• Ewaa

Extra?

Hej!
    Har läst här att många är i samma sits som jag.... missfall efter missfall...
    Är inne på nr 8 eller 9 nu, hemskt när man tappar räkningen. Lika jobbigt varje gång & snart är det dags att ge upp... Oftast slutar allt utvecklas kring v 5-6-7, har lätt att bli gravid men får aldrig något hjärta som tickar där inne....
    Misstänker att många här har läst på i ämnet vilket jag inte orkat göra.
    Så jag undrar av er: Vad kan jag äta & göra för att öka mina chanser vid ett sista försök?! vitaminer? tillskott? m.m.

• Svar på tråden Extra?
  • UndrandeSökare

Ewaa- Jag skulle råda er att ta kontakt med kliniken Serum i Aten, de gör hysto med inplantationssnitt, jag har hört om flera som lyckats efter det.

Passa även på att göra deras mensblodtest och sperm dna fragmentationstest på mannen.

Googla på ivfSerum så hittar du kliniken. Fyll i deras Questionaire och maila in så kommer Katie på Serum att svara dig och erbjuda dig ett gratis telrfonsamtal eller Skype med någon av deras läkare.

• Ewaa

Hej alla & Tusen Tack för alla svar...
    Är lite trög av mig och har missat att många av er har svarat. Cool

Var igår till min Gynläkare för uppföljning, här uppe i norr har vi inte så mycke att välja på och jag har tydligen den bästa av de bästa.... som ni vet i vården så får man en ny läkare vid varje besök så jag  har nog avverkat 5-6 läkare från sveriges alla hörn då vi mest har stafett läkare. Men gårdagen besök fick jag vänta 3v på för att få gå till min specialare som gjort all utredning.

Ingen ger mig något att gå vidare på. Det sägs att man har gjort allt man kan i Sverige. Tagit de prover som går och han rekommenderade inte varken Trombyl eller hormoner i mitt fall då jag har väldigt lätt för att bli gravid men det är något som händer i v.6-7 Vad vet man inte mer än att utvecklingen upphör. Ibland kommer de ut själv ibland får tabletterna fixa jobbet.

Får nog läsa på lite mer om Aten för efter mitt långa snack med Farbror doktorn igår så är det bara att fortsätta försöka eller Adoption som gäller.

Mer än 10 missfall bör nog ingen kvinna behöva uppleva....eller man heller för den delen.

• Ewaa
    Så vit skrev 2017-11-07 12:00:57 följande:

Vad gäller Trombyl kan man prova att självmedicinera med 1/3 tablett Albyl minor, eftersom det då blir samma mängd acetylsalicylsyra och ger samma effekt som en tablett Trombyl. I din sits har du ju inget att förlora på att prova. Hoppas att du snart få fullfölja en graviditet.

Tack, det är helt klart värt att testa...
  • Ewaa
    Luna1234 skrev 2017-11-16 14:42:12 följande:

Sitter i samma sits. Urjobbigt är det. 6 missfallet nu i vecka 8.
    Jag äter vitaminer men vet inget annat. Har läst massor dock och kommer vilja prova prednisolon, blodfortunnande och progesteron för att stötta upp nästa gång. Nu måste kroppen vila ett tag. Vi har försökt bli gravida under två år men har lite bråttom pga åldern. Jag är 43 nu..

Är lite inne på samma som du.... blir Albyl minor och ProgesteAll creme + folsyra till nästa gång. Annars Aten Har lovat mig själv 10 försök sen är det dags att fundera över plan B!

Jag är 34 men det känns ändå som tiden snabbt rinner iväg....

• UndrandeSökare
    Ewaa skrev 2018-01-16 15:00:01 följande:

Är lite inne på samma som du.... blir Albyl minor och ProgesteAll creme + folsyra till nästa gång. Annars Aten Har lovat mig själv 10 försök sen är det dags att fundera över plan B!

Beklagar verkligen dina missfall. Nej, 9-10 missfall ska man verkligen inte behöva genomlida. Verkligen dåligt att din läkare inte ville skriva ut ens Trombyl  och Lutinus åt dig.

Får man inte hjälp med recept på Lutinus (progesteronvaggissar) så kan man köpa receptfri progesteronkräm (Progesterall) på tex Graviditetskollen. Det följer med bruksanvisning hur man ska smörja med krämen. Man börjar smörja efter ägglossningen.

Får man inte recept på trombyl så innehåller receptfria Albyl Minor 250mg samma sak som Trombyl 75mg men man måste dela varje tablett Albyl Minor i 3 delar och ta en tredjedels tablett per dag.

Köp gärna en tablettdelare också (finns också på apoteket) så slipper man försöka dela tabletterna med en kniv. Börja ta Albyl Minor på första mensdagen i nästa normala mens (alltså efter att missfallet är över och nästa mens kommit).

Sen är det bra om man tar folsyra, d-vitamin och Omega 3 dagligen när man försöker få barn (min läkare i Aten rekommenderade det).

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill. Här hittar du den:
    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

Jag kan också rekommendera en bok som heter "is your body babdyfriendly" av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Boken kan man köpa på Adlibris och Bokus för ca 200kr. Jag har läst den och tyckte den förklarade mycket. Inte alls svår att läsa.

Missfall kan också bero på infektion i livmodern, även om man inte har några symptom. Vi är många i Atentråden som gjort detta test. Man gör det hemifrån och skickar med posten. Om de hittar några bakterier så får man recept på antibiotika. Både mannen och kvinnan måste ta antibiotika samtidigt annars bollar man bara infektionen mellan varandra. Man behöver bara skaffa hem en vadderad påse, några frimärken, urinprovrör med gul skruvkork och koksaltlösning att späda lite med. Urinprovrör och koksaltlösning kan man köpa billigt på apoteket.
    Här hittar du info om hur man gör:
    www.ivfserum.com/infection-screening/
  • UndrandeSökare

Trådstartaren - kolla in tråden "Äntligen syskon efter fyra missfall" om en tjej som lyckades i Sverige tack vare en samarbetsvillig och kunnig läkare som bla ordnade hysto (operation där man städar livmodern från saker som inte ska vara där) och mediciner åt henne.

• Tumvante
    Ewaa skrev 2018-01-16 15:00:01 följande:

Jag är 35, första graviditeten blev en dotter i 2015. Sen miste jag 5 ggr - alla i 2017. Är testad för ALLT typ. Ska skicka mensblod till Athen nu, för att kolla för ureaplasma bakterier. Annars visar proven intet (17 olika blodprov... minst!... och kromosomtest på oss bägge, spermietest och vattenscanning...)

Bor i Danmark och här anser de att immunbehandling är det rätta, så på tisdag ska jag få IVIG behandling, och så provar vi därefter.

Är med i en dansk grupp för oss med upprepade spontanaborter, och tyvärr... finns det par som mist mer än 10 ggr :( även de som mist väldigt sent), och de som varit igång i 10+ år. Men varje gång någon föder ett levande friskt barn så får man hopp.

Vi ska nog lyckas... även om våra odds är betydligt lägre att lyckas, så går det.

Lycka till! Hoppas du kan få igång i någon behandling, för om dina prover inte heller antyder något, så kanske immunbehandling skulle kunna vara något...
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-01-21 14:16:57 följande:

Jag är 35, första graviditeten blev en dotter i 2015. Sen miste jag 5 ggr - alla i 2017. Är testad för ALLT typ. Ska skicka mensblod till Athen nu, för att kolla för ureaplasma bakterier. Annars visar proven intet (17 olika blodprov... minst!... och kromosomtest på oss bägge, spermietest och vattenscanning...)

Bor i Danmark och här anser de att immunbehandling är det rätta, så på tisdag ska jag få IVIG behandling, och så provar vi därefter.

Är med i en dansk grupp för oss med upprepade spontanaborter, och tyvärr... finns det par som mist mer än 10 ggr :( även de som mist väldigt sent), och de som varit igång i 10+ år. Men varje gång någon föder ett levande friskt barn så får man hopp.

Vi ska nog lyckas... även om våra odds är betydligt lägre att lyckas, så går det.

Lycka till! Hoppas du kan få igång i någon behandling, för om dina prover inte heller antyder något, så kanske immunbehandling skulle kunna vara något...

Låter bra att du ska göra mensblodtest, jag har svarat på din fråga i Atentråden om hur man skickar det till Aten.

Har du gjort hysto med inplantationssnitt? Serum (som gör mensblodtestet) gör också hysto med inplantationssnitt och är omvittnat väldigt duktuga på det. Många i Atentråden har lyckats efter att ha gjort hysto hos Serum.

Jag kan också rekommendera att du gör LAD-test och om man får dåligt resultat på det så gör man LIT.
  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2018-01-21 15:51:01 följande:

Låter bra att du ska göra mensblodtest, jag har svarat på din fråga i Atentråden om hur man skickar det till Aten.

Har du gjort hysto med inplantationssnitt? Serum (som gör mensblodtestet) gör också hysto med inplantationssnitt och är omvittnat väldigt duktuga på det. Många i Atentråden har lyckats efter att ha gjort hysto hos Serum.

Jag kan också rekommendera att du gör LAD-test och om man får dåligt resultat på det så gör man LIT.

Tack! Nice att man kan skicka i vadderat kuvert! Måste fixa prov imorgon!
  • Tumvante
    Tumvante skrev 2018-01-22 21:27:22 följande:

Tack! Nice att man kan skicka i vadderat kuvert! Måste fixa prov imorgon!

...får läsa på om implantationssnitt, om det skulle kunna vara implantationsproblem... mister ju väldigt tidigt ...
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-01-21 14:16:57 följande:

In normal pregnancy, the cells of the mother?s immune system need to recognise the embryo as being foreign cells. This is the first step to producing protective blocking antibodies to shield the embryo from attack by the mother?s immune system. In some women, we find a failure to make antibodies capable of recognising embryonic cells. In the laboratory, as a proxy for embryonic cells we use white blood cells from the male partner on the theory that if the mother?s blood does not carry antibodies to these cells, she is more likely to lack the antibodies that can bind (and allow recognition of) embryonic cells made from his genetic material (the LAD/antipaternal antibody test). In cases where a low LAD is associated with repeat miscarriage, a technique called LIT (lymphocyte innoculation therapy) can be helpful.  Alloimmune problems can be particularly severe when the male and female partner have very similar cell surface markers e.g. DQalpha.

Dessa test ovan, LAD-test och LIT-behandling samt DQ-alfatest kan göras i Aten hos Serum.
    www.ivfserum.com/immunological-treatment-for-ivf/
  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2018-01-23 07:43:47 följande:

In normal pregnancy, the cells of the mother?s immune system need to recognise the embryo as being foreign cells. This is the first step to producing protective blocking antibodies to shield the embryo from attack by the mother?s immune system. In some women, we find a failure to make antibodies capable of recognising embryonic cells. In the laboratory, as a proxy for embryonic cells we use white blood cells from the male partner on the theory that if the mother?s blood does not carry antibodies to these cells, she is more likely to lack the antibodies that can bind (and allow recognition of) embryonic cells made from his genetic material (the LAD/antipaternal antibody test). In cases where a low LAD is associated with repeat miscarriage, a technique called LIT (lymphocyte innoculation therapy) can be helpful.  Alloimmune problems can be particularly severe when the male and female partner have very similar cell surface markers e.g. DQalpha.

Dessa test ovan, LAD-test och LIT-behandling samt DQ-alfatest kan göras i Aten hos Serum.

www.ivfserum.com/immunological-treatment-for-ivf/

Undrar om dessa ?fel? också ses hos sådana som mig med sekundära habituella aborter... kroppen måste ju gjort ?rätt? när jag väntade dottern...
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-01-23 16:32:31 följande:

Undrar om dessa ?fel? också ses hos sådana som mig med sekundära habituella aborter... kroppen måste ju gjort ?rätt? när jag väntade dottern...

På vissa kvinnor kan det gå bra att få första barnet, men sen taggar kroppen upp och stoppar fler graviditeter genom upprepade missfall eller att man inte alls blir gravid.
  • UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-01-23 17:30:37 följande:

Tack

Trodse jag kunde köpa provrör och köra test i rör ikväll, men mensen har verkar vara på väg bort för denna gången :/

Och nästa ÄL tutar och kör vi igen...

Passa på att köpa alla saker du behöver redan nu, så är du redo när det är dags att köra nästa månad. Du behöver en vadderad påse av minsta storlrken, frimärken, urinprovrör med gul skruvkork och koksaltlösning.
  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2018-01-23 19:40:10 följande:

Passa på att köpa alla saker du behöver redan nu, så är du redo när det är dags att köra nästa månad. Du behöver en vadderad påse av minsta storlrken, frimärken, urinprovrör med gul skruvkork och koksaltlösning.

Ja, skulle ha gjort det denna gången. Får hoppas att jag inte får mens nu förrän någongång långt efter oktober ;)
  • ilovebamse

Hej. Läste din text o lite av svaren. Men kände att jag ville dela med mig av min systers historia.

Hon hade 9 missfall i bagaget med två olika killar.

När hon träffade sin nuvarande sambo fick hon ett till.

Gjort utredningar såklart som inte visat något fel.

De blev gravida igen och hon fick en liten flicka i höstas.

Vad gjorde hon annorlunda? Hon blev sjukskriven fråb sitt jobb dag ett typ. Var hemma hela graviditeten o gjorde inget annat än o ta det lugnt. Hennes problem kan vara att hon är så lätt stressad. O efter fler o fler missfall så blev hon ju inte mindre stressad av nästkommande.

Lösningen är ju självklart inte bara stress men kan ju vara en bidragande orsak kanske?

• Tumvante
    ilovebamse skrev 2018-01-23 21:29:27 följande:

Hej. Läste din text o lite av svaren. Men kände att jag ville dela med mig av min systers historia.

Vad gjorde hon annorlunda? Hon blev sjukskriven fråb sitt jobb dag ett typ. Var hemma hela graviditeten o gjorde inget annat än o ta det lugnt. Hennes problem kan vara att hon är så lätt stressad. O efter fler o fler missfall så blev hon ju inte mindre stressad av nästkommande.

Lösningen är ju självklart inte bara stress men kan ju vara en bidragande orsak kanske?

Stress är nog ingen positiv faktor... svårt dock, att försöka tvinga sig själv att inte stressa...
  • UndrandeSökare
    ilovebamse skrev 2018-01-23 21:29:27 följande:

Ja, stress kan vara en bidragande orsak till missfall  Det kan finnas massor med olika orsaker till missfall, tex felaktiga spermier.

I mitt fall är det dock inte stress som är problemet utan mitt immunförsvar och olika sjukdomar samt att min man hade fel på spermierna.

Jag har gjort en större utredning utomlands och fått genom blodprov bekräftat att mitt problem är koagulationssjukdom (blir proppar i moderkakan och fostret dör av syrebrist och näringsbrist och då blir det missfall, och då måste man använda både trombyl och Fragmin mot det). Samt att jag har överaktivt immunförsvar och måste använda mediciner mot det.
Svar på tråden Extra?