• Linda5

    Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?

    Jobbar som löneadministratör på ett halvstort företag (ca: 20 anställda).
    Ofta vill man ha förskott på lönen för någon småsak. 
    40% av de anställda har utmätning av KF.
    Har ju på så vis mycket kontakt med olika inkasso bolag och dom säger att den nya trenden är att man betalar inte sina räkningar förrän dom går till inkasso.
    Detta är jättevanligt och särskilt hos yngre personer.
    Förklara gärna HUR ni tänker som inte betalar.
    De som jag har frågat tycker att dom har bra ursäkter dom inte kan rå för hur dom hamnade där medans jag tycker det är  helt och hållet självförvållat.

    Självklart hjälper vi dom på alla vis men ibland tror jag inte personerna i fråga förstår hur mycket tid/pengar som läggs ner på detta.
  • Svar på tråden Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?
  • HelaGotland
    Pascal skrev 2017-10-27 13:43:06 följande:
    Men på riktigt, vilken värld lever du i?! Tror du att säljare på tex Ica, Jula, H&M mm, undersköterskor, svetsare, städare, vaktmästare, busschaufförer, cafebiträden osv osv tjänar 30000-40000:- i månaden? En ingångslön på 25000:- är en hög ingångslön om du inte har nån högskoleutbildning. Ingångslönen för en undersköterska tex ligger på ca 20000:-, svetsare likaså. Tror du behöver vakna och inse verkligheten lite grann...

    Jag jobbar faktiskt inte i någon av de yrkena du räknar upp och skulle aldrig vilja göra det heller.
  • Pascal
    HelaGotland skrev 2017-10-27 21:24:53 följande:

    Jag jobbar faktiskt inte i någon av de yrkena du räknar upp och skulle aldrig vilja göra det heller.
    Nej men bara för att just DU inte jobbar med det så betyder väl inte det att andra människor inte gör det? Det är ju hur många människor som helst som jobbar inom den offentliga sektorn.
    Och då blir det liksom lite fel när du då sitter och säger att det är superlåga löner på just den arbetsplatsen när det faktiskt är en helt normal lön för väldigt många människor.
    Tycker bara att du isf behöver öppna ögonen och inse hur det ser ut i verkliga livet.
  • Qoty

    Oj, jag jobbar som lärare och har nu fått upp min lön. Men min ingångslön var 19 000 och det tog mig 3 år att komma upp till 25 000 i lön och 6 år att komma upp i 28 000, med en 5,5 år lång universitetsutbildning.

    Så nej, jag tycker det är normala löner.

  • HelaGotland
    Qoty skrev 2017-10-28 10:14:14 följande:
    Oj, jag jobbar som lärare och har nu fått upp min lön. Men min ingångslön var 19 000 och det tog mig 3 år att komma upp till 25 000 i lön och 6 år att komma upp i 28 000, med en 5,5 år lång universitetsutbildning. Så nej, jag tycker det är normala löner.

    Md tanke på att en lagerarbetare i 2005 hade en ingångslön på 24 500 tycker jag det är anmärkningsvärt att du som utbildad lärare, i ett bristyrke, började på så låg lön som 19 000. I Stockholm börjar folk med yrkesutbildning på 1 år på den lönen. Eller mer.
  • nevermind
    HelaGotland skrev 2017-10-26 07:53:17 följande:

    Om hälften av era anställda har betalningsanmärkningar, och om alla med de lönerna är heltidare, så jo, då är de låga löner. Visst finns de stackare som har ett par tusen mindre, men ändå. Det där är ingångslöner för unga människor med viss utbildning. Ingångslöner.
    Hört talas om att rätta mun efter matsäck??
  • elmadumle

    Varför har du kontakt med inkasso? det är kf som har hand om löneutmätningar, inkasso kontaktar aldrig arbetsgivaren.

  • Linda5

    Som jag skrivit innan. Har kontakt med KF avs personal.
    Inkasso avseende kundärenden.

  • Jesper f
    elmadumle skrev 2017-11-23 22:55:43 följande:

    Varför har du kontakt med inkasso? det är kf som har hand om löneutmätningar, inkasso kontaktar aldrig arbetsgivaren.


    Jodå, det finns inkasso som ringer för att höra att det inte redan finns någon inmutning på lönen, för då är det mindre idé att skicka det till KF. Så det händer.

    För att svara på TS fråga, jag instämmer i din beskrivning. Jobbar med många yngre människor, och jag är av samma uppfattning. Många slirar på räkningar för att "rädda" en månad, då dom ligger så ekonomiskt tight på gränsen. Vad dom inte inser, är att dom "äter" på sin egen kreditvärdighet. Och det är ändå något sorligt med unga människor som sitter så fast hos fogden....

    Det verkar som att ekonomi inte är den här "generationens" starka sida, och att dom dessutom är duktiga på att "shoppa" sig lycka... Och det kommer någonstans ifrån, är bara så. Föräldrarna kan inte ha så mkt bättre beteende, skulle jag tro. Den stora förklaringen tror jag har att göra med att det idag är så lätt att få krediter, få använder kontanter - och pengar blir "bara" siffror. Inget som du har i handen. 500:- hit eller dit spelar liksom ingen roll. Men räkna om den 500:- lappeni faktisk arbetad tid, är det inte lika kul längre.
  • rosett

    Det lustiga är att många företagare missar att betala. Jag ska snart anlita ett företag för lite arbete i hemmet och döm om min förvåning när jag hos de flest hittar räkningar på några hundra kronor som inte är betalda.
    Det kan vara en räkning på 300, en på 700 och en t ex på 3000 kr.

    Är inte det anmärkningsvärt? Nu har det inte gått till kronofogden, men att ö.h.t inte vilja ha ett helt rent 'register' är anmärkningsvärt. Nu förstår givetvis jag att det inte är pengaproblem det beror när det gäller så små summor. Det är rena misstagen men en skärpning vore på sin plats Flört

  • Jacqueline
    Pascal skrev 2017-10-27 13:43:06 följande:

    Men på riktigt, vilken värld lever du i?! Tror du att säljare på tex Ica, Jula, H&M mm, undersköterskor, svetsare, städare, vaktmästare, busschaufförer, cafebiträden osv osv tjänar 30000-40000:- i månaden?

    En ingångslön på 25000:- är en hög ingångslön om du inte har nån högskoleutbildning. Ingångslönen för en undersköterska tex ligger på ca 20000:-, svetsare likaså.

    Tror du behöver vakna och inse verkligheten lite grann...


    Sambon jobbar just nu inom bemanning och får mellan 35-42.000 före skatt...nattjobb iofs.

    Jag själv är svetsare och hade vid mitt senaste jobb 24.000 före skatt...det är verklighet det^^
Svar på tråden Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?