• Linda5

    Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?

    Jobbar som löneadministratör på ett halvstort företag (ca: 20 anställda).
    Ofta vill man ha förskott på lönen för någon småsak. 
    40% av de anställda har utmätning av KF.
    Har ju på så vis mycket kontakt med olika inkasso bolag och dom säger att den nya trenden är att man betalar inte sina räkningar förrän dom går till inkasso.
    Detta är jättevanligt och särskilt hos yngre personer.
    Förklara gärna HUR ni tänker som inte betalar.
    De som jag har frågat tycker att dom har bra ursäkter dom inte kan rå för hur dom hamnade där medans jag tycker det är  helt och hållet självförvållat.

    Självklart hjälper vi dom på alla vis men ibland tror jag inte personerna i fråga förstår hur mycket tid/pengar som läggs ner på detta.
  • Svar på tråden Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?
  • HelaGotland
    Jemp skrev 2017-10-25 23:25:24 följande:
    Nej, det är inte väldigt/ovanligt låga löner. Inte höga heller, men knappast bland de lägsta.

    Om hälften av era anställda har betalningsanmärkningar, och om alla med de lönerna är heltidare, så jo, då är de låga löner. Visst finns de stackare som har ett par tusen mindre, men ändå. Det där är ingångslöner för unga människor med viss utbildning. Ingångslöner.
  • Linda5

    7 av de anställda har utmätning.
    Nej här är det inte låg lön, medianlönen i vår kommun ligger på 22000:-.

    Hade varit trevligt om någon svarade på frågan och inte bara ifrågasatte det jag skrivit.

  • Kjell2
    Linda5 skrev 2017-10-26 09:55:41 följande:

    7 av de anställda har utmätning.
    Nej här är det inte låg lön, medianlönen i vår kommun ligger på 22000:-.

    Hade varit trevligt om någon svarade på frågan och inte bara ifrågasatte det jag skrivit.


    Tror att i och med den omgivningen är det lätt att få en skev bild hur det ser ut mer generellt.