• LadyDiana123

Känner mig som en snigel på jobbet

Jag är 24 år och har jobbat sedan jag var ca 18. Mitt största problem på många jobb är att jag är ganska seg. Jag har upptäckt att restaurang branchen inte är något för mig, då att vara snabb inte är min starka sida. Nu jobbar jag inom Kundtjänst och jag upplever det väldigt stressigt, då vi sitter på flera chattar samtidigt. Jag är fortfarande ganska ny men jag känner mig både trögtänkt och seg, och jag håller mig inte på samma nivå som mina kollegor som också är nya. Tro mig jag har funderat på om det kan ha med smarthet att göra haha, men vägrar att tro på det då jag hade fina betyg i skolan och bra Iq.

Min fråga är då: Kan jag göra något för att föbättra min förmåga att vara snabb och multitaska? Samt finns det yrken man inte behöver vara "stresstålig" och "multitaskare"?

• Svar på tråden Känner mig som en snigel på jobbet
  • Meriall

Vad har du gjort för iq-test? Har du gjort wais så vet du kanske att det delas in i områden och ett är kognitiv snabbhet. Det kan vara där du brister även om du är intelligent. Hur har du det med arbetsminnet?

Det finns många ostressiga jobb. De bästa för någon intelligent men långsam är nog akademiska yrken typ forskare eller så egen företagare av något slag. Då kan du bestämma takten själv.

• HelaGotland

Man kan inte chatta med fler än en åt gången - detta borde väl dina chefer veta?

En person åt gången, var sak har sin tid.

• LadyDiana123
    Meriall skrev 2017-10-30 19:53:42 följande:

Vad har du gjort för iq-test? Har du gjort wais så vet du kanske att det delas in i områden och ett är kognitiv snabbhet. Det kan vara där du brister även om du är intelligent. Hur har du det med arbetsminnet?

Det finns många ostressiga jobb. De bästa för någon intelligent men långsam är nog akademiska yrken typ forskare eller så egen företagare av något slag. Då kan du bestämma takten själv.

Då namn på saker inte heller är min starka sida så kommer jag dessvärre inte ihåg namnen på de olika Iq testerna jag har gjort. Jag har gjort någon av de lite mer kända men inte den du nämner. Den skall jag absolut pröva.

Tack för tipsen. Vill gärna plugga vidare och jag har faktiskt tänkt på forskare.
  • LadyDiana123
    HelaGotland skrev 2017-10-30 22:00:20 följande:

Man kan inte chatta med fler än en åt gången - detta borde väl dina chefer veta?

En person åt gången, var sak har sin tid.

Jag håller med dig. Tyvärr är det så på jobb idag att allt skall gå fort och inte kosta pengar.

Läste dock någonstans att multitasking gör oss osmartare då vi inte är gjorda för att fokusera på fler saker samtidigt och resultatet blir av aämre kvalite. Detta tycker man ju att företag borde veta om.
  • HelaGotland
     LadyDiana123 skrev 2017-10-31 12:47:20 följande:
    Jag håller med dig. Tyvärr är det så på jobb idag att allt skall gå fort och inte kosta pengar.

Läste dock någonstans att multitasking gör oss osmartare då vi inte är gjorda för att fokusera på fler saker samtidigt och resultatet blir av aämre kvalite. Detta tycker man ju att företag borde veta om.

Har läst att det förstör närminnet. Men att det kommer lite senare.

Har själv suttit på jobb där jag inte "kommer ihåg" att jag måste gå på toaletten förrän jag slutat arbetet. Hur fan det nu är möjligt. Stress troligen. Ett annat är att man svarar med företagets namn i hemmatelefonen. Robotiskt tänkande är inte att rekommendera. 

Svar på tråden Känner mig som en snigel på jobbet