scanmia skrev 2017-11-01 16:39:01 följande:
Det här blev en hel uppsats men om du orkar läsa så är det här lite hur jag resonerar om arga barn:
Var en förebild: berätta hur du gör när du är arg och frustrerad. Ofta är vi vuxna så bra på att hantera våra känslor att vi inte längre visar dem och därför kan vi behöva sätta ord på dem i realtid, när det sker, så att barnen får insikt i hur vi gör. Berätta hur din kropp känns (kinderna hettar, händerna knyts...) när du än en gång blir ombedd att vänta i telefonkön, eller när någon gör något dumt i trafiken. Berätta hur du tänker när du lugnar ner dig själv, om du tar ett djupt andetag, svär tyst, skriver ett argt brev som du inte skickar eller vad det nu kan vara.
Träna på hur man lugnar ner sig: gör glitterflaskor (
" target="_blank">
), djupandning (
" target="_blank">
), meditera, mindfulness, problemlösning....
Kom ihåg att ditt jobb i skarpt läge är att lugna ner situationen. När man är så upprörd så är det nästan omöjligt att lära sig något, så det är bortkastat att försöka läxa upp eller ens disciplinera i det läget. Fokusera på att lugna ner. Vad hjälper just din dotter mest? Är det att du speglar hennes känslor och visar empati? Eller att du tvärt om håller dig lugn och neutral och visar att det där som fick henne att explodera inte är någon stor grej och att livet går vidare även om ni missade tv-programmet eller juicen var slut? Behöver hon hjälp att distrahera sig om känslorna börjar trappas upp och spinna iväg eller behöver hon 10 minuter att ta sig igenom det ensam på? Barn är individer precis som vi vuxna och ni kan komma på det som fungerar bäst för just er. Men tänk på dig själv med: jag kan inte hänga med på den känslomässiga berg-och-dal-bana som mina barn ibland åker på. Jag orkar inte med att visa äkta empati för någon som periodvis bryter ihop flera gånger i timmen, utan då satsar jag på att vara lugnet i stormen istället.
Se det som en process där slutmålet är att hon själv ska lära sig reglera sina känslor (som vuxen). En bebis har inte den förmågan alls och under barndomen lär vi oss, med hjälp av våra föräldrar och andra förebilder hur man gör. Först gör andra det åt oss, sedan med oss för att vi slutligen ska klara av det själva. Möt din dotter där hon befinner sig nu och inte där hon "borde" vara.
Har hon ätit och sovit bra? Försök hålla lite koll på om det finns något samband mellan utbrott och hunger och trötthet eller att hon håller på att bli sjuk. Är hon törstig? Skitnödig? Det är så lätt att avhjälpa om man kan se sådana orsakssamband. Mitt hem före och efter frukost tex. Det är väldigt stor skillnad på tonläge och uppförande.
Hjälp till att lösa de underliggande problemen efter att lugnet åter har lagt sig. Visa att dotterns problem är viktiga och att ni kan hitta lösningar eller åtminstone göra det bättre. Hon måste veta att hon inte behöver tappa fattningen för att ni ska ta henne på allvar. Tvärt om så tar ni henne på allvar trots att hon tappade kontrollen. Väldigt ofta så försätter sig arga barn i trubbel för saker de gör när de har ett sammanbrott att man glömmer bort att lösa problemet som triggade det hela till att börja med. De slår lillasyster i ilskan och får skäll för det, fast det egentligen var frustrerade över att de inte ville göra läxan.
Jag gillar liknelsen med att ilskan och ursinnet är som bränsle: det kan ta en raket till månen eller explodera och bränna ner huset beroende på hur vi använder den. Att vara en passionerad människa som reagerar starkt är en tillgång som kan förändra världen och stoppa orättvisor om det används på rätt sätt eller bara förstöra och sabotera för oss om vi låter den få fritt spel.
Tack! Väldigt konstruktivt inlägg! Grejen är att jag själv kan bli oerhört irriterad när saker går snett. Jag kan bli så det kliar i hela kroppen när det går fel och jag samtidigt är trött, ont i huvudet, varm, hungrig osv. Så det borde jag ha en större förståelse för. Men jag står ju aldrig och skriker i en mataffär eller knuffar andra... Så där är ju en markant skillnad i hur vi agerar ut. Men jag kan absolut svära och fräsa här hemma när det blir riktigt jobbigt.
Vi brukar nog prata en del om när man blir galen på andra människor. Barnen är väldigt medvetna tex om hur arg jag blir på människor som beter sig som idioter i trafiken.
Men jag ska tänka på det där och försöka beskriva oftare när jag blir irriterad och framför allt hur jag känner och hanterar det.
Ibland försöker jag totalt bara ignorera hans utbrott och gå in i ett annat rum. Svårast är när man är iväg och inte vill utsätta andra för skrik och bråk. Då kan jag inte ignorera. Men jag jobbar mycket med att försöka sätta ord på hans känslor och bekräfta dem, i alla fall i mina lugna stunder...
Jag ska kolla in länkarna!