#metoo, hur har ni blivit drabbade?
Berätta!
Berätta!
Man 50år.
Som prao elev 15år gammal på sjukhuset så blev man drabbad av alla kvinnor som jobbade där.
De ville ha mig ensam i linneförådet de hånglade upp mig tog på mig och försökte ha sex med mig.
Inte för att jag brydde mig speciellt mycket mer än att man blev jävligt kåt på alla kvinnorna så man hade ståkuk hela dagarna.
Om jag skulle säga som så att nä jag är inte drabbad av sexuella övergrepp. Jag gillade det ju.
Blivit tafsad på bröst och rumpa otaliga gånger. Greppad mellan benen en gång. Tack och lov har jag aldrig blivit våldtagen.
J-a utlänningar. När kommer PK-eliten att erkänna att det är dessa som är problemet?
Flickvänner/sambos som haft sex med mig när jag sovit, utan tidigare medgivande. De har även fortsatt ha sex, trots upprepade nej från min sida.
Ett tiotal olika kvinnor har tafsatt mellan benen, och på baken. Några på arbete, och några på krogen/uteställen.
Fått otaliga "olämpliga" sexinviter" och kommentarer.
Dock mår jag inte alls dåligt av detta, och känner mig inte utnyttjad. Vet dock inte hur jag skulle mått om situationen var omvänd, att män uppmanades att anmäla allt och se sin kropp som privat etc.
Blivit våldtagen som 15-åring och sen under 4 år i ett förhållande där alla möjliga sorters sexuella övergrepp och sexuellt våld förekom. Hade en vuxen "stalker" när jag gick i gymnasiet (var 14-15), han jobbade där och droppade olämpliga kommentarer när han såg mig ensam (typ väntade på att jag skulle komma ut från toaletten), men jag var mobbad och hade inget förtroende för övriga vuxna i skolan så jag vågade inte berätta.
I övrigt har jag inte varit med om något jag känt varit kränkande. Har fått nån busvissling eller några ord av okända ibland, även sexuella inviter av vänner av andra könet, men tar inte illa vid mig av det. Har trots allt ett rätt avspänt förhållande till sex och kan tycka det är lite spännande med sånt så länge jag är med på allt.
Varit med om alla svarsalternativ, och alla fler än en gång.
En gång på stan blev jag upptryckt mot en vägg av en kille som jag aldrig hade sett förut. Det hann inte hända så mycket mer för det kom en massa människor gåendes runt hörnet och då släppte han och sprang därifrån.
För några år sedan åkte jag taxi hem från krogen och taxichauffören ville inte släppa ut mig när vi väl var framme vid min lägenhet. Han vill "umgås" först. Jag lyckades ta mig ut ur bilen till sist men var verkligen tvungen att slå bort honom först. Fick direkt hjälp av mina kompisar som väntade hemma hos mig med att ringa polisen och taxibolaget. Polisen var rätt jobbig att hantera. De lyssnade på det jag berättade väldigt skeptiskt, frågade mina kompisar (istället för mig, trots att jag var närvarande) hur mycket jag hade druckit m.m. Jag hade inte druckit alls så det var frustrerande. Men taxibolaget tog det direkt på väldigt stort allvar.
Jag gick hem med en kille en gång som jag var bekant med och som verkade helt normal. Väl hemma hos honom så blev han som förbytt. Väldigt kall och bara... konstig. Han sa konstiga saker. Vi hade ju gått dit för att ligga och även om det började kännas fel ganska snabbt så började vi ändå "hålla på" innan jag insåg att jag faktiskt inte hade lust längre. Det respekterade han inte utan han fortsatte. Där i stunden så tänkte jag ungefär "jaja, jag orkar inte streta emot mer". I efterhand så förstår jag att det kändes lättare att reagera så än att faktiskt stå på mig och plötsligt förvandlas till ett våldtäktsoffer. Jag ser det inte heller i dagsläget som att jag blev våldtagen, men jag minns det som en väldigt obehaglig situation.
Jag bodde granne med en snubbe ett tag som var väldigt efterhängsen och lite hotfull. Kan kunde t.ex. skicka sms (jag hade inte gett honom mitt nummer utan det hade han letat upp) där han berättade att han stod utanför min port och väntade och inte skulle ge upp innan jag kom ner. Jag kände honom alltså inte ens och det var rätt så obehagligt måste jag säga. Det slutade när han skickade ett sådant sms när min pappa var hos mig och hälsade på. Pappa gick ner och skrämde bort honom och efter det såg jag inte till honom något mer (och jag flyttade kort därpå av andra anledningar).
Utöver det här så har det förstås hänt x antal gånger att män, framförallt berusade män, sagt väldigt nedlåtande (och sexuellt laddade) saker till en när man gått förbi, att de gått jämsides med en och häcklat och bara skrattat när man har bett dem lämna en ifred och att de har tryckt sig mot en på tunnelbanan (trots att det inte har varit trångt, alltså). Och så har jag sett tre blottare.
Sedan, i rättvisans namn, så ska jag väl också erkänna att jag inte heller är helt oskyldig. Jag har vid ett tillfälle "tjatat mig till" sex med ett kk när han egentligen ville titta på tv genom att lägga mig naken bredvid och försöka kåta upp honom. Och när jag var sexton år nöp jag en kille i rumpan (han nöp tillbaka och sedan hade vi sex, men ändå, jag nöp först).
Och jag vill också tillägga att jag har träffat på många fina män och kvinnor som har hjälpt en ifrån obehagliga eller potentiellt obehagliga situationer. T.ex. taxichaufförer som har väntat i bilen tills man är inne i huset, en körde t.o.m. hem mig gratis när jag var väldigt full som artonåring efter en krogkväll.
Om jag jämför mig med mina jämnåriga kompisar som också bor i Stockholm så skulle jag säga att de har upplevt ungefär lika mycket som jag. Några har varit med om värre och några har kommit undan lite lindrigare. Men när jag jämför mig med mina barndomsvänner i min hemort så har de flesta som bott kvar eller flyttat till andra småstäder varit med om färre incidenter. Fast ingen har kommit undan helt, av de jag känner.
Det blev ett väldigt långt inlägg det här. Så kan det gå.
Våldtagen av en klasskompis i gymnasiet. Ofredad av ett flertal andra.
Våldtagen och svårt misshandlad av en expojkvän, glad att jag överlevde. Grymt obehaglig person, väldigt omtyckt/charmig. Dr Jekyll/Mr Hyde-typ.
En annan expojkvän tyckte att det var OK att inleda samlag med mig medan jag sov.
Blivit våldtagen av en sjukgymnast.
Hade en stalker som ~15-åring som förföljde mig om kvällarna när jag kom hem från skolan. Mina föräldrar fick möta upp mig på vägen för att se till att jag var säker.
Blivit jagad till mitt hem av en man på kvällen. Han bankade på dörren extremt våldsamt och skrek obehagliga saker men försvann innan polisen kom.
Resterande kränkningar uppfattade jag som mindre. De är så otroligt många att de inte är värda att rada upp ens.
Eftersom frågan om etnicitet väckts av andra kan jag nämna att en stor majoritet av förövarna varit svenska. Alla har varit män.
Blev greppad mellan på benen på en konsert för ca 20 år sedan, hann aldrig förstå vem som gjorde det. Blev så chockad.
Blev tafsad på brösten av en bekant på hans egen bröllopsfest. Han bad om ursäkt senare och skyllde på snefylla och lovade ta tag i sitt drickande (hände inte).
Kan inte minnas mer men det måste ju vara obehagliga kommentar och närmanden som jag glömt bort.
Har i skolåldern själv gjort mig skyldig till sexuellt ofredande genom att tillsammans med några andra tjejer lura in en kille bakom ett hus och pussa på honom. Han sprang iväg.
Blivit tafsad på, fått våldtäktshot från flera män irl och på nätet och blivit verbalt sexuellt trakasserad. Och då har jag kommit undan jävligt lindrigt.
Åh, tafsad på regelbundet under högstadietiden; kommenterad och förföljd på gatan.
En nära vän tog sig friheten att gnugga sig till en orgasm mot min röv medan han trodde jag sov. Jag visste inte riktigt var jag skulle ta vägen.
Utnyttjad av en äldre chef på min första företagsfest - jag var full som ett ägg och kommentaren från honom efteråt löd; "Jag trodde du var gay." Det är jag, blev svaret. Grattis till honom för ett torrknull med en störfull tonåring.
Mer eller mindre hotfulla/sexuella lappar i brevlådan. Senast för ett par veckor sedan.
Men alltsammans tas med en axelryckning förstås, för vadfan, lite får man väl tåla! ^_^
Åh, tafsad på regelbundet under högstadietiden; kommenterad och förföljd på gatan.
En nära vän tog sig friheten att gnugga sig till en orgasm mot min röv medan han trodde jag sov. Jag visste inte riktigt var jag skulle ta vägen.
Utnyttjad av en äldre chef på min första företagsfest - jag var full som ett ägg och kommentaren från honom efteråt löd; "Jag trodde du var gay." Det är jag, blev svaret. Grattis till honom för ett torrknull med en störfull tonåring.
Mer eller mindre hotfulla/sexuella lappar i brevlådan. Senast för ett par veckor sedan.
Men alltsammans tas med en axelryckning förstås, för vadfan, lite får man väl tåla! ^_^
Redan när jag gick på dagis så var det killar som drog ner byxorna och ville visa snoppen.
För några år sen träffade jag en kille på nätet. Han bjöd mig på en resa till Köpenhamn. Vi bodde två nätter på ett hotell, och besökte tivoli mm.
Allt gick bra och var trevligt.
Nästa gång som vi sågs bodde vi på ett hotell i Eskilstuna, för en av mina favoritartister skulle spela där. På eftermiddagen före konserten när vi låg i sängen (med kläderna på) började han plötsligt att smeka mina bröst, utanpå kläderna, och han slutade inte förrän det var dags att gå till konserten.
Tredje gången som vi sågs så var det i en sommarstuga som tillhörde hans släkt. Den var ensligt belägen vid en sjö. Vi tittade på solnedgången och drack vin. Sen skulle vi bada. Men han hade "glömt badkläderna" och klädde av sig helt naken och skylde sig inte alls.
Efter det sågs vi bara nån enstaka gång mer.
Annat: ingenting
Rättelse:
Killen drack vin, jag drack alkoholfri cider från Willys.