• morsaigen

Tips på födelsedagsaktivitet för 10-åring

I början på december fyller min äldsta dotter 10. Jag har ingen stor familj, det jag har är min syster och hennes man och två barn. Nu visar det sig att de har bokat en resa JUST över min dotters födelsedag. Inte helt glad för det. Dottern kommer såklart att bli jätteledsen över att INGEN kommer på hennes födelsedag, och därför skulle jag vilja komma på en aktivitet/resa i Sverige som man kan överraska henne med. Det som gör det lite krångligt är att barnen är lite olika i ålder. Mina dörrar är 5 och 10. Min pojkväns dotter är 13. Det är supersvårt att hitta en aktivitet som passar alla tre tjejerna. Har ni några tips? Vi bor i Stockholm, men vi har inga problem att resa någonstans inom Sverige. 
    Det enda jag själv har kommit på är att åka på en kryssning, men jag är inte helförtjust i tanken eftersom höst/vinterstormarna kan vara överjävliga då. Det skulle vara trist om man blev tvungen att ställa in av väderskäl med kort varsel. 

• Svar på tråden Tips på födelsedagsaktivitet för 10-åring
  • Meriall

Nöjespark, djurpark? Svårt på vintern kanske...

Vad har hon för intressen?

• morsaigen

Hon är en ganska aktiv framåt unge som gillar allt som är fartfyllt och inkluderar mycket folk! 

• Rebecca1987

Hotell någonstans, med middag, bowling och lite annat kul. Eller en resa till ullared med övernattning och en summa pengar i handen hon själv kan välja av.

Eller fråga henne om önskemål.

• Gryntroll

Har två förslag som jag tror skulle kunna passa er alla...

Liseberg har julöppet med julmarknad, isshow och en hel del öppna attraktioner.

Annars Kokpunkten i Västerås i kombo med övernattning, våra barn tyckte det var em fantastisk helg.

• Ljit

Bounce eller jump om det finns nära där ni bor. Kul för alla åldrar!

Badland?

Bio + äta på ställe som födelsedagsbarnet väljer?

En natt på hotell med lyxig frukost?

Brunch på stan?

• Rockelina

Måste det vara inom Sverige och en kort resa? Kanarieöarna hade spontant varit mitt första val (Dubai kräver mer utflykter om det ska ge något) om fem dagars ledigt är möjligt. Men går kanske inte under skoltid. Korta resor mest städer.

Lalandia i Danmark? Det är också bra!

• Vit Lilja

Jag svarar nästan aldrig i trådar, men det HÄR är ju viktigt, så nu kommer mitt (mina) förslag. 

Åk till Göteborg- Det är vidrigt kallt, blåser förjävligt och det regnar alltid underifrån. MEN! Det är fantastiskt att gå på jul på Liseberg i mörkret. Sedan ska ni också gå in på Bounce om dom hunnit öppna, alternativt AirHop. Det är superkul med studsmatteparker även för vuxna, och den träningsvärken man får om man verkligen kämpar är...obeskrivlig! Funkar även på mindre barn. Ni borde också gå på Universeum. Ett intensivt dygn - eller ett par dagar med en aktivitet om dagen. Det kostar en del - men herregud vad det kommer vara värt det. Stackars tjej! Jag hade älskat om mina föräldrar hade gjort det för mig! 

• Azurblå76

Äventyrsbad fungerar alltid med barn i olika åldrar. The Reef i Fredrikshamn, Danmark & Tropical Island, söder om Berlin, Tyskland är båda spännande alternativ.

Svar på tråden Tips på födelsedagsaktivitet för 10-åring