• Rovs

Bästa tips på barnkalas-aktiviteter!!!

Hej!

Vår blivande sjuåring ska ha kalas hemma och vill ha dödskalle-tema. (tänker mig maskerad, lite halloweenfest-aktigt?) 

Vad har ni för tips på hemmafester för sjuåringar? Han har inte haft kalas hemma sedan han var "för liten" för lekland, annars har det bara varit lekland för hela slanten. Nu är han tydligen "för stor" för det och vill ha kalas hemma istället. Så nu känner jag mig helt lost, vad sjutton gillar sjuåringar att göra på kalas? 

Ska man bjuda på mat? Eller bara fika? 

Kom gärna med scheman om ni orkar, dvs "först brukar vi fika och sen skattjakt för att sedan avsluta med disco" och gärna varför ni vill ha det i den ordningen ni har.
    Så jag inte gör något heltokigt som att starta med det som egentligen borde avsluta kalaset.

Vi tänkte väl kanske vara ca 8-10 barn. 

Budget spelar ingen roll, vill ha ALLA tips! Kan vara bra för framtida kalas. Vad går hem hos mini-tonåringarna? Vad hade NI velat haft på ert drömkalas när ni var små?

/ En som försöker hänga med i svängen och vill göra ett jätteroligt kalas

• Svar på tråden Bästa tips på barnkalas-aktiviteter!!!
  • riboflavin

Med det temat såklart en spökvandring. Vi hade dem varje år i scouterna och det var fantastiskt. Barnen får gå i liten grupp, med ficklampa, bara en person grupp, vägen är utstakad med reflexer, vid varje reflex ska nästa synas när man sveper med ficklampan. Vi hade olika stationer längs vägen, ibland på samma plats men efter vi gått en slinga så de vuxna hann byta om eller liknande, på en satt någon utklädd och berättade en skräckhistoria, på en kom ett spöke flygande (gale med ett lakan på som åkte längs en lina, en station där vi blev bjudna på avklippta fingrar (korv med ketchup) eller nåt annat läskigt. Någon låg gömd och gjorde otäcka ljud, det hängde spindlar från träden på något ställe, fantasin sätter gränserna. Otäckast var ju att gå runt i mörkret. Vi höll till vid den delen av motionsslingan som inte hade elljusspår.

Idag kan man ju göra det enkelt genom att skicka läskiga bilder eller filmer till dem längs vägen, ge uppdrag mm på distans via mobilerna.

Ett live-cluedo anpassat för barn där de ska avslöja en mördare är ett annat förslag.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Bästa tips på barnkalas-aktiviteter!!!