Har socialen gjort fel?
Hej.
En familj jag har nära kontakt med har haft ett jobbigt år med förlust av ett barn i magen och sen rejäla slitningar i förhållandet. Pappan i familjen lät tyvärr sin frustration gå ut ett av barnen i form av daskar vilket absolut är fel! Mamman kände stor frustration över detta då hon sagt ifrån flera gånger att han skulle sluta. Till slut vände hon sig till förskolan för hjälp och stöd. De gjorde en orosanmälan vilket är korrekt gjort. Detta var i augusti. I början av september kallades de till socialen. Utredningen inleddes och de fick information om det samt att ingen polisanmälan kommer göras eftersom de ansåg att mamman faktiskt skyddade barnen. Sen efter det mötet total tystnad från socialen tills denna veckan. Helt plötsligt kallas föräldrarna till polisförhör, ett barn förhörs och papper från tingsrätten om ombud för ett barn. Mamman anses helt plötsligt inte ses som ett skydd för barnen. Pappan har inte rört nått barn sen augusti, inget har skett från socialens sida varken med möten eller samtal och nu plötsligt agerar de fort.
Jag som utomstående reagerar på att de fick vetskap om detta för flera månader sen och inte agerat på något sätt och nu helt plötsligt så händer allt på samma gång. Utredningen ska pågå i 4 månader vilket blir nästa månad. Jag undrar om detta verkligen går rätt till? Speciellt när det faktiskt är mamman som bad om hjälp och nu ifrågasätts. Jag umgås i stort sett dagligen med denna familj och sett förändringen sen augusti.
Seriösa svar tack och fokusera på vad socialen gör/gjort eller snarare avsaknaden av agerande!