• Snöigahästar

Hur mycket är era 9-åringar med kompisar

Hej

Har en 9-årig kille. Duktig i skolan, spelar fotboll, glad, aktiv. Vi bor 5 min med bil från tätorten där skolan ligger.

Har alltid någon att vara med många kompisar i skolan och spelar fotboll mm på rasten och fritids.

Men- det ringer aldrig föräldrar el barn för att leka på helgen. Ibland kontaktar jag någon kompis förälder och bokar in. Ibland blir det lek ibland kan inte den andra familjen.

Är det ett samhällsfenomen idag att man inte som förälder engagerar sig så mycket i detta? Man har ju bara helgen nu för tiden att vara med sina barn. Mitt barn kan ju heller inte bara gå till lekplats en stund och träffa någon där. Sen har jag förstått att det heller inte är så vanligt att man knyter lekkompisar så heller?

Hur funkar det?

• Svar på tråden Hur mycket är era 9-åringar med kompisar
  • Carambolan

Mina barn träffar typ bara grannbarnen på helgen. De brukar aldrig åka iväg för att träffa klasskompisar, och vi brukar inte bjuda hit någon heller. Tänker att kompisar från skolan umgås de med hela veckorna ändå.

• Jill 79

För oss verkar det vara precis som för er. Min nioåring leker med många olika i skolan och kanske har några favorit vänner. Men leka på fritiden blir väldigt väldigt sällan. Vi bor också typ 10 minuter från samhället så det blir ju någon som måste skjutsa i så fall. Jag kansle borde engagera mig mer men han träffar ju även kompisar när han är på sina idrottsaktiviteter två, tre gånger i veckan. Hade han själv klagat på ensamhet hade jag såklart gjort mer i saken. Men han verkar rätt nöjd att vara hemma med oss och sina syskon.

• blomman 2

Samma här,vår 9 åring har massor av kompisar på skolan och fritids men träffar dem nästan aldrig utanför skoltid. Vi ( jag) kommer hem sent och det är omöjligt att ha någon kompis här på vardagarna. Det är middag,läxor och dusch som hinns med och lite mys innan läggdags kl:20.00. Jag lägger mig en eller två timmar senare. Upp i ottan. Min 9 åring träffar några kompisar 1-2 ggr i veckan på träningen ( sedan hösten) vilket hon uppskattar mycket. Jag tror att allt ger med sig till det bättre ju äldre de blir och inte hänger på fritids så ofta utan kan gå hem direkt efter skolan och då ta med en kompis.

• Anna1234

Vår 8-årige son har inga syskon och vi bor dessutom utanför samhället så det finns ingen möjlighet för spontan lek för honom.

I veckorna får han inte leka med en kompis men på helgerna är det lek varje helg, med övernattning ibland. Han vill gärna leka och antingen ringer han själv eller vi (om inte en kompis har ringt innan) och han har 4-5 st att välja på som han trivs med. Det är oftast lek hos oss, kanske för att vi har tid eftersom vi inte har fler barn, men även hos kompisarna.

Vi har varit ganska aktiva att lära känna föräldrarna i klassen (samma barn som på förskolan) och det känns därför enkelt att ringa dom och fråga. Jag vet inte om vi varit lika engagerade om vi haft fler barn eller bott mitt i samhället...

• Mandelskorpan

Beror det inte mest på tillgänglighet? Vi bor i ett stort bostadsområde med många jämnåriga och mina barn (7 och 10) leker med kompis i stort sett alla dagar vi är hemma (vi har fritidsaktiviteter 2 vardagar). Även helger om vi är hemma.

• blomman 2
    Mandelskorpan skrev 2017-10-22 09:43:48 följande:

Beror det inte mest på tillgänglighet? Vi bor i ett stort bostadsområde med många jämnåriga och mina barn (7 och 10) leker med kompis i stort sett alla dagar vi är hemma (vi har fritidsaktiviteter 2 vardagar). Även helger om vi är hemma.

Jo det tror jag! Här vi bor finns det mest äldre utan barn och det är långt avstånd ( buss eller bil) till klasskompisarna. Därför kräver det planering som är svårt att få till,speciellt som ensamstående och utan körkort. Så visst stämmer det att tillgängligheten gör stor skillnad.
  • Vinterankan

Både dottern och hennes kompisar har mycket aktiviteter så på vardagar kanske 1 ibland två gånger i veckan att hon leker med någon. På helgerna ganska sällan för de brukar planera sådant i skolan dag för dag.

• Hurra

Mina barn 7&9 år är aldrig hemma.

Så fort de kommer hem från skolan så sticker de till kompisar och på helgerna sover de borta.

De får själva ringa på. Har märkt att barn till varannan vecka föräldrar ringer sällan kompisar på för de vet aldrig hos vilken förälder de är.

Vi bor i en by men hela klassen på 20 elever bor i området

• tykor
    Snöigahästar skrev 2017-10-21 21:18:45 följande:

Hej

Har en 9-årig kille. Duktig i skolan, spelar fotboll, glad, aktiv. Vi bor 5 min med bil från tätorten där skolan ligger.

Har alltid någon att vara med många kompisar i skolan och spelar fotboll mm på rasten och fritids.

Men- det ringer aldrig föräldrar el barn för att leka på helgen. Ibland kontaktar jag någon kompis förälder och bokar in. Ibland blir det lek ibland kan inte den andra familjen.

Är det ett samhällsfenomen idag att man inte som förälder engagerar sig så mycket i detta? Man har ju bara helgen nu för tiden att vara med sina barn. Mitt barn kan ju heller inte bara gå till lekplats en stund och träffa någon där. Sen har jag förstått att det heller inte är så vanligt att man knyter lekkompisar så heller?

Hur funkar det?

Tror snarare att det är mer vanligt nu än förr att föräldrar överhuvudtaget engagerar sig i barnens kompisar. När jag var barn skötte jag mitt umgänge helt på egen hand, om jag ville leka med nån på helgen så gick jag dit och ringde på dörren eller ringde på telefonen. Ibland kunde barnet leka, ibland inte.

Men för att svara på din fråga om hur ofta; allt från varje dag till ingen dag på en vecka/helg. Många barn har aktiviteter på helgen, eller så har familjen aktiviteter som att hälsa på släkten, åka till sommarstuga eller sånt. Eller så är man hemma på helgen men har inte tid att aktivt bjuda in barn eller ordna skjuts till nån kompis. Men de som har kompisar i närheten leker med dem om de har lust.

Barnen själva kan ju också vara trötta och inte vilja leka på helgen. Det kanske räcker för många att leka på fritids och eventuella aktiviteter. 

Varför kan ditt barn inte gå till en lekplats? Finns det inga där ni bor? 
  • Poolskötaren

Dottern är 9 år och vi bor också ca 5 min från skolan och "centrum" av vår lilla by.

Hon leker jämt med kompisar. Både efter skolan och i princip hela helgerna. Kontakten med kompisar sköter de själva, oftast drar hon iväg några sms med lekförfrågan. Ibland är det en kompis, ibland flera.

När de har bestämt var de ska vara kontaktar jag föräldrarna via sms och så kör vi/hämtar eller vad som behövs. De som bor nära sköter det själva, vi kollar bara av vad barnen har bestämt. Det är sällan vi har några tider men faktiskt måste jag berömma barnen då de har stenkoll själva och sätter sina mobiler på alarm. Det hela funkar över förväntan.

Igår morse hade dottern sju (!) lekförfrågningar, då fick vi hjälpa henne att svara och sortera. Hon hade redan bestämt med en och var på väg till denne.

En kompis är "bästisen" och den familjen känner även vi föräldrar bra. Tjejerna är ofta tillsammans och vi åker på utflykter och sånt tillsammans.

I det hela tycker jag nog att alla föräldrar i vår närhet engagerar sig en hel del. Inget barn är helt obevakat utan vi hjälps åt att hålla koll och ringer varandra om det skulle vara något som inte verkar stämma.

Det har precis kommit en ny flicka i klassen. Hon är den första eleven i skolan med invandrarbakgrund och pratar ännu inte svenska. Jag är helt imponerad över hur alla verkar anstränga sig för att hon ska kunna hänga med och skolan hjälper henne genom att hon har fått en platta med översättningsprogram som hon får ha med sig.

• Duckan

Vi bor i city och dottern är mycket med kompisar på vardagar, men inte just på helger.
    Vi är ofta bortbjudna eller åker till landet så det passar som aldrig med lek då även om det har hänt såklart.

• AmericanMommy

Min 8-åring leker med grannbarnen på helgen. Vi har så mycket att göra under veckorna så vi orkar inte hålla på att boka lekträffar på helgen. Det blir spontan lek istället med grannarna. Vi flyttade till detta område så att barnen kunde ha möjlighet att vara ute själva och leka med grannbarn. Vi får ibland sms från andra barn om att dom vill leka och det är helt ok, men skulle inte sitta i telefon själv och försöka arrangera träffar till mitt barn på helgen. Kanske är vi lata föräldrar?

• Snöigahästar

Vad intressant med era svar. Verkar vara olika. Kanske tjejer är tidiga med att själva fixa? De flesta 9- åriga killar här har ingen telefon än... vär har precis fått en...

Svar på tråden Hur mycket är era 9-åringar med kompisar