• JohannaSaGo

Barnvakt smyga ut

Jag vet att det är viktigt med ett tydligt avsked om man ska lämna sitt barn på förskola eller barnvakt t.ex.

Men saken är att jag o pappan hade barnvakt första gången när sonen var 7 månader. Vi skulle på 30års firande.Han sov hos sin moster o mormor som vi spenderat flera dagar i veckan med.

Då sa jag tydligt hej då och sonen fortsatte mysa i mosters famn...

Nu är sonen 14 månader och inne i en mammig period.. jag kan knappt lämna rummet ibland utan att han gråter efter mig. Men det går över lika snabbt..

Nu är det dags för andra gången av barnvakt då mannen o jag firar 15 år tillsammans.

Sonen har sån fin kontakt med sin mormor o moster och vet att han e trygg där.

Men om jag ska kolla på honom o säga hej då och gå genom dörren kommw han ju bli ledsen:( men vet att de går.över sen..

På ett sätt hade de känts bättre o.smyga ut men vet att det är fel.

Men någon annan som lämnat sitt barn till barnvakt som varit mammiga??

Hur gick det?? Kan ett barn i hans ålder känna hemlängtn? Kan dom tänka i dom banorna??

Jag har fått en tanke att jag typ måste lära sonen sova borta tidigt då jag som liten aldrig sov borta.. sen när jag var stor nog att minnas det,så fick mamma eller pappa alltid komma hämta mig mitt i nattwn för hade sån hemlängtan att ja alltid grät. Så tror det är viktigt att öva lite kanske..

• Svar på tråden Barnvakt smyga ut
  • scanmia

Jag tror inte att du kommer att skada barnet varken om du smyger dig ut eller om du säger hejdå och han får vara ledsen en stund. Det är kanske lättare för din mamma och syster om du kör på smygandet?

Ett tredje alternativ är att ditt barn säger hejdå, går ut med barnvakterna, till parken eller på en liten promenad, och ni passar på att ge er av medan de är borta. Det är oftast lättare för en liten att vara den som lämnar än den som blir kvarlämnad och ni kan ändå säga hejdå på riktigt.

• Carambolan

Smyger du iväg så gäller det att någon är där och fångar upp i den stund barnet inser att du är borta och blir orolig och vill leta. Jag tänker att mormor och moster har avsevärt lättare att lugna ett oroligt barn i tid än vad två pedagoger med 17 barn till har på förskolan.

Svar på tråden Barnvakt smyga ut