• Anonym (An)

Gravid på första försöket, händer det ens?

Som jag förstått är det väldigt ovanligt att lyckas bli gravid på första försöket, händer det ens? Finns det någon här som har lyckats bli gravid på första försöket? Ofrivillig barnlöshet är ju väldigt vanligt det känns som det nästan är vanligare att ha svårt att bli gravid än att ha lätt för att bli det..

• Svar på tråden Gravid på första försöket, händer det ens?
  • Anonym (Konstig fråga..)
    Anonym (An) skrev 2017-10-25 19:26:58 följande:

Som jag förstått är det väldigt ovanligt att lyckas bli gravid på första försöket, händer det ens? Finns det någon här som har lyckats bli gravid på första försöket? Ofrivillig barnlöshet är ju väldigt vanligt det känns som det nästan är vanligare att ha svårt att bli gravid än att ha lätt för att bli det..

Självklart händer det xD Du är ju inte ensam i världen! Jag lovar! Vore ju lite skumt :3 Hehe.. Jag blev gravid med båda mina på första försöket.
  • Anonym (An)

Dom säger att alla har minst ett par i sin bekantskapskrets med fertilitetsproblem. Så vanligt är det

• Anonym (x)
    Anonym (An) skrev 2017-10-27 19:33:54 följande:
    Dom säger att alla har minst ett par i sin bekantskapskrets med fertilitetsproblem. Så vanligt är det

Ja, fertilitetsproblem är vanligt. Men att bli gravid på första försöket är inte ovanligt det heller. Det ena utesluter inte det andra.
  • elmadumle

Vi har fyra barn, jag har blivit gravid med de tre första på första försöket när vi bestämt att skaffa barn, med fyran tog det två försök.

• Anonym (Snabbt gravid)
    Anonym (An) skrev 2017-10-27 13:04:15 följande:
    Var det med samma man? Hur gammal är du?
    Det är samma pappa till alla barnen. Jag är 35 nu.
  • lillterror
    Anonym (An) skrev 2017-10-27 19:33:54 följande:

Jag känner troligen lika många med fertilitetsproblem, som par som lyckats på första försöket, och andra som kämpat några år.

Jag och sambon borde ingå i gruppen med fertilitetsproblem, men lyckades på direkten. Ett par i vår närhet har inga fel alls men lyckades ändå inte och fick hjälp av provrör.
  • Anonym (An)
    lillterror skrev 2017-10-29 06:30:27 följande:

Jag känner troligen lika många med fertilitetsproblem, som par som lyckats på första försöket, och andra som kämpat några år.

Jag och sambon borde ingå i gruppen med fertilitetsproblem, men lyckades på direkten. Ett par i vår närhet har inga fel alls men lyckades ändå inte och fick hjälp av provrör.

Varför borde ni ha fertilitetsproblem?
  • lillterror
    Anonym (An) skrev 2017-10-29 11:54:00 följande:

Varför borde ni ha fertilitetsproblem?

Hans spermier är få och slöa (tog han och hans ex över två år att få sitt barn, och utredningen visade varför), medan jag bara har en äggledare som är väldigt sammanväxt. Förlorade den ena pga ett utomkvedes, då konstaterades att andra äggledaren var i dåligt skick. Under kejsarsnittet var dom imponerade att den ens släppt igenom ägget.
  • annapanna26

Hej, jag/vi blev gravida på första försöket. Har haft hormonspiral i tre år och någorlunda koll på min ägglossning. Bokade uttagning av spiralen samma dag som jag hade beräknat min mens för att inte strula till det för mycket. Tog ägglossningstest den dag jag trodde att jag skulle ha det och det visade svagt positivt. Vi hade sex samma dag och sedan två dagar senare. Plussade tre veckor senare( fick alltså aldrig mens). Nu är jag i v 22 med en liten pojke?? Så det går?? Är 26 år och är nog ganska fertil då jag blivit gravid innan trots skydd( p-piller).

• Anonym (An)
    lillterror skrev 2017-10-29 16:56:54 följande:

Hans spermier är få och slöa (tog han och hans ex över två år att få sitt barn, och utredningen visade varför), medan jag bara har en äggledare som är väldigt sammanväxt. Förlorade den ena pga ett utomkvedes, då konstaterades att andra äggledaren var i dåligt skick. Under kejsarsnittet var dom imponerade att den ens släppt igenom ägget.

Det låter som att det har skett ett mirakel för er
  • Anonym (Jajamen)

Japp det händer. Vi körde med kondom, den 15 maj bestämde vi oss för att vi ville försöka bli med barn, körde på då och den 25 maj plussade jag, sen i februari kom första barnet! Så ja det går!

• LyCKa55

Vi har blivit gravida på första försöket 3ggr! Så vi är nog en väldigt bra matchning. Vi har kunnat välja födelsemånd typ. Är nu gravid med 3:e barnet(endast v.7 men ändå). Trodde de va rätt många som hade de så också men de kanske är rätt ovanligt?

• Anonym (123)

Blev gravid på första försöket 3 ggr. Första resulterade i en pojke. Andra slutade tyvärr i MA. Är nu i v10 tredje gången.

• Stin22

Blivit gravid på första försöket fyra gånger! Första slutade i missfall i vecka 9, vi försökte direkt och fick aldrig någon mens emellan.

• Anonym (Yes)

4 gånger har jag blivit gravid på första försöket, det är bara den 5:e som tog flera mån att få till

• Anonym (Gravid)

Jag väntar mitt sjunde barn och har blivit gravid på första försöket med 5 av 7 barn. Och inga aktiva försök, så visst går det.

• Anonym (Jop)

Jag har haft turen att bli gravid snabbt och lätt. Med mina två första tog det ett eller två försök, är nu gravid med tredje och det tog sig direkt. Vi fick till det samma dag som positivt ÄL test (låg endast en gång kring ÄL) och plussade därefter. Är nu i v 7. 33 år men tror god fertilitet ligger lite i släkten för båda min mamma och syskon har haft lätt för att bli gravida. Men har förståelse för att man inte ska ta det för givet, och att det skiljer sig mycket från person till person.

• Anonym (Jappjapp)

Oja! Jag har blivit gravid på första försöket 5 ggr totalt. De fyra sista gångerna vid 34, 37, 39 resp 41 års ålder.

• Anonym (iko)
    Anonym (An) skrev 2017-10-25 19:26:58 följande:

Så var det med vårt andra barn. Vi trodde knappt det var sant.
Svar på tråden Gravid på första försöket, händer det ens?