• Anonym (Snart singel)

    Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?

    Blir singel och har insett att jag måste ha en bil. 

    Jag har aldrig ägt en bil själv och är usel på detta. Känner mig hyfsat orolig för allt...

    Så: jag behöver en bil som är ok, men ingen lyxbil - vilken prisklass hamnar jag i då? Kommer inte köra på landsbygd, bara inom stan - men transporterar barn + hund.

    Vad ska jag tänka på med försäkring osv? Har ni några bra, allmänna tips? Vill inte ruinera mig pga denna bil...

  • Svar på tråden Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?
  • snedtak
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-20 15:54:00 följande:
    Tack för alla tips, ska försöka sortera dem och få någon slags röd tråd i det hela. Jobbigt när man inte kan något om detta..!

    Att köpa en ny bil för den lilla körning jag kommer göra (i stadsmiljö) känns lite för häftigt för min plånbok, är nog jobbigt att inse att jag måste ha en (hade helst varit utan)...
    Hur ofta ska du köra? Varje dag? Var bor du (storstad, mindre stad etc.)? Beroende på hur ofta du använder bilen kan bilpool vara ett alternativ om du kör mindre än typ 1200-1300 mil om året. Kan vara lurigt med hund, men det finns ju bilpooler som tillåter husdjur.
  • ventilera mera
    LFF skrev 2017-11-20 16:12:56 följande:

    Vi har haft tre olika bilar av tre olika märken den senaste 10-års perioden.

    Bil 1: Toyota Aygo. En väldigt trevlig citybil. Inget jag rekommenderar om man kör långkörningar. Drar väldigt lite bensin/mil men är ingen hybrid som det stod i ett tidigare inlägg. Fick mamma att köpa en Aygo när hon var på jakt efter en liten snål bil. Nypris på Aygon är strax över 100 000.

    Bil 2: Volkswagen Passat. Ett sjuhelsikes måndagsexemplar. Hade såna enorma problem med denna bil att vi bytte efter nästan 4 år. Flera vänner och bekanta vi pratat med har också haft enorma problem med Volkswagen av olika modeller. Aldrig mer Volkswagen. Inköpt helt ny.

    Bil 3 (nuvarande): En KIA Optima SW Plug-in Hybrid. En ljuvlig bil än så länge, vi har haft den sen augusti. Leasingbil via sambons jobb. 

    Om du har möjlighet till elstolpe för att ladda bilen skulle jag absolut satsa på en laddhybrid men då blir det nog en hyfsat ny bil. Annars skulle jag titta på Toyotas hybridbilar, tex Auris, om inte hunden är en jättestor hund. 


    Exakt en sån KIA funderar vi på att byta vår Ceed till nästa vår, bra betyg från er alltså?
  • LFF
    ventilera mera skrev 2017-11-21 09:01:54 följande:
    Exakt en sån KIA funderar vi på att byta vår Ceed till nästa vår, bra betyg från er alltså?
    Absolut ett bra betyg hittills. Nu använder vi den i huvudsak till och från förskolan samt shopping på helgen så innan kylan kom så var den nästan gratis att köra eftersom det så gott som bara blev el-körning. Den är trevlig invändigt, infotainmentsystemet är lätthanterligt och kartorna bra (i synnerhet om man kör internetdelning från mobilen så den får onlinedata). Navigationen byter rutt fort om man byter väg själv också. 

    Eftersom batteripacket sitter i bak så höjs ju golvet lite i bagaget. Detta är faktiskt rätt trevligt när man ska lasta i och ur eftersom det inte blir någon kant att lyfta över.
  • Anonym (rr)

    Volkswagen Golf från 2011 här. Vi har inte haft några som helst problem med den, lättkörd och trevlig.

  • Anonym (Bekväm singel)

    Vad har du för budget (per månad) att faktiskt lägga på bilen?

    Om budgeten överstiger 2000 kr så tycker jag att en leasingbil är självklar.

    Jag leasar en Toyota Yaris för 2100 kr (inkl. Vinterhjul) enda kostnaden som tillkommer är däckhotel+hjulbyte, men det är ju inte ett måste.

    Bruttoskillnaden från när jag tidigare hade en 8 år gammal bil med lite lån och stod för service mm själv är knappt 300 kr i månaden. Och då gjorde ändå exet ganska mycket själv.

  • Anonym (Bilköpare)
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-19 17:43:44 följande:

    Så: jag behöver en bil som är ok, men ingen lyxbil - vilken prisklass hamnar jag i då? Kommer inte köra på landsbygd, bara inom stan - men transporterar barn + hund.

    Vad ska jag tänka på med försäkring osv? Har ni några bra, allmänna tips? Vill inte ruinera mig pga denna bil...


    1. Sätt dig ner och lista upp vad som är viktigt.
    2. Gå över din ekonom och se vilket ekonomiskt utrymme du har. Tänk på att det inte är bara själva bilköpet som kostar. Den skall skattas, försäkras, besiktas, tankas, servas, lagas, bytas däck o.s.v.
    3. Titta vilka bilar som uppfyller dina krav och ligger inom din budget.
    4. Köp en bil.
  • Anonym (Snorresturlasson)

    Tänk på att Dacia är byggd helt på Rensult chassi och lever upp till normalstandard av aktiv säkerhet. Har dessutom provkört en vinter och den reagerar bättre pp halt väglag än alla 20 bilar jag ägt. Den kränger inte.

    Dessutom är bilen relativt tung och stor. Man sitter högre än de flesta bilar över backen så den passiva säkerheten är god vid krock. Lägg därtill bätgre överblick och mkt stor vindruta.

    79 000 spänn på en bil som drar en halvliter och går stadigt på vägen. För någrs tusenlappar mer i 210 km h/90 hk ( ambience )

    Den är näst intill gratis i försäkring och skatt och för mig kostar den väl eb 500 spänn i månaden på lånet. Inga reparationer på många år. Bilen ser mer brutal ut framifrån än många större bilar. Otroligt snygg och toppkvalitet.

  • Anonym (Snorresturlasson)

    Glömde påpeka att Dacia Sandero är helgalvaniserad i botten. Den rostar alltså inte.

  • TQR735

    I ditt fall skulle jag rekommendera att du tittat på en bil som gjort sin första leasingtid.
    Det vill säga körts i ca 3 år och 3000-6000 mil som förmåns eller företagsbil. Detta då offentlig verksamhet(kommuner, statliga myndigheter och landsting) brukar föredra detta upplägg med sina bilar.

    Vanligaste för dessa bilar är att de brukar ha en "tråkig motor" betyder att de inte blivit lekkörd för det finns inget att leka med.
    Ofta kombi, de är nästan alltid välservade.

    De brukar även vara någorlunda grundutrustade och extremt prisvärda, då det finns ett enormt utbud av dessa.

    Många företag och offentlig verksamhet använder sig av tjänster såsom www.kvd.se och www.netbil.se när det säljer.

  • Anonym (J)
    LFF skrev 2017-11-20 16:12:56 följande:

    Vi har haft tre olika bilar av tre olika märken den senaste 10-års perioden.

    Bil 1: Toyota Aygo. En väldigt trevlig citybil. Inget jag rekommenderar om man kör långkörningar. Drar väldigt lite bensin/mil men är ingen hybrid som det stod i ett tidigare inlägg. Fick mamma att köpa en Aygo när hon var på jakt efter en liten snål bil. Nypris på Aygon är strax över 100 000.

    Bil 2: Volkswagen Passat. Ett sjuhelsikes måndagsexemplar. Hade såna enorma problem med denna bil att vi bytte efter nästan 4 år. Flera vänner och bekanta vi pratat med har också haft enorma problem med Volkswagen av olika modeller. Aldrig mer Volkswagen. Inköpt helt ny.

    Bil 3 (nuvarande): En KIA Optima SW Plug-in Hybrid. En ljuvlig bil än så länge, vi har haft den sen augusti. Leasingbil via sambons jobb. 

    Om du har möjlighet till elstolpe för att ladda bilen skulle jag absolut satsa på en laddhybrid men då blir det nog en hyfsat ny bil. Annars skulle jag titta på Toyotas hybridbilar, tex Auris, om inte hunden är en jättestor hund. 


    Har haft både passat, golf och polo, tycker VW gör toppenbilar :)
  • LFF
    Anonym (J) skrev 2017-11-29 08:28:55 följande:
    Har haft både passat, golf och polo, tycker VW gör toppenbilar :)
    Tur för dig. Vår erfarenhet är tvärtom. 

    Sambons arbetskamrat hade haft sin Passat GTE i 4 månader när förardörren höll på att lossna (den bilen stod mer på verkstaden än kördes under första halvåret, tjänstebil). Vår bil hade såna problem med motorn att vi fick byta motor två gånger inom loppet av två år (bara en av alla saker som strulade med den). En annan av sambons arbetskamrater hade inget annat är strul med sin Golf. 
  • Anonym (Nödvändigt?)
    Anonym (Snart singel) skrev 2017-11-19 19:38:14 följande:
    Oj, 3000 kr känns dyrt för mig... Jag skulle nog inte köra mer än typ 30 mil/månad MAX, då är nog det mest ekonomiska kanske att köpa en bil (kan köpa kontant) och sedan ha den billigaste försäkringen? Bensinkostnaden kommer inte bli stor.
    Måste du verkligen ha bil då? 
  • Anonym (Julia)

    Toyota och Kia är väl dom som är mest driftsäkra enligt undersökninga. Så nån av dessa skulle jag säga. 


    jag brukar oxå kolla på att dom rullat så lite som möjligt. Köpte själv en polo som gått 3000 mil för ca 100000kr
    billig att äga och köra. 


    ang volkswagen så är de väl passat som brukar krångla. 

Svar på tråden Måste köpa bil - vad kan ni tipsa om?