• JohannaSaGo

Vart ska spjälsängen stå nu

Sonen är endast 14 månader och vi flyttar om 1 månad så han kommer få ett eget rum.

Vi kommer köpa en växasäng redan nu men som han inte direlt kommer sova i. Men vart ska vi ha spjälsängen?

Vi har ingen brådska med att han ska sova i egen säng. Jag samsover gärna.

Som det ser ut nu så söver vi honom tillsammans i våran säng. Sen lyftwr vi över honom till sin spälsäng som är i vårt rum. Ibland gråter han till på natten men vi tar upp honom direkt till oss (inga kommentarer om det tack)

Men en vän sa till mig att vi bör lära honom att hans nya rum också är ett rum man kan sova i. Men vi tänkte ha spjälsängen i vårat rum som vanligt..

Känns fel att ha den i hans nya sovrum och när han somnat i våran säng, bära in honom i ett annat rum. Eller bör man försöka söva honom i sin växasäng men bära in honom i vårt rum till spjälsängen? Hur hade ni gjort

• Svar på tråden Vart ska spjälsängen stå nu
  • Carambolan

Jag hade haft honom i ert rum på natten men låtit honom sova middag i sitt eget på dagen, till en början.

• Anonym (Gul)

Jag tänker mer att det nya boendet är helt nytt för honom. Bättre att ha honom hos er så att han hinner bli trygg där.

Kanske sova middagarna där inne så känner han ändå att "det är hans"...

• Anonym (Sova)

Alla familjer är olika. Vill man samsova och tycker att det funkar så är det väl bara att fortsätta. Vi hade ett vilddjur till barn i den åldern så ingen i familjen sov om vi hade barnet hos oss. Så det fick bli egen säng i eget rum och sedan dess sover vi alla så mycket bättre.

Angående var spjälsängen ska stå så är det väl upp til er hur ni vill ha det. Barn är extremt anpassningsbara även om det säkert kommer bli en reaktion på att ni flyttar. Men det är ju övergående.

• qrisp

Han kan ju lära sig senare att det egna rummet går att sova i? Är väl inte kört bara för att ni inte gör det direkt efter flytten. Folk har så konstiga idéer om att inget går att förändra för barn om man inte gör det supertidigt.

Jag skulle haft kvar spjälsängen i sovrummet tills han är redo för växasängen. Jag gjorde precis som ni med mina bebisar, tog dem till mig i sängen på natten om de vaknade, men de sov delar av natten i egen säng i vårt rum.

Vid två års ålder ungefär började de sova i växasäng med kant, så de inte ramlade ur men kunde komma upp själva (då kunde de också klättra ur spjälsängen, så den blev farlig. Då sov de i eget rum, men vi hämtade dem till vår säng under natten, lite mer sällan ju äldre de blev. Kan tillägga att de är rätt stora nu, mina barn, och sover i egna sängar, egna rum, hela natten, trots att vi hade dem i sängen så länge de själva ville. 

Ni kan ju inreda hans rum redan nu och visa att sängen går att sova i, kanske för dagvilan? 

• Annelie 76
    Carambolan skrev 2017-11-22 00:11:20 följande:

Jag hade haft honom i ert rum på natten men låtit honom sova middag i sitt eget på dagen, till en början.

Jag hade också gjort så här.
Svar på tråden Vart ska spjälsängen stå nu