• Linda5

    Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?

    Jobbar som löneadministratör på ett halvstort företag (ca: 20 anställda).
    Ofta vill man ha förskott på lönen för någon småsak. 
    40% av de anställda har utmätning av KF.
    Har ju på så vis mycket kontakt med olika inkasso bolag och dom säger att den nya trenden är att man betalar inte sina räkningar förrän dom går till inkasso.
    Detta är jättevanligt och särskilt hos yngre personer.
    Förklara gärna HUR ni tänker som inte betalar.
    De som jag har frågat tycker att dom har bra ursäkter dom inte kan rå för hur dom hamnade där medans jag tycker det är  helt och hållet självförvållat.

    Självklart hjälper vi dom på alla vis men ibland tror jag inte personerna i fråga förstår hur mycket tid/pengar som läggs ner på detta.
  • Svar på tråden Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?
  • HelaGotland
    Pascal skrev 2017-10-27 13:43:06 följande:
    Men på riktigt, vilken värld lever du i?! Tror du att säljare på tex Ica, Jula, H&M mm, undersköterskor, svetsare, städare, vaktmästare, busschaufförer, cafebiträden osv osv tjänar 30000-40000:- i månaden? En ingångslön på 25000:- är en hög ingångslön om du inte har nån högskoleutbildning. Ingångslönen för en undersköterska tex ligger på ca 20000:-, svetsare likaså. Tror du behöver vakna och inse verkligheten lite grann...

    Jag jobbar faktiskt inte i någon av de yrkena du räknar upp och skulle aldrig vilja göra det heller.
  • Pascal
    HelaGotland skrev 2017-10-27 21:24:53 följande:

    Jag jobbar faktiskt inte i någon av de yrkena du räknar upp och skulle aldrig vilja göra det heller.
    Nej men bara för att just DU inte jobbar med det så betyder väl inte det att andra människor inte gör det? Det är ju hur många människor som helst som jobbar inom den offentliga sektorn.