• MallaB

Alla era tips och trixa som nybliven förälder

Jag vill veta alla föräldrars tips och trix som ni önskade att någon berättade för er när ni skaffade barn, allt ifrån vilka kläder som är lättast att få av och på, vad man uppskattar mest på en barnvagnen, vilka prylar man behöver eller inte behövde?! Saker som helt enkelt underlättar vardagen :)

• Svar på tråden Alla era tips och trixa som nybliven förälder
  • Fru Ve

Skaffa ett bra bärdon, sele eller sjal. För mig har det varit A och O då bebis vill ha närhet samtidigt som man vill eller behöver göra saker hemma. Låna gärna och prova innan du köper, eller köp begagnat.

Läs på om amning, eller gå en kurs (om du tänkt amma). Det kan vara ganska jobbigt och komplicerat i början med amningen och det är bra att han kunskap så man vet vad man har att vänta.

Vänta dig att det blir en väldigt stor omställning med första barnet och att du inte hinner så mycket alls. Fixa med matlådor i frysen. En del bebisar sover mycket men många vill ha närhet och amma hela tiden, och man kan knappt lägga barnet ifrån sig. Det är normalt de första månaderna.

Det är OK och normalt att man känner sig lite svajig och ledsen i början, och att det känns jobbigt. Man måste inte vara lycklig hela tiden. Försök ha så lite krav på dig själv som möjligt utom att ta hand om barnet och dig själv.

• minerva123

Då går jag mot strömmen och säger skippa pyjamas/byxor med fot. Bebisen växer oftast ut fotdelen före resten av plagget och livslängden blir därmed väldig kort. Polarn har bra strumpor med hög resår (tänk nästan ända upp till knät). De sitter som berget.

Annars är mitt stora tips - lyssna in vad bebisen vill och följ det så slipper ni massa krångel i onödan. Behöver bebisen närhet - ge det. Behöver bebisen space - ge det. Hatar bebisen barnvagn (jag har haft två vagnhatare) -skippa vagnen och satsa på bra bärsele/sjal istället. En Babybjörn-sele är bättre än att inte bära alls om barnet behöver närhet.

Lyssna inte på dem som säger att barnet MÅSTE somna själv i egen säng eller att man inte ska amma till sömns eller att man kan skämma bort ett barn med närhet eller att hela släkten måste få barnvakta direkt för annars är ni egoistiska och de får ingen bra relation till barnet. Etc etc. Gör det ni känner är bäst och det bebisen visar att den behöver. Amma om du själv vill. Sitter du bara och gråter och tycker amning är det värsta som finns och det påverkar din relation till barnet - sluta och ge flaska istället. Kom ihåg att allt är en fas och allt går över.

• Wilbo80
    minerva123 skrev 2017-10-25 19:04:48 följande:

Då går jag mot strömmen och säger skippa pyjamas/byxor med fot. Bebisen växer oftast ut fotdelen före resten av plagget och livslängden blir därmed väldig kort. Polarn har bra strumpor med hög resår (tänk nästan ända upp till knät). De sitter som berget.

Annars är mitt stora tips - lyssna in vad bebisen vill och följ det så slipper ni massa krångel i onödan. Behöver bebisen närhet - ge det. Behöver bebisen space - ge det. Hatar bebisen barnvagn (jag har haft två vagnhatare) -skippa vagnen och satsa på bra bärsele/sjal istället. En Babybjörn-sele är bättre än att inte bära alls om barnet behöver närhet.

Lyssna inte på dem som säger att barnet MÅSTE somna själv i egen säng eller att man inte ska amma till sömns eller att man kan skämma bort ett barn med närhet eller att hela släkten måste få barnvakta direkt för annars är ni egoistiska och de får ingen bra relation till barnet. Etc etc. Gör det ni känner är bäst och det bebisen visar att den behöver. Amma om du själv vill. Sitter du bara och gråter och tycker amning är det värsta som finns och det påverkar din relation till barnet - sluta och ge flaska istället. Kom ihåg att allt är en fas och allt går över.

Håller med om precis allt!
  • sobrio88

Torra tvättlappar hemma, våtservetter på bortaplan

Inotyol

Byxor med fot

Kräkhanddukar i massor

Vändbar vagn som går fram "överallt" så man skydda mot solen. Jag har prövat vagnar som inte varit vändbara och jag höll på att bli galen

Det har varit det viktigaste som funkat till båda mina barn, resten har jag fått prova vad som passar barnen. Den första vägrade sova spjälsäng, sitta babysitter och kunde ligga i babygymmet endast korta stunder men älskade att sova i vagnen ute och åka bil. Den andra gör förstnämnda saker utan problem men vaknar så fort vagnen eller bilen står still ingen av dom har gillat bärsele/sjal. Så tipset är att inte köpa ALLT utan anpassa sig till barnet. Men däremot att övriga skriver att man ska kunna sätta fast babyskyddet i vagnen tycker jag är onödigt. Det går lika bra att bara sätta ner skyddet i kundvagnen

Och det absolut viktigaste. Lycklig mamma, lycklig bebis. Om det är nåt som inte känns bra för dig så var inte rädd att byta. Jag mådde t ex skit p g a amningen med första barnet men när vi gick över på ersättning så mådde jag så mycket bättre och kunde knyta an bättre till bebisen

• elyse

Lägg undan pengar så att ni kan köpa saker när behov uppstår. Gå med i lokala Köp-och-sälj-grupper på Facebook och nyttja att andra förköpt sig och säljer saker som är nya eller bara använda några gånger. Känner ni behov av en sele? Köp det. Bumbostol? Tja... Men köp inte en massa saker innan ni vet.

Jag har haft mina barn i babysitter i badrummet när jag duschat/badat. Sällan annars.

En hokuspokusstol är vårt bästa köp. Med inlägg från IKEA (sådant uppblåsbart) har barnen kunnat sitta i den höga delen samt låga vid bord runt tre månader. Finns massor begagnat och är helt OK att köpa ny och själv kombinera favoritfärgerna.

Ytterplagg med dragkedja/dragkedjor på sidan så länge barnet ofta sitter i vagn/blir buren. Jackan bullas upp under hakan annars.

Saker många andra har som vi inte köpte/inte har använt:

Vi har inget skötbord. Byter där vi är. Räcker bra med en frottéhandduk under.

Adapter till babyskydd. Vår bilstol är just en bilstol, men kanske hade vi tänkt annorlunda med en väldigt lättväckt bebis. Ingen av våra två barn har varit det utan sover vidare när de flyttas till vagn eller sele.

Amningskudde. Köpte, men använde aldrig.

Jag skulle köpa hem ett paket ersättning och amningsnapp bara för att ha. Det är avstressande i sig att ha nära när man ska få till det med amningen.

• Wilbo80
    sobrio88 skrev 2017-10-26 00:13:18 följande:

Men däremot att övriga skriver att man ska kunna sätta fast babyskyddet i vagnen tycker jag är onödigt. Det går lika bra att bara sätta ner skyddet i kundvagnen

Vill bara flika in att det absolut går bra att sätta ner babyskyddet i kundvagnen. Men det är ju inte bara när man ska iväg och handla som den funktionen är bra. Finns ju många andra tillfällen :)
  • GAndrea

Det här med adapter till babyskyddet och barnvagn: vi fick rådet av någon (möjligtvis BVC) att när babyn är liten att man inte ska ha de i babyskyddet för länge. Då tänkte jag direkt på dem som har babyn i babyskydd som barnvagn. Jag kommer dock inte ihåg varför, de sitter för mycket upprätt kanske? Vi undvek nämligen att åka till min familj på julafton förra året, de bor tre timmar bort, när dottern var ca 1 månad gammal.

Någon som har hört något liknande eller har någon tanke om det?

• Wilbo80
    GAndrea skrev 2017-10-26 09:05:33 följande:

Det här med adapter till babyskyddet och barnvagn: vi fick rådet av någon (möjligtvis BVC) att när babyn är liten att man inte ska ha de i babyskyddet för länge. Då tänkte jag direkt på dem som har babyn i babyskydd som barnvagn. Jag kommer dock inte ihåg varför, de sitter för mycket upprätt kanske? Vi undvek nämligen att åka till min familj på julafton förra året, de bor tre timmar bort, när dottern var ca 1 månad gammal.

Jag vill ju inte säga emot BVCs råd... Men min son är 14 månader och har iaf inga problem, vi använde babyskyddet till och från, i bil, på vagnen.. Det varierade.. Ibland liggvagn, ibland babyskydd, ibland hemma på golvet.. Alltså så länge barnet inte bor största delen i babyskyddet.. Vanlig användning, ibland längre resor, ibland inget alls, o ibland varje dag..

Vi fick tex rådet på Sachsska (SöS barnakuten) när sonen var liten och täppt att han skulle sova i babyskyddet när det var som värst så att han satt upprätt..
  • Fru Ve
    GAndrea skrev 2017-10-26 09:05:33 följande:

Min son hade problem med sin nacke (torticollis) de första månaderna och vi gick hos sjukgymnast. Hon sa att hon ser att många bebisar är svaga i muskulaturen och lite sena i motoriken ifall de sitter väldigt mycket i både babyskyddet i bilen och man sen har adapter för att använda som vagn. Det är bättre för barnet om man bär i sele eller sjal eller har vanlig sitt/liggvagn. Självklart beror det ju på tiden per dag barnet sitter där.
  • GAndrea
    Fru Ve skrev 2017-10-29 13:31:13 följande:

Min son hade problem med sin nacke (torticollis) de första månaderna och vi gick hos sjukgymnast. Hon sa att hon ser att många bebisar är svaga i muskulaturen och lite sena i motoriken ifall de sitter väldigt mycket i både babyskyddet i bilen och man sen har adapter för att använda som vagn. Det är bättre för barnet om man bär i sele eller sjal eller har vanlig sitt/liggvagn. Självklart beror det ju på tiden per dag barnet sitter där.

Okej! Intressant. Jag har bara nått luddigt minne av att det "inte var så bra" och tänkte inte mer på det då. Det dök upp i minnet när jag läste denna tråd.

Men det låter ganska troligt att det kan vara musklerna i nacken.
  • emc85

Så länge bebisen inte är i babyskyddet flera timmar varje dag så är det lugnt att använda det. Vi åkte på semester 2,5 timmar bort när sonen var 6 veckor gammal och 8 veckor gammal, har inte skadat honom alls då han var tidigt stark i nacke och bål. Använder adapter till babyskyddet vid ärenden då han sover (är väldigt lättväckt) eller om man ska någonstans med bilen och göra snabba ärenden. Har dock haft honom liggandes i vagn/på golv eller i bärsele övrig tid, så det blir inte många timmar i babyskydd per vecka.

Svar på tråden Alla era tips och trixa som nybliven förälder