallet" till soc då de gjort faderskasptest, då han nekat och inte vill kännas vid att han haft kontakt med mig. **** 

• Svar på tråden Berätta för min sons farföräldrar att de har ett barnbarn. Ingen kontakt med pappan.
  • LejonSa

Du har ju skrivit liknande tråd tidigare?

Ing tips att komma med. Jag personligen skulle inte skriva ett sådant brev till några, för mig, främlingar.

• aiimmes
    LejonSa skrev 2017-10-19 22:56:54 följande:

Du har ju skrivit liknande tråd tidigare?

Ing tips att komma med. Jag personligen skulle inte skriva ett sådant brev till några, för mig, främlingar.

Det tror jag inte, då jag är helt ny i denna forum!
    Okej Tack!  
  • IrriteradMamma

Han kanske inte är redo att berätta än, jag tycker du borde låta honom göra det själv.

Hände detta nyligen? Hur gammalt är barnet? Kanske kom som en chock för honom och bara behöver smälta det?

• 81EE
    aiimmes skrev 2017-10-19 22:53:57 följande:

Godkväll! 

Behöver er hjälp! 

Ska skriva ett brev till för mig helt främmande människor (farföräldrar) till min son. Jag och pappan har inte kontakt alls och han har inte vågat berätta det för sina föräldrar, vad jag vet.

Jag känner att de har rätt att få veta att de har ett  barnbarn, sen är det deras ensak om de inte vill veta av barnbarnet, deras förlust. Men då har jag gjort mitt!

Vill ju berätta min version av händelsen så de inte tror jag påtvingat deras son att bli "pappa" ifall han har ordbajsat för de?.

Hur ska man skriva ett sådant brev? Någon som varit i samma situation???

Tacksam för tips!!!!

****Jag hade varit i Thailand i 6 månader, när jag kom hem i Maj upptäckte jag att jag blev allt mer bakis efter VARJE utekväll (brukar aldrig bli bakis eller spyr ) och blev fundersam och kollade med UMO. Fick en tid, fick berätta mina symptomer. Vi gjorde ett gravtest, resulterades att jag var gravid osäkert i vilken månad. Hur fan då tänkte jag?! Första månaden hade jag inte mensen, men därefter hade jag den varje månad. Gjorde även test i thailand men blev negativt. Fick en remiss till Abort då jag verkligen inte var redo. 

Väl på abortmottagningen så gjorde vi olika undersökningar, vilket resulterade att jag var gravid i 6 månaden och försent för abort. Ett helvete tänkte jag, satt bara och väntade på att läkaren skulle säga att det var OK att göra abort, men icke.

Fick smälta nyheten, levde i förnekelse i 1 månad innan jag berättade för mina föräldrar. Jobbigaste i mitt liv, då vi har dålig relation.

Sen var det dags att berätta för pappa till barnet - Allt var ju mitt fel, hur kunde jag berätta det så sent, man märker väl att man är gravid? Blockerade mig på all sociala medier. Sen har jag bara överlämnat "fallet" till soc då de gjort faderskasptest, då han nekat och inte vill kännas vid att han haft kontakt med mig. **** 

Vad vill du uppnå med att skriva ett brev till dom?
  • NELJ

Förlåt men... du upptäcker att du är gravid i sjätte månaden för att du blir mer bakis än vanligt när du är ute och festar??? Varför i hela fridens namn tror du att den informationen kommer att ge dig bättre råd?

• Vet hur det känns

Man får inte neka att göra faderskapstest.. då hämtar polisen en och man tvingas att göra det. Hände med min syster..

• Ebo88

Jag tycker inte det är din ensak att berätta för hand föräldrar om detta då han inte vill ha något med dig eller barnet att göra. I min värld är det helt obegripligt att man inte vill ha kontakt med sitt barn men det är inte min eller din värld utan hans. Du gör mer skada än nytta att berätta för hans föräldrar. Må vara olagligt att inte ställa upp på faderskapstest men det är inte olagligt att avsäga sig rätten som förälder. Det är hans val om han kontaktar dig eller barnet i framtiden och hans val att berätta för sina föräldrar. Det här var en graviditet som var oplanerad och dubhat säkert haft det jättejobbigt, det tvivlar jag inte alls på. Men det blir inte bättre om du tarvlontalt med dem och som sagt det är inte din rätt att göra det. Vill sen barnet när han eller hon är stor är en annan sak men det är inte din sak att göra. Tyvärr

• LFF

OM jag nu hade varit i den sitsen och ville skriva ett brev till farföräldrarna hade jag inte under några som helst omständigheter skrivit så som du gör.

Jag hade väl ungefär skrivit:

Hej,

Mitt namn är XX och er son är pappa till mitt barn som nu är siochså gammal. Vi träffades under semester i Thailand. Om ni vill ha mer information och kontakt med ert barnbarn är ni välkomna att kontakta mig på *kontaktuppgifter*

Mvh XX

Ditt brev som du skrivit ger alldeles för mycket onödig information som ingen har med att göra. Vem bryr sig om att du misstänkte att du var gravid bara för att du blev mer bakis etc.

• Trippelmamma76

Jag antar att du inte hade tänkt ha med den där texten du la in? Med fylla, svordomar etc. Den gör väl knappast dem särskilt positiva till dig som person/ansvarstagande mamma. Möjligen oroliga för sitt barnbarn och de ev alkoholskador det kan ha ådragit sig som foster. Tycker det är bra med ett kortfattat meddelande som du fått förslag om. Möjligtvis med något tillägg om att du inte vill neka vare sig barnet eller dem chansen till en relation om de skulle vilja ha det?

• asdfghj
    Vet hur det känns skrev 2017-10-20 07:35:27 följande:

Man får inte neka att göra faderskapstest.. då hämtar polisen en och man tvingas att göra det. Hände med min syster..

Så dun syster blev polishämtad för att kontrollera faderskapet ?

Hur såg Hen på det ? Ja, mycket konstigt i dag med HBTQXYZ
Svar på tråden Berätta för min sons farföräldrar att de har ett barnbarn. Ingen kontakt med pappan.