• tvillingmammaVastmanland

Varför lämnar ni barnen på barnpassning på gymmet?

Fundersam, Varför lämnar så många in sina barn på barnpassning på gymmet på lördagar? Räcker det inte med förskolan måndag till fredag? Kan inte den andra föräldern umgås med barnet? Är alla separerade och ensamstående?

• Svar på tråden Varför lämnar ni barnen på barnpassning på gymmet?
    blomman 2 skrev 2017-11-18 16:05:12 följande:

Jag tänker mer på varför man lämnar barnen på barnpassning så SENT på eftermiddag/kväll. Ser dem när jag tränar...har dem sedan nästa dag på frsk och barnen är supertrötta och gnälliga och vill bara hålla en i handen. De får inte heller sova middag utan måste hållas vaken genom alla metoder som finns. Stackars barn.

Låter grymt att inte barnen, som behöver det, får sova middag på förskolan. Konstigt egentligen att föräldrar kan bestämma om det, det borde väl vara obligatorisk vila för alla små barn. Det uppfattade jag det som att det var på vår förskola, var i och för sig en privat driven förskola.
    Anotherone skrev 2017-11-18 19:04:48 följande:

Hur vet du att när barnen varit på förskolan måndag-fredag?

Vår son var på förskolan 2-3 dagar per vecka tack vare att hans pappa har ett skiftarbetare. Men hans arbetstider gjorde också att jag var ensam på helgerna = barnet fick vara på mini-sats eftersom det var det enda sättet .

Så tänk aldrig att du har hela bakgrunden bara för att du ser en ögonblicksbild!

Det vet jag ju inte. Det var ju därför jag frågade.
  • Anotherone
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-18 21:27:24 följande:

Det vet jag ju inte. Det var ju därför jag frågade.

Ja det är bra att man frågar, absolut. Men frågorna i sig lät väldigt "färgade " av din åsikt vilket jag tolkade som att du var negativ till hela barnpassningsgrejen.
  • Rock on

Vår son var på förskolan 2-3 dagar per vecka tack vare att hans pappa har ett skiftarbetare. Men hans arbetstider gjorde också att jag var ensam på helgerna = barnet fick vara på mini-sats eftersom det var det enda sättet .

Så tänk aldrig att du har hela bakgrunden bara för att du ser en ögonblicksbild!

• Anonym (Pretty in pink)

Jag förstår inte,
    På vilket sätt påverkar det dig, eller angår dig hur andra gör med barnen när dom tränar.
    Dom har säkert en god anledning, dom är säkert precis lika bra föräldrar som du.
    Det borde du utgå ifrån och lugnt lita på deras omdöme. 

• Anonym (Nog finns de)

Alltså, jag kan förstå att TS frågar ändå. För visst finns det familjer där föräldrarna jobbar heltid båda två, gärna med lite övertid för karriärens skull. Barnen går dryg heltid på förskolan och har barnflicka/passning minst en kväll per vecka så föräldrarna kan jobba över eller ha "ensamtid". På helgen tar föräldrarna barnen varsin morgon den som inte har sovmorgon passar på att gå till gymmet där barnet lämnas in.

Det är väl ändå inte rätt mot dessa barn? Det blir inte speciellt mycket tid för vare sig återhämtning eller föräldrarna.

Och ja, detta är kanske extremfall men så jäkla ovanliga är dom inte här i Stockholms innerstad.

Anonym (Pretty in pink) skrev 2017-11-19 09:46:02 följande:

Jag förstår inte,

På vilket sätt påverkar det dig, eller angår dig hur andra gör med barnen när dom tränar.

Dom har säkert en god anledning, dom är säkert precis lika bra föräldrar som du.

Det vore ju toppen om det vore så, att alla tar väl hand om sina barn.

Men i så fall undrar jag varför den psykiska ohälsan ökar så mycket bland barn och ungdomar, varför våra skolresultat dalar jämfört med andra länder och varför undersökningar visar att just svenska barn rör sig för lite, mindre än tex engelska och amerikanska barn.

Jag tycker det verkar som att väldigt många ägnar ganska litet tid åt sina barn och att det påverkar barnen negativt.

Varför jag bryr mig? För barnens skull och för vårt samhälles skull.

Är det så konstigt???
  • Anonym (Nog finns de)
    Anonym (Pretty in pink) skrev 2017-11-19 09:46:02 följande:

Jag förstår inte,

tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-19 10:25:56 följande:

Men i så fall undrar jag varför den psykiska ohälsan ökar så mycket bland barn och ungdomar, varför våra skolresultat dalar jämfört med andra länder och varför undersökningar visar att just svenska barn rör sig för lite, mindre än tex engelska och amerikanska barn.

Jag tycker det verkar som att väldigt många ägnar ganska litet tid åt sina barn och att det påverkar barnen negativt.

Är det så konstigt???
    Mina barn kommer gå i samma klass som de barn som blivit bortprioriterade och som faktiskt tagit skada av det. Mina barn kommer växa upp vid sidan av dem. Jag tycker det är konstigare att sticka huvudet i sanden och "låta andra sköta sitt" när man klart och tydligt ser att "andra" fan inte vet vad de pysslar med i form av föräldraskap.
  • blomman 2
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-18 21:26:18 följande:
    Låter grymt att inte barnen, som behöver det, får sova middag på förskolan. Konstigt egentligen att föräldrar kan bestämma om det, det borde väl vara obligatorisk vila för alla små barn. Det uppfattade jag det som att det var på vår förskola, var i och för sig en privat driven förskola.
    Nope,ingen obligatorisk vila. Föräldrarna bestämmer ifall de får sova eller ej. För sover de på frsk så somnar de inte hemma. Vad jag vet efter många år på frsk så gör barnen ALLT för att få TID med sina föräldrar när de väl ses efter en lång dag åtskilda. De är smarta med att luska ut hur de ska få mer tid= vägra sova!!
    blomman 2 skrev 2017-11-19 14:32:05 följande:

Nope,ingen obligatorisk vila. Föräldrarna bestämmer ifall de får sova eller ej. För sover de på frsk så somnar de inte hemma. Vad jag vet efter många år på frsk så gör barnen ALLT för att få TID med sina föräldrar när de väl ses efter en lång dag åtskilda. De är smarta med att luska ut hur de ska få mer tid= vägra sova!!

Hur kommer det sig att föräldrar inte är lyhörda och ger sina barn den tid de behöver?

Är det stressen som gör det? Är många så stressade? Det är lite ironiskt tycker jag, att vi talar om att vi har aldrig i historien haft det så bra, men har våra barn det så himla bra?

Själv jobbade jag nog tyvärr lite för mycket när barnen var små, försöker kompensera allt vad jag kan nu i tonåren. Men när jag väl var ledig då gjorde jag saker med barnen, åkte till simhallen, gjorde skogsutflykter med hela familjen, gick på museum. Hade inte en tanke på att gå på gym och lämna bort barnen när jag äntligen hade tid att vara med dem. Men så är jag ju inte i superform heller, försöker kompensera för det nu också...
  • Anonym (Pretty in pink)

Är det så konstigt???
    Anonym (Nog finns de) skrev 2017-11-19 10:49:35 följande:

Är det så konstigt???
    Mina barn kommer gå i samma klass som de barn som blivit bortprioriterade och som faktiskt tagit skada av det. Mina barn kommer växa upp vid sidan av dem. Jag tycker det är konstigare att sticka huvudet i sanden och "låta andra sköta sitt" när man klart och tydligt ser att "andra" fan inte vet vad de pysslar med i form av föräldraskap.

Nej, alla föräldrar är inte bra föräldrar, men dom flesta är trots allt good enough, några perfekta föräldrar finns inte.
    Och jag tycker man ska utgå ifrån att andra är just lika bra som man själv är, ska man misstänkliggöra andra föräldrar så ska man ha mycket mer att gå på än att dom föräldrarna har gjort ett annat val än man själv gjort. 
    Hade du skrivit om föräldrar som super varje kväll, barn som gråter, vuxna som skriker, då hade jag förstått din oro, och tyckt du skulle ringa soc omedelbatt.
    Men jag kan faktiskt inte förstå varför du oroar dig för att vuxna lämnar barnen på barnpassning en ynka timma, när du inte ens vet nånting om hur dom lever i övrigt.

Man ska inte kasta sten i glashus, du erkänner härovan att du inte har skött om dig som du borde ha gjort, det kan komma att medföra att du får sjukdomar och i värsta fall en för tidig död, hur rimmar det med att vara en bra förälder om du lämnar dina barn i förtid? Även om dom är tonåringar så kommer dom behöva dig många år framöver. 
    Det går helt klart att hitta saker hos varje förälder att hacka på, men varför ska vi göra det, varför inte istället försöka stötta varandra. 

Du skriver att du bara frågar, men dina inlägg stinker av fördömande över människor som bara gör annorlunda än du,
    Du vet bara för att man inte gör exakt lika betyder det inte att en har rätt och är bra och den andra gör fel och är dålig.
    Tror man sig vara en bättre förälder än dom flesta andra, då lider man av hybris och visar en oförmåga att förstå att världen inte centreras runt en själv, man utgår ifrån att man själv är normen.
    Det är både okunnigt och korkat. 
    Anonym (Pretty in pink) skrev 2017-11-19 17:24:59 följande:

Nej, alla föräldrar är inte bra föräldrar, men dom flesta är trots allt good enough, några perfekta föräldrar finns inte.

Och jag tycker man ska utgå ifrån att andra är just lika bra som man själv är, ska man misstänkliggöra andra föräldrar så ska man ha mycket mer att gå på än att dom föräldrarna har gjort ett annat val än man själv gjort. 

Hade du skrivit om föräldrar som super varje kväll, barn som gråter, vuxna som skriker, då hade jag förstått din oro, och tyckt du skulle ringa soc omedelbatt.

Men jag kan faktiskt inte förstå varför du oroar dig för att vuxna lämnar barnen på barnpassning en ynka timma, när du inte ens vet nånting om hur dom lever i övrigt.

Man ska inte kasta sten i glashus, du erkänner härovan att du inte har skött om dig som du borde ha gjort, det kan komma att medföra att du får sjukdomar och i värsta fall en för tidig död, hur rimmar det med att vara en bra förälder om du lämnar dina barn i förtid? Även om dom är tonåringar så kommer dom behöva dig många år framöver. 

Det går helt klart att hitta saker hos varje förälder att hacka på, men varför ska vi göra det, varför inte istället försöka stötta varandra. 

Du skriver att du bara frågar, men dina inlägg stinker av fördömande över människor som bara gör annorlunda än du,

Du vet bara för att man inte gör exakt lika betyder det inte att en har rätt och är bra och den andra gör fel och är dålig.

Tror man sig vara en bättre förälder än dom flesta andra, då lider man av hybris och visar en oförmåga att förstå att världen inte centreras runt en själv, man utgår ifrån att man själv är normen.

Det är både okunnigt och korkat. 

Ok . Detta var visst känsligt, jag lämnar diskussionen.
  • nevermind

Har du tänkt på hur många barn som INTE är på gymmet? Som är hemma med den andra förälder?

De som lämnar in barnen kanske inte är ensamstående allihop, en del kanske har en partner som jobbar helg. Eller är bortrest.

Svar på tråden Varför lämnar ni barnen på barnpassning på gymmet?