• Anonym (Bästa vännen)

    Psykisk misshandel av sjuk ex sambo

    Hej
    Vet knappt var jag skulle skriva detta men känner att jag måste fråga om någon har varit i samma situation och har råd.

    Min bästa vän sen 40 år tillbaka har hamnat i en jättejobbig situation.
    Han träffade en tjej för många år sen och det funkade väl bra, tyckte han, vi runt omkring blev fundersamma.
    Hon hade anorexia till en början och var inte särskilt pratsam, vilket vännen är, han är väldigt social och jag som nära vän tyckte att det var en udda tjej jämnfört med vem han träffat tidigare.

    Det ändrade sig snart, hon kom med hot, hon kastade mat på honom, vattenhink med vatten, han berättade det för mig då vi var bästa vänner, jag blev orolig och ifrågasatte om det verkligen var bra detta.

    Han ville tro att det skulle ändra sig.
     Hon ville flytta så småningom tillbaka dit hon kom från, för då skulle allt bli bra!

    Vi fick 40 mil mellan oss men har alltid haft kontakten kvar som bästa vänner.

    De fick barn och det verkade som det var lugnt några år, jag tror inte han ville säga exakt, men jag förstod att det fanns problem kvar som skulle bli ännuvärre vad tiden led........

    Problemen blev mycket värre plötsligt, hon blev inlagd på psyket och kom ut igen och det blev bara värre.....
    Hon fick scitzofrena beteenden, inbillade sig saker som att det fanns djur i allt, tvättmaskinen, kläderna....Han fick köpa ny tvättmaskin för det var djur i den gamla, barnen fick byta kläder efter skolan o tvätta sig innan de fick gå in, ingen fick ta kläder ur lådor för de var orena.....det var rena dårhuset till sist.

    Hon tog tillsist barnen o flyttade och han hade inget att säga till om, han trodde i sin snällhet att det skulle gå över men har blivit rena terrorn nu.

    Han får inte bo i deras gemensamma inköpta villa, och hon vill inte heller bo där, hon skickar psykiska nertryckningssms upp till 60 om dagen, hon struntar i möten hos soc, familjerätt, hon har tryckt ner honom så han är i stort sett apatisk och vet inte hur han ska komma ur denna situation.

    Han har ringt in oros anmälan för barnen för de bor hos henne och blir hjärntvättade och soc kan inget göra säger han!!!

    Han råkade ut för en olycka själv och har legat på sjukhus i flera månader, 2 dagar efter olyckan skickade hon sms att " Det var ju synd att han överlevde"

    Det hela är väldigt sjukt, det enda han vill är att komma fri och kunna bo i sitt hus och försöka komma tillbaka till ett normalt liv, men hon använder hela sin tid att trakassera honom med sms, mail, helatiden så att han ska bli knäckt.

    Jag känner mig förtvivlad och vet inte hur jag ska hjälpa.

    Har ni råd så är jag tacksam.
    Mvh Bästa vännen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-30 08:32
    De är inte gifta, har varit sambo men har gemensam vårdnad, dock så är barnen så hjärntvättade och vågar troligen inte göra nåt mot mammas vilja då hon blir arg.

    Huset kan han köpa ut henne från men hon bara krånglar och går inte med på nåt bara för att vara elak. Hon har en mission och det är att krångla och vara motvals mot allt och alla förslag, fast det skulle kunna ordna upp sig.

  • Svar på tråden Psykisk misshandel av sjuk ex sambo
  • Kjell2

    Han bör ta hjälp av en advokat för att driva ärende krinng vårdnad, umgänge, bodelning mm. 
    Vidare bör han överväga att anmäla trakasererna till polisen samt om han befarar att barnen far illa, kontakta soc.

  • Anonym (P)

    Advokat och anmäla sociala till Ivo alla anmälningar ska de granska om utredning ska öppnas. om de får in flera anmälningar om problem i hemmet måste de ta det på allvar, kontakta deras chef och berätta om eventuella planer på kontakt till Ivo då brukar det lösa sig de vill inte ha Ivo på sig.

    Stackars barn och pappan även mamman att hon blivit så sjuk hon behöver vård och samtal med psykiatriker. Barnen bör bo hos pappan så mamman får hjälp att bli frisk

Svar på tråden Psykisk misshandel av sjuk ex sambo