Snöigahästar skrev 2017-10-21 21:18:45 följande:
Hej
Har en 9-årig kille. Duktig i skolan, spelar fotboll, glad, aktiv. Vi bor 5 min med bil från tätorten där skolan ligger.
Har alltid någon att vara med många kompisar i skolan och spelar fotboll mm på rasten och fritids.
Men- det ringer aldrig föräldrar el barn för att leka på helgen. Ibland kontaktar jag någon kompis förälder och bokar in. Ibland blir det lek ibland kan inte den andra familjen.
Är det ett samhällsfenomen idag att man inte som förälder engagerar sig så mycket i detta? Man har ju bara helgen nu för tiden att vara med sina barn. Mitt barn kan ju heller inte bara gå till lekplats en stund och träffa någon där. Sen har jag förstått att det heller inte är så vanligt att man knyter lekkompisar så heller?
Hur funkar det?
Tror snarare att det är mer vanligt nu än förr att föräldrar överhuvudtaget engagerar sig i barnens kompisar. När jag var barn skötte jag mitt umgänge helt på egen hand, om jag ville leka med nån på helgen så gick jag dit och ringde på dörren eller ringde på telefonen. Ibland kunde barnet leka, ibland inte.
Men för att svara på din fråga om hur ofta; allt från varje dag till ingen dag på en vecka/helg. Många barn har aktiviteter på helgen, eller så har familjen aktiviteter som att hälsa på släkten, åka till sommarstuga eller sånt. Eller så är man hemma på helgen men har inte tid att aktivt bjuda in barn eller ordna skjuts till nån kompis. Men de som har kompisar i närheten leker med dem om de har lust.
Barnen själva kan ju också vara trötta och inte vilja leka på helgen. Det kanske räcker för många att leka på fritids och eventuella aktiviteter.
Varför kan ditt barn inte gå till en lekplats? Finns det inga där ni bor?