• Linda5

    Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?

    Jobbar som löneadministratör på ett halvstort företag (ca: 20 anställda).
    Ofta vill man ha förskott på lönen för någon småsak. 
    40% av de anställda har utmätning av KF.
    Har ju på så vis mycket kontakt med olika inkasso bolag och dom säger att den nya trenden är att man betalar inte sina räkningar förrän dom går till inkasso.
    Detta är jättevanligt och särskilt hos yngre personer.
    Förklara gärna HUR ni tänker som inte betalar.
    De som jag har frågat tycker att dom har bra ursäkter dom inte kan rå för hur dom hamnade där medans jag tycker det är  helt och hållet självförvållat.

    Självklart hjälper vi dom på alla vis men ibland tror jag inte personerna i fråga förstår hur mycket tid/pengar som läggs ner på detta.
  • Svar på tråden Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?
  • HelaGotland
    Jemp skrev 2017-10-25 23:25:24 följande:
    Nej, det är inte väldigt/ovanligt låga löner. Inte höga heller, men knappast bland de lägsta.

    Om hälften av era anställda har betalningsanmärkningar, och om alla med de lönerna är heltidare, så jo, då är de låga löner. Visst finns de stackare som har ett par tusen mindre, men ändå. Det där är ingångslöner för unga människor med viss utbildning. Ingångslöner.
  • Linda5

    7 av de anställda har utmätning.
    Nej här är det inte låg lön, medianlönen i vår kommun ligger på 22000:-.

    Hade varit trevligt om någon svarade på frågan och inte bara ifrågasatte det jag skrivit.

  • Kjell2
    Linda5 skrev 2017-10-26 09:55:41 följande:

    7 av de anställda har utmätning.
    Nej här är det inte låg lön, medianlönen i vår kommun ligger på 22000:-.

    Hade varit trevligt om någon svarade på frågan och inte bara ifrågasatte det jag skrivit.


    Tror att i och med den omgivningen är det lätt att få en skev bild hur det ser ut mer generellt. 

    Har inte hört motsvarande själv. Däremot var det ett tag sen allt för många unga som drog på sig anmärkningar pga mobilabbonemang och sms-lån. Den trenden verkar nu vara bruten och en ökande grupp hos kfm är äldre.


  • Jamesdio

    Det kan ju vara en kommun med hög arbetslöshet och den anställde är den enda i familjen med inkomst. Då är marginalerna små och det kan räcka med något litet banalt för att komma efter så att man hamnar i löneutmätning. Lönerna låter som tex uska eller annat låglönejobb.

  • Ekonom10

    Låter verkligen inte normalt med så många utmätningar på en och samma arbetsplats.
    Kan det vara en beteendekulturell grej? För många är det stora skräcken att hamna hos KF. Andra kanske inte bryr sig alls? Det trista i det sistnämnda fallet är att det förstör möjligheterna för lån och annat inom de närmaste åren om man hamnat hos KF. Men om man inte har någon vidare framtidstro kanske  man inte bryr sig? Än mindre förstår följderna av att hamna hos KF?

  • HelaGotland
    Linda5 skrev 2017-10-26 09:55:41 följande:
    7 av de anställda har utmätning. Nej här är det inte låg lön, medianlönen i vår kommun ligger på 22000:-. Hade varit trevligt om någon svarade på frågan och inte bara ifrågasatte det jag skrivit.

    Då måtte ni vara den fattigaste kommunen i Sverige. Jag har nästan ingen utbildning och jag skulle aldrig ta ett jobb för under 25 000
  • Jamesdio

    Roade mig med att googla på medianlöner och hittade uppgifter från 2015 på Ekonomifakta (finns säkert nyare uppgifter om man orkar leta på SCB). Kommunen med lägst medianlön var Årjäng med 17005 och högst var Danderyd på 29374. Nu vet jag inte om just medianlön är rätt jämförelse då det väl innehåller deltidsarbetande, arbetslösa mm.

  • adina01
    Linda5 skrev 2017-10-25 15:58:40 följande:
    Jobbar som löneadministratör på ett halvstort företag (ca: 20 anställda).
    Ofta vill man ha förskott på lönen för någon småsak. 
    40% av de anställda har utmätning av KF.
    Har ju på så vis mycket kontakt med olika inkasso bolag och dom säger att den nya trenden är att man betalar inte sina räkningar förrän dom går till inkasso.
    Detta är jättevanligt och särskilt hos yngre personer.
    Förklara gärna HUR ni tänker som inte betalar.
    De som jag har frågat tycker att dom har bra ursäkter dom inte kan rå för hur dom hamnade där medans jag tycker det är  helt och hållet självförvållat.

    Självklart hjälper vi dom på alla vis men ibland tror jag inte personerna i fråga förstår hur mycket tid/pengar som läggs ner på detta.
    De som är anställda hos er har vanlig lön och inte någon form av lönebidrag,är det så att de har lönebidrag så kan det ligga någon form av problematik bakom oförmåga att sköta sin ekonomi.
  • Jemp
    HelaGotland skrev 2017-10-26 07:53:17 följande:

    Om hälften av era anställda har betalningsanmärkningar, och om alla med de lönerna är heltidare, så jo, då är de låga löner. Visst finns de stackare som har ett par tusen mindre, men ändå. Det där är ingångslöner för unga människor med viss utbildning. Ingångslöner.


    Jag är inte ts. Betalningsanmärkningar har att göra med att man inte sköter sin ekonomi, inte främst med inkomst.

    Titta omkring dig. De flesta serviceyrken (handel, restaurang, vård...) Har lägre.

    Tycker som sagt inte att det har så mycket med saken att göra men vissa har verkligen en skev uppfattning.
  • Pascal
    HelaGotland skrev 2017-10-26 13:35:26 följande:

    Då måtte ni vara den fattigaste kommunen i Sverige. Jag har nästan ingen utbildning och jag skulle aldrig ta ett jobb för under 25 000
    Men på riktigt, vilken värld lever du i?! Tror du att säljare på tex Ica, Jula, H&M mm, undersköterskor, svetsare, städare, vaktmästare, busschaufförer, cafebiträden osv osv tjänar 30000-40000:- i månaden?
    En ingångslön på 25000:- är en hög ingångslön om du inte har nån högskoleutbildning. Ingångslönen för en undersköterska tex ligger på ca 20000:-, svetsare likaså.
    Tror du behöver vakna och inse verkligheten lite grann...
Svar på tråden Hur kommer det sig att så många inte betalar sina räkningar?