• snedtak

Tips på flygfria semestrar?

Jag älskar att resa, men vill helst inte flyga pga miljöskäl. Letar därför efter era bästa tips på resor/resmål som funkar utan flyg! Vore extra kul med lite udda och oväntade tips. Gärna tex.  Europeiska städer dit det är lätt att ta sig med tåg.

Sambon är ingen naturmänniska så fjällvandring och liknande går bort.

• Svar på tråden Tips på flygfria semestrar?
  • snedtak
    zdudmwml skrev 2017-11-18 13:26:19 följande:
    Den största myten är att förnybar energi inte påverkar  vilket är vad många tror. Påstår inte att DU tror det men många gör det.

Om du jobbar med det så är frågan retorisk? Då vet du svaret att du ska stanna hemma...
    Visst är det absolut bättre att stanna hemma, men kan jag prioritera in en resa i vår (nuvarande) budget på 2 ton CO2e/år ton är det avkall jag gärna gör på annat.
  • annabellelee

Jag har en släkting som är flygrädd, men besökt stora delar av Europa. Allt handlar ju bara om hur mycket tid man kan lägga på resor.

Det finns tågresor ner i Europa men man får byta flera gånger. Swebus är hopkopplad med buss är som sträcker sig över både öst- och Västeuropa.

Amsterdam tycker jag själv är en nära och intressant stad.

• Efraim Barkbit

Transsibiriska järnvägen

• frökenelisabeth
    snedtak skrev 2017-11-18 13:39:02 följande:
    Kul, har inte kollat på Hamburg även om vi bytt tåg där en gång. Hur tog ni er dit? Vi har kikat lite på Lübeck då det verkar mysigt. Jag har överlag ganska dålig koll på Tyskland så alla tips är bra.
    Vi åkte tåg från Köpenhamn. Samma tåg stannar visst i Lübeck om jag inte minns fel. Det tar mellan 4-5 timmar från Cph inklusive färjan, och man behöver inte byta tåg, utan åker direkt. Dock måste man ju kliva av tåget på båten. 
  • Efraim Barkbit
    Arbor skrev 2017-11-18 14:06:54 följande:

Finns Orientexpressen kvar?

Ja i olika varianter. Den ursprungliga sträckan Paris - Istanbul trafikerades så sent som 2016. Dock var det enskilda avgångar med lyxtåg

Finns även någon variant London - Calais - Venedig som kallar sig Orientexpressen.
  • snedtak
    Forumvärd skrev 2017-11-18 22:20:27 följande:
    Ta färjan över till England och res upp till Skottland.
    Går det färjor till England? Jag har för mig att de hade slutat gå 2010 när jag kollade sist. Var går de från då? Göteborg? Norge?
  • Forumvärd
    snedtak skrev 2017-11-18 22:45:55 följande:
    Går det färjor till England? Jag har för mig att de hade slutat gå 2010 när jag kollade sist. Var går de från då? Göteborg? Norge?

Det kan vara så att du är bättre uppdaterad än mig. Vi brukar flyga hem men jag kan kolla med vänner som kör hojsemestrar runt UK. 😁
  • Forumvärd
    snedtak skrev 2017-11-18 22:45:55 följande:

www.directferries.se/en Det verkar tuffa på fortfarande.
  • Aniiee

Vad sägs om en kryssning med NLC? Ett gäng alternativ från Köpenhamn, Berlin och Hamburg, och det är det ju rätt lätt att ta sig. 9-dagars på östersjön? 14-dagars till Island? 7-dagar längs Norge-kusten?

Dock är detta frågan om lyxkryssare, så priserna är ju därefter (testade Islands-resan och  för 1 vuxen och 1 barn på 10 år landade den på en bra bit över 8000 euro......)

Kanske en billigare kryssning.........

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Glinda från Oz

Jag vill inte upprepa tipsen du redan fått så jag får slå ett slag för Silja/Viking Line färjorna. Det är ett billigt sätt att ta sig till Finland, Estland, Lettland och Ryssland. Väl där kan man lätt resa inom landet och man måste ju inte ta en helt färdigförpackad resa. Att resa på det här sättet är hyfsat billigt också. Jag funderar själv på att åka till Ryssland med Viking Line i vår.

• Arbor
    Efraim Barkbit skrev 2017-11-18 14:15:34 följande:

Ja i olika varianter. Den ursprungliga sträckan Paris - Istanbul trafikerades så sent som 2016. Dock var det enskilda avgångar med lyxtåg

Finns även någon variant London - Calais - Venedig som kallar sig Orientexpressen.

Lyxtåg, så hela semesterkassan går åt för den resan :/
  • snedtak
    Aniiee skrev 2017-11-18 23:56:52 följande:
    Vad sägs om en kryssning med NLC? Ett gäng alternativ från Köpenhamn, Berlin och Hamburg, och det är det ju rätt lätt att ta sig. 9-dagars på östersjön? 14-dagars till Island? 7-dagar längs Norge-kusten?

Dock är detta frågan om lyxkryssare, så priserna är ju därefter (testade Islands-resan och  för 1 vuxen och 1 barn på 10 år landade den på en bra bit över 8000 euro......)

Kanske en billigare kryssning.........
    14 dagar till Island lät ju inte helt fel. Jag hade inte tänkt på kryssning alls (utom Hurtigrutten). Kul tips som jag absolut lägger till på listan. Även om det låter som något man inte har råd med varje år
Svar på tråden Tips på flygfria semestrar?