• Anonym (Älskar sushi!!!)

Sushi= bra eller dålig mat?

Vi i vår familj älskar sushi!

Barnen är 13år, 8 år och 7 år och alla vill äta sushi om vi ska äta ute eller äta snabbmat.

Men är sushi onyttig mat?

Kan det vara farligt för barnen att äta det 1-2 ggr i veckan?

Det känns ju iaf. Som om sushi är bättre än en hamburgare på mc Donalds.

• Svar på tråden Sushi= bra eller dålig mat?
  • klyban
    gröna skrev 2017-10-26 21:00:58 följande:
    Jag tänkte på inlägg 49 och 52 att det blev missförstånd där, och försökte förklara att det kan vara svårt att förstå att du byter ifrån arsenik till att prata om andra ämnen i mat, om du inte tydliggör det. Sen svarade jag på inläggen du skrev till mig. Såg det aldrig som gräl eller tjafs.
    Som sagt vad, allt fanns där innan du kom in.
    hur många meter var det?
  • gröna
    klyban skrev 2017-10-27 10:53:21 följande:
    Som sagt vad, allt fanns där innan du kom in.
    Ja just det, som sagt var, du har redan sagt det. Och jag har försökt förklara varför jag skrev som jag gjorde.
  • klyban
    gröna skrev 2017-10-27 11:32:03 följande:
    Ja just det, som sagt var, du har redan sagt det. Och jag har försökt förklara varför jag skrev som jag gjorde.
    Du gör mig bara förvirrad, så ha en trevlig kväll.
    hur många meter var det?
  • gröna
    klyban skrev 2017-10-27 12:42:18 följande:
    Du gör mig bara förvirrad, så ha en trevlig kväll.
    Ok. Ha en trevlig kväll du med.
  • Port II
    Anonym (Älskar sushi!!!) skrev 2017-10-21 20:24:45 följande:

Vi i vår familj älskar sushi!

Barnen är 13år, 8 år och 7 år och alla vill äta sushi om vi ska äta ute eller äta snabbmat.

Men är sushi onyttig mat?

Kan det vara farligt för barnen att äta det 1-2 ggr i veckan?

Det känns ju iaf. Som om sushi är bättre än en hamburgare på mc Donalds.

Efter att ha läst att sushi innehåller ca 20g socker på 10-12 bitar så kan jag inte kalla det annat än bra mat längre. Äter du sushi två gånger om dagen motsvarar det en godispåse på 100g dagligen i socker.

Sjukt vad många sockerfällor det finns. Allt från ketchup, frukostflingor, bröd till sushi. Tar man bort det meningslösa sockret kan man ta en chokladbit till kaffet med gott samvete.
  • klyban
    Port II skrev 2018-01-01 17:39:03 följande:
    Efter att ha läst att sushi innehåller ca 20g socker på 10-12 bitar så kan jag inte kalla det annat än bra mat längre. Äter du sushi två gånger om dagen motsvarar det en godispåse på 100g dagligen i socker.

Sjukt vad många sockerfällor det finns. Allt från ketchup, frukostflingor, bröd till sushi. Tar man bort det meningslösa sockret kan man ta en chokladbit till kaffet med gott samvete.

I sushi är sockret till för ta syran.

Sen är jag lite fundersam på det där med sockerbitar, då man ofta räknar med annat än just socker på sånt.
    Ett bra exempel är hur man berättar att tex whisky innehåller xx sockerbitar, och sen finns det inga kolhydrater överhuvudtaget i drycken.

hur många meter var det?
  • Port II
    klyban skrev 2018-01-01 18:05:49 följande:

I sushi är sockret till för ta syran.

Sen är jag lite fundersam på det där med sockerbitar, då man ofta räknar med annat än just socker på sånt.

Ett bra exempel är hur man berättar att tex whisky innehåller xx sockerbitar, och sen finns det inga kolhydrater överhuvudtaget i drycken.

Den som sagt att Whisky innehåller några kalorier har ingen koll alls. En snabb googling ger att 4cl whisky innehåller 90 kcal.

Att sockret neutraliserar syran gör inte sockret mer nyttigt. Man bör undvika sursöt mat till vardags just för att den innehåller så mycket socker.
  • klyban
    Port II skrev 2018-01-01 18:18:33 följande:
    Den som sagt att Whisky innehåller några kalorier har ingen koll alls. En snabb googling ger att 4cl whisky innehåller 90 kcal.

Att sockret neutraliserar syran gör inte sockret mer nyttigt. Man bör undvika sursöt mat till vardags just för att den innehåller så mycket socker.

Jag menar med whiskyn så använder man sockerbitar fast inget socker existerar i produkt.

Socker är aldrig nyttigt!

hur många meter var det?
  • Port II
    klyban skrev 2018-01-01 18:52:56 följande:

Jag menar med whiskyn så använder man sockerbitar fast inget socker existerar i produkt.

Socker är aldrig nyttigt!

Whisky innehåller socker. Jag förstår vad du menar med folk som jämför energi med sockerbitar men detta är bara att bortse ifrån. Det är dessutom irrelevant för tråden.

Problemet med sushi är inte att det innehåller mycket energi utan att det innehåller mycket socker.
  • klyban
    Port II skrev 2018-01-01 19:05:40 följande:
    Whisky innehåller socker. Jag förstår vad du menar med folk som jämför energi med sockerbitar men detta är bara att bortse ifrån. Det är dessutom irrelevant för tråden.

Problemet med sushi är inte att det innehåller mycket energi utan att det innehåller mycket socker.
    Så mycket socker som ~6 sockerbitar på 4cl?
    hur många meter var det?
  • Port II
    klyban skrev 2018-01-01 22:31:38 följande:

Så mycket socker som ~6 sockerbitar på 4cl?

Tråden gäller sushi.
  • klyban
    Port II skrev 2018-01-01 22:35:04 följande:
    Tråden gäller sushi.
    Du som sa det var socker i, så bara frågade.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Sushi= bra eller dålig mat?