• RadioGardinen

Vad ska man ha i tacos?

Tjenixen! Jo tacos är ju mångas favoriter, så till saken. Vad kan man ha i tacos?

Tacos-bröd, taco-chips, gurka, majs (måste), tomater, taco-"köttfärs", gräddfil/turkisk yougurt, taco-så, ost, guacamole, sallad...

Ska man köra med paprika? Och oliver? Små små kycklingbitar?

• Svar på tråden Vad ska man ha i tacos?
  • fluu

Jag gör olika varianter. Ibland steker jag ihop röror och serverar i tortillas. Lök, vitlök, majs, sojafärs, sqash, chili, squash, tacokryddor(gör egen blandning) och duttar vitlökssås över. Eller ett recept som kallas "ranchtaco" på lök, paprika, sojafärs, chilisås, pepparrot, majs.

Eller så gör jag "svensk" taco och då har vi lite olika grejer i:
    Sojafärs/bönor/svamp/tofu stekt med lök och tacokryddor
    Egengjord salsa + naturell yoggi
    Mango
    Gurka
    Purjolök
    Tomater
    Paprika
    Majs
    Selleri
    Bladspenat
    Sallad
    Äpple

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • klyban

Super tunnskivade champinjoner, som får timjan och yamasa(japansk soja).
    Sojan reducerar man bort nästan.
    Dessa blir väldigt goda(i tacos, även annat), då det blir en trippel umami.

hur många meter var det?
  • Tom Araya
    RadioGardinen skrev 2017-10-25 10:52:16 följande:

Tjenixen! Jo tacos är ju mångas favoriter, så till saken. Vad kan man ha i tacos?

Tacos-bröd, taco-chips, gurka, majs (måste), tomater, taco-"köttfärs", gräddfil/turkisk yougurt, taco-så, ost, guacamole, sallad...

Ska man köra med paprika? Och oliver? Små små kycklingbitar?

Tacos har ju fördelen att man kan variera efter egen smak.

Följande vill jag ha till:
    Tacokryddad köttfärs
    Tacobröd eller hårda tacoskal (föredrar båtarna numera)
    Tacochips
    Bladsallad
    Gurka, hackad
    Röd lök, hackad, strimlad eller skivad
    Paprika (föredrar röd), hackad
    Tomat, skuren i små bitar
    Majs
    Tacosås
    Guacomole (hemmagjord)

Vi har ofta även gräddfil eller creme fraiche och riven ost till också, men det är inte nödvändigt för min egen del.

Ibland varierar vi och kör strimlad kyckling istället för köttfärs, bryner och fajita-kryddar den.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-10-26 18:27:38 följande:
    Tacos har ju fördelen att man kan variera efter egen smak.

Följande vill jag ha till:
    Tacokryddad köttfärs
    Tacobröd eller hårda tacoskal (föredrar båtarna numera)
    Tacochips
    Bladsallad
    Gurka, hackad
    Röd lök, hackad, strimlad eller skivad
    Paprika (föredrar röd), hackad
    Tomat, skuren i små bitar
    Majs
    Tacosås
    Guacomole (hemmagjord)

Vi har ofta även gräddfil eller creme fraiche och riven ost till också, men det är inte nödvändigt för min egen del.

Ibland varierar vi och kör strimlad kyckling istället för köttfärs, bryner och fajita-kryddar den.
    Någon gång har vi haft svamp till också, som finhackas och bryns i smör, med salt och peppar.
  • Giraffeeen

Vi har alltid mozarella eller fetaost till också.

You can lock the door, pretend your safe, but the evil is out there, waiting...
  • Rymdmoln
    mammajama skrev 2017-10-26 15:20:38 följande:

Alltså jag älskar dessa Polenta tacos, men det kanske blir OT om det är så att svaret måste vara baserat på traditionella tacos. Om inte, så måste jag rekommendera Polentatacos.

www.vegohimlen.se/2017/10/polenta-tacos-med-harlig-vegofyllning.html

Men gud vad gott det där såg ut! Stort tack :) synd bara att jag aldrig skulle palla laga det en fredagkväll. Men på lördag ska jag prova.
  • Rymdmoln

Vi brukar ha:

Quornfärs/stekt svamp/stekta bönor/stekta grönsaker, varje alternativ kryddade med hemgjord tacokrydda.

Avokado, röd lök, lime, koriander, tomat, majs, gurka, soyghurt med vitlök och salt och peppar i, srirachasås.

Sen ibland har vi selleri i, mest för att jag är besatt av selleri.

• Rymdmoln

Kör alltid på hårda skal :) tycker de är sååå goda! Blir så tungt i magen med mjuka tycker jag.

• klyban
    mammajama skrev 2017-10-26 15:20:38 följande:
    Alltså jag älskar dessa Polenta tacos, men det kanske blir OT om det är så att svaret måste vara baserat på traditionella tacos. Om inte, så måste jag rekommendera Polentatacos.

www.vegohimlen.se/2017/10/polenta-tacos-med-h...

Dessa omelettliknande tortillas gillar jag inte alls, inga ägg i denna men liknar pannkakssmet.
    Och jag får mer funderingen på creps, jag tror att det är gott, men känns inte speciellt tacomässigt.

Köp masa harina istället, och skippa all vätska och gör "vanliga" tortillas.
    Älskar den popcornlukt som blir när man tillagar såna tortillas.

Masa harina har jag inte hittat i vanliga affärer, men det finns en sydamerikans märke(PAN(Gul plastförpackning)) som säljs i affärerna som har majs behandlat av osläckt kalk för att få bakegenskaper som varken polenta eller majsmjöl har.

hur många meter var det?
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2017-10-26 20:58:49 följande:

Dessa omelettliknande tortillas gillar jag inte alls, inga ägg i denna men liknar pannkakssmet.

Och jag får mer funderingen på creps, jag tror att det är gott, men känns inte speciellt tacomässigt.

Köp masa harina istället, och skippa all vätska och gör "vanliga" tortillas.

Älskar den popcornlukt som blir när man tillagar såna tortillas.

Masa harina har jag inte hittat i vanliga affärer, men det finns en sydamerikans märke(PAN(Gul plastförpackning)) som säljs i affärerna som har majs behandlat av osläckt kalk för att få bakegenskaper som varken polenta eller majsmjöl har.

Men personen som tipsade om det gillar det ju uppenbarligen :) blir ju konstigt då att du skriver ?köp det här istället?... men du kanske menade som ett tilläggande tips till oss andra?
  • klyban
    Rymdmoln skrev 2017-10-26 21:03:09 följande:
    Men personen som tipsade om det gillar det ju uppenbarligen :) blir ju konstigt då att du skriver köp det här istället... men du kanske menade som ett tilläggande tips till oss andra?
    Jag ser inte omelettliknande saker som tacos, och där är svaret till tipset.
    hur många meter var det?
  • Rakad Apa

I köttfärsen så brukar jag ha i kål, kålen smakar inte så mycket men gör köttfärsen saftigare. Använder tacokryddor men har oxå i fajitas kryddor. Upptäckte den sistnämnda kryddan av en slump och det blir grymt gott. Använder mjuka tortilla tunnbröd, en sundare variant med mer fibrer som är lite mörkare till färgen. Smakar mycket bättre än de vanliga 'vita' bröden.

Övriga ingredienser som jag brukar ha i:

Tacosås

Crème fraiche

Isbergssallad

Rå lök

koriander

Gurka

Riven ost

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • freja231

Jag brukar kunna variera rätt mycket men oftast blir det något vegetarisk protein typ oumph eller bönor, rädisor, majs, någon salsa, silverlök och koriander. Och lime!

• Happyending

Tacobröd, guacamole, salsasås, creme freische, tacochips, soyafärs + tacokrydda (smakar exakt som vanligt), cheddardipp, ost, gurka, tomat, isbergssallad och lök. Namnam

• ostpaj

Tacofärs, avokado, rödlök, fetaost och vitlökssås! Mjuka bröd.

• klyban
    Rakad Apa skrev 2017-10-27 00:17:51 följande:
    I köttfärsen så brukar jag ha i kål, kålen smakar inte så mycket men gör köttfärsen saftigare. Använder tacokryddor men har oxå i fajitas kryddor. Upptäckte den sistnämnda kryddan av en slump och det blir grymt gott. Använder mjuka tortilla tunnbröd, en sundare variant med mer fibrer som är lite mörkare till färgen. Smakar mycket bättre än de vanliga 'vita' bröden.

Övriga ingredienser som jag brukar ha i:
    Tacosås
    Crème fraiche
    Isbergssallad
    Rå lök
    koriander
    Gurka
    Riven ost

Det testade jag när jag gjorde en biff, rödkål tacos.

Och en stir-fry rödkåls sak, liknar denna och blir förjävla god.
    www.foodnetwork.com/recipes/ellie-krieger/stir-fry-cabbage-recipe-1957395
    Jag använder yamasa, som har en lite lägre salthalt så man kan ta lite mer.
    Och man reducerar in sojan nästan helt.
    Men passar väldigt bra till lite annorlunda tacos.

Aldrig smakat på fajitas krydda, alltid gjort det själv.
    Får testa en sådan och se vad det är för smak på den.
    Fajitas blir öl, lime, vitlök, spiskummin, salt(och sen kan jag komplettera med starkt eller typ ingefära ibland.).
    Kör fransyska och marinera i ett dygn, och är strimlade i 1-2cm strimlor och lite längre kanske 5-7cm.

hur många meter var det?
  • IsDimma

Vi vill ha äpple till. Det är ett måste här. Köper pink lady och har i salladen annars och den är också grymt god till tacos
    Och eftersom jag numer sällan har andra salladsblad än babyspenat hemma så blir det spenat till tacos nu för tiden.

Svar på tråden Vad ska man ha i tacos?