• Melloj

Barn som satt utan stöd sent

Ni med barn som satt stadigt utan stöd ?sent? (avgör själv när du anser att hen satt sent) vid vilken ålder skedde det? Kröp/hasa hen sig? Isåfall när? När gick hen?

• Svar på tråden Barn som satt utan stöd sent
  • cosinus

Mina 3 yngre barn har alla varit rörliga och krupit runt innan de suttit. Jag hade bara tid att vakta den äldsta i den åldern och de yngre hamnade som regel alltid på golvet på mage, lärde sig åla, lärde sig krypa och helt plötsligt var det extremt ointressant att vara stilla.

Min tvåa såg jag sittandes som 10-månaders då han var så förkyld att han inte orkade krypa runt. De andra kommer jag inte ihåg.

Ingen av mina har gått tidigt heller. Den som gick senast var över 15 månader. Å andra sidan klättrade han vid det laget upp i våningssängar utan att använda stegen. De kan vara sena med vissa saker och inte med andra helt beroende på vad de fokuserar på.

Om barnet inte alls verkar ha någon styrsel eller styrka i kroppen då kan man oroa sig men klarar det t ex att stå och "hoppa" i knät men bara inte sitter då är det i mitt tycke ingen fara.

• viseversa

Min bekants dotter satt utan stöd först vid 11 mån och fick vid 2 år. Men hon visade sig ha en utvecklingsstörning och går på särskola idag.

Svar på tråden Barn som satt utan stöd sent