• Mullvaden

    Gravid. Influensa på jobbet, får jag gå hem då?

    Jag är gravid i vecka 30. Jobbar på ett boende för ensamkommande och har drygt 15 ungdomar, plus besökande kompisar. Om någon av grabbarna skulle få influensa eller bli riktigt sjuk, får jag tillfälligt gå hem med hänvisning till risken att bli smittad?

  • Svar på tråden Gravid. Influensa på jobbet, får jag gå hem då?
  • gruvan
    Mullvaden skrev 2017-11-04 15:22:37 följande:

    Det är just detta jag vill undvika... Är absolut inte vaccinmotståndare, vill bara undvika sånt som inte är absolut nödvändigt...


    Jag fick influensan som gravid, hann inte vaccinera mig. Det var hemskt, jag mådde så jävla dåligt! 100 gånger värre än när jag har fått den som ogravid. Jag hade hög feber i flera dagar och ont i varenda muskel i kroppen. Kunde knappt resa mig ur soffan/sängen på en vecka och var tvungen att fixa intyg på vc för att kunna vara hemma från jobbet i ytterligare en vecka. Så vaccinera dig! Sen tror jag inte heller du får vara hemma pga risk för smitta, speciellt inte om du vägrar vaccinera dig.
  • EpicNurse

    Nej det kan jag inte tänka mig. Sen är det ju upp till din ag att avgöra men det är absolut ingen legit anledning, inte när man dessutom kan vaccinera sig.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Annelie 76
    gruvan skrev 2017-11-04 16:29:02 följande:
    Jag fick influensan som gravid, hann inte vaccinera mig. Det var hemskt, jag mådde så jävla dåligt! 100 gånger värre än när jag har fått den som ogravid. Jag hade hög feber i flera dagar och ont i varenda muskel i kroppen. Kunde knappt resa mig ur soffan/sängen på en vecka och var tvungen att fixa intyg på vc för att kunna vara hemma från jobbet i ytterligare en vecka. Så vaccinera dig! Sen tror jag inte heller du får vara hemma pga risk för smitta, speciellt inte om du vägrar vaccinera dig.
    Det där låter som en vanlig influensa, inte nåt 100ggr värre. Influensa ÄR jobbigt, oavsett graviditet.
  • gruvan
    Annelie 76 skrev 2017-11-04 17:11:59 följande:

    Det där låter som en vanlig influensa, inte nåt 100ggr värre. Influensa ÄR jobbigt, oavsett graviditet.


    Jag har aldrig haft så när jag har haft influensan tidigare så jo, för mig var det 100 gånger värre. Jag blir sällan sjuk och när jag väl blir det går det över på ett par dagar. Förutom influensan då (som ogravid), när jag var hemma en vecka och mådde jättedåligt hela tiden i princip. Det är väl individuellt hur mycket man påverkas precis som allt annat. Men låter otroligt jobbigt att må ännu värre än vad jag gjorde de två veckorna som jag hade influensan som gravid, så ännu större anledning för ts att vaccinera sig!
  • Mullvaden
    kottelin skrev 2017-11-04 15:26:58 följande:

    Jag har ingen aning om vad man får eller inte.

    Däremot tycker jag att det vore vansinne att låta folk gå hemma och finansieras med skattemedel, läs FK, för att de vägra att vaccinera sig.

    Ingen vaccination, ingen ersättning. Så gå hem och ta tjänstledigt i så fall.


    Tyvärr är ju vaccination ingen garanti för att man inte kommer smittas, det kan man göra ändå, så problemet kvarstår till viss del, trots en vaccination.
  • Mullvaden
    Tino skrev 2017-11-04 15:31:01 följande:

    Betvivlar att du får vara hemma. Men du kan ju ta semester. Nästa vecka (7/11) börjar vaccinationer för årets influensa i hela Sverige. Jag ska definitivt ta vaccinet. Det är ett säkert vaccin som knte påverkar fostret. Så mycket bättre än att riskera att bli sjuk och bli jättedålig. Om du tvivlar på vaccinera säkerhet får nog säkert träffa en läkare via mvc och diskutera din oro kring vaccinet och på så vis få evidensbaserad information.


    Ja, jag har koll på att de börjar nästa vecka. Och just nu lutar det åt att jag kommer att vaccinera mig, även om det är lite motvilligt. Men det ska ju vara säkert. Dock brukar jag aldrig bli sjuk, har aldrig haft influensa och har dessutom jobbat med dessa ungdomar i många år, utan att bli mer sjuk än jag varit tidigare.
  • Mullvaden
    gruvan skrev 2017-11-04 16:29:02 följande:

    Jag fick influensan som gravid, hann inte vaccinera mig. Det var hemskt, jag mådde så jävla dåligt! 100 gånger värre än när jag har fått den som ogravid. Jag hade hög feber i flera dagar och ont i varenda muskel i kroppen. Kunde knappt resa mig ur soffan/sängen på en vecka och var tvungen att fixa intyg på vc för att kunna vara hemma från jobbet i ytterligare en vecka. Så vaccinera dig! Sen tror jag inte heller du får vara hemma pga risk för smitta, speciellt inte om du vägrar vaccinera dig.


    Har aldrig haft influensa, även om det känns så varenda gång jag är förkyld, avskyr att vara sjuk, jag mår så dåligt psykiskt av det. Men det är just detta med att det med största sannolikhet blir sjutton gånger värre om man är gravid och jag är ju inte jättesugen på att vara höggravid och influensasjuk...
  • EpicNurse
    Mullvaden skrev 2017-11-04 18:05:51 följande:

    Tyvärr är ju vaccination ingen garanti för att man inte kommer smittas, det kan man göra ändå, så problemet kvarstår till viss del, trots en vaccination.


    Grejen med vaccinationen är ju att om man ändå smittas så blir det lindrigare.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • kottelin
    Mullvaden skrev 2017-11-04 18:05:51 följande:
    Tyvärr är ju vaccination ingen garanti för att man inte kommer smittas, det kan man göra ändå, så problemet kvarstår till viss del, trots en vaccination.
    Nej, kanske ingen garanti men definitivt en mycket god hjälp att slippa bli sjuk.
    Du kanske kan slippa att vara alldeles inpå dem som ev blir sjuka?


    Ja, typ så...
  • gruvan
    Mullvaden skrev 2017-11-04 18:10:43 följande:

    Har aldrig haft influensa, även om det känns så varenda gång jag är förkyld, avskyr att vara sjuk, jag mår så dåligt psykiskt av det. Men det är just detta med att det med största sannolikhet blir sjutton gånger värre om man är gravid och jag är ju inte jättesugen på att vara höggravid och influensasjuk...


    Precis, ingen höjdare direkt! Jag blir inte heller sjuk särskilt ofta men det var stor skillnad på att ha influensan som gravid och som ogravid. Framförallt var jag sjuk mycket längre. Sen kan man inte lindra symptom på samma sätt som gravid heller. Minns att jag hade jätteont i halsen, så där så att man inte kan svälja. Äta gick inte alls. Det jag fick ner var kall blåbärssoppa och te med ingefära och honung. Och så får man inte ta några av de halstabletterna som är lite bedövande. Man ska inte heller ta ipren som gravid men alvedon hjälpte knappt mot muskelvärken (men den sänkte iaf febern en aning). Sen är det även positivt för ditt ofödda barn att du vaccinerat dig eftersom barnet får antikroppar av dig. Det är ju bra eftersom du kommer föda mitt i influensatider. I den här artikeln i Vi Föräldrar kan du läsa om att vaccinera sig mot influensan som gravid: www.viforaldrar.se/gravid/Influensavaccinet-skyddar-bade-den-gravida-och-den-nyfodda-bebisen
  • Mullvaden
    gruvan skrev 2017-11-04 18:44:16 följande:

    Precis, ingen höjdare direkt! Jag blir inte heller sjuk särskilt ofta men det var stor skillnad på att ha influensan som gravid och som ogravid. Framförallt var jag sjuk mycket längre. Sen kan man inte lindra symptom på samma sätt som gravid heller. Minns att jag hade jätteont i halsen, så där så att man inte kan svälja. Äta gick inte alls. Det jag fick ner var kall blåbärssoppa och te med ingefära och honung. Och så får man inte ta några av de halstabletterna som är lite bedövande. Man ska inte heller ta ipren som gravid men alvedon hjälpte knappt mot muskelvärken (men den sänkte iaf febern en aning). Sen är det även positivt för ditt ofödda barn att du vaccinerat dig eftersom barnet får antikroppar av dig. Det är ju bra eftersom du kommer föda mitt i influensatider. I den här artikeln i Vi Föräldrar kan du läsa om att vaccinera sig mot influensan som gravid: www.viforaldrar.se/gravid/Influensavaccinet-skyddar-bade-den-gravida-och-den-nyfodda-bebisen


    Det är ju just detta jag har som argument för att vaccinera mig, gick med hemsk tandvärk över en helg, efter tjat på KK så fick jag ta Panocod, men den hjälpte knappt. Dessutom är jag i en lite utsatt situation som ensamstående med djur som ska ha sitt. Och att bebis blir lite bättre skyddad väger också tungt, då jag inte kommer att ha möjlighet att lämna den hemma med pappan för att tex handla, utan måste ha med mig den bland folk.
  • gruvan
    Mullvaden skrev 2017-11-04 18:10:43 följande:

    Har aldrig haft influensa, även om det känns så varenda gång jag är förkyld, avskyr att vara sjuk, jag mår så dåligt psykiskt av det. Men det är just detta med att det med största sannolikhet blir sjutton gånger värre om man är gravid och jag är ju inte jättesugen på att vara höggravid och influensasjuk...


    Precis, ingen höjdare direkt! Jag blir inte heller sjuk särskilt ofta men det var stor skillnad på att ha influensan som gravid och som ogravid. Framförallt var jag sjuk mycket längre. Sen kan man inte lindra symptom på samma sätt som gravid heller. Minns att jag hade jätteont i halsen, så där så att man inte kan svälja. Äta gick inte alls. Det jag fick ner var kall blåbärssoppa och te med ingefära och honung. Och så får man inte ta några av de halstabletterna som är lite bedövande. Man ska inte heller ta ipren som gravid men alvedon hjälpte knappt mot muskelvärken (men den sänkte iaf febern en aning). Sen är det även positivt för ditt ofödda barn att du vaccinerat dig eftersom barnet får antikroppar av dig. Det är ju bra eftersom du kommer föda mitt i influensatider. I den här artikeln i Vi Föräldrar kan du läsa om att vaccinera sig mot influensan som gravid: www.viforaldrar.se/gravid/Influensavaccinet-skyddar-bade-den-gravida-och-den-nyfodda-bebisen
    Mullvaden skrev 2017-11-04 19:02:32 följande:

    Det är ju just detta jag har som argument för att vaccinera mig, gick med hemsk tandvärk över en helg, efter tjat på KK så fick jag ta Panocod, men den hjälpte knappt. Dessutom är jag i en lite utsatt situation som ensamstående med djur som ska ha sitt. Och att bebis blir lite bättre skyddad väger också tungt, då jag inte kommer att ha möjlighet att lämna den hemma med pappan för att tex handla, utan måste ha med mig den bland folk.


    Då tycker jag absolut att du ska vaccinera dig! Och skulle du ändå bli smittad kommer du säkert lindrigare undan än om du inte hade varit vaccinerad.
  • HelaGotland
    gruvan skrev 2017-11-04 17:59:30 följande:
    Jag har aldrig haft så när jag har haft influensan tidigare så jo, för mig var det 100 gånger värre. Jag blir sällan sjuk och när jag väl blir det går det över på ett par dagar. Förutom influensan då (som ogravid), när jag var hemma en vecka och mådde jättedåligt hela tiden i princip. Det är väl individuellt hur mycket man påverkas precis som allt annat. Men låter otroligt jobbigt att må ännu värre än vad jag gjorde de två veckorna som jag hade influensan som gravid, så ännu större anledning för ts att vaccinera sig!

    Om du kräktes och hade hög feber i fem dagar så var det illa. Om inte så var det en vanlig släng av influensan.
  • gruvan
    HelaGotland skrev 2017-11-05 00:50:46 följande:

    Om du kräktes och hade hög feber i fem dagar så var det illa. Om inte så var det en vanlig släng av influensan.


    Visst är det fantastiskt att det alltid, oavsett vilket ämne det gäller, finns några som vet mer om hur andra har haft det än vad de själva gör? Jag gav exempel på hur det var för mig, både som gravid och ogravid. Om andra har det värre är det trist för dem men det ändrar ju inte hur det var för mig. Hur som helst, jag har svarat ts vilket du inte har gjort. Kom med ett råd till henne istället för att anmärka på andras känslor och upplevelser.
  • Sticky
    Mullvaden skrev 2017-11-04 18:07:53 följande:

    Ja, jag har koll på att de börjar nästa vecka. Och just nu lutar det åt att jag kommer att vaccinera mig, även om det är lite motvilligt. Men det ska ju vara säkert. Dock brukar jag aldrig bli sjuk, har aldrig haft influensa och har dessutom jobbat med dessa ungdomar i många år, utan att bli mer sjuk än jag varit tidigare.


    Men du vet väl att immunförsvaret är nedsatt när man är gravid?

    Och att det är farligare att få influensa som gravid än som icke-gravid?

    Det är därför det är gratis vaccin, för att du tillhör en riskgrupp. (Jag ville inte heller göra det eftersom jag är rädd för nålar/sprutor, men tvingade mig själv till det under båda graviditererna för min egen och barnets skull, safety comes first när man är förälder.)
Svar på tråden Gravid. Influensa på jobbet, får jag gå hem då?