• Emjk

Graviddiabetes

Fick reda på idag att jag har åkt på graviddiabetes mindre roligt. Har läst och läst men jag undrar det är väll inget farligt för bebisen ? Om man försöker hålla blodsockret nere hädanefter. Och är de någon här inne som har/haft de och vill dela med sig lite om kost? Ska såklart träffa dietist men det är nästa vecka, är så otrolig för bebisen :(

• Svar på tråden Graviddiabetes
  • Krusbärskompott

Det finns en ökad risk för att bebisen får lågt blodsocker efter födelsen (bebis insulin är liksom anpassat efter att få mycket socker via dig).

Därför brukar man vilja att ni stannar kvar på BB och kolla blodsockernivåer samt ge bebis lite extramat i början, ffa innan mjölken runnit till ordentligt (om du nu ska amma).

Oftast går det jättebra men man gör ju kontrollerna av en anledning, i sällsynta fall kan bebis tom behöva sockerdropp övergående för att hålla sitt blodsocker.

Sedan har bebis en ökad risk att bli stor för tiden. Den risken ökar med en sämre reglerad diabetes. Att vara stor är inte farligt men kan ju ge en lite tuffare förlossning.

Det är vanligt med graviditetsdiabetes och det brukar inte vara några bekymmer med lite extra kontroller.

Ta hand om dig och lycka till!

• Jsv17

Jag har också fått graviddiabetes, och för min del har det gått hur bra som helst (hittills)

Vet ju inte vilka värden du fått och vilken vecka du är i, men min fångades upp på glukosbelastning i v.24, det var då på gränsen så jag fick hem maskin att testa blodsocker med hemma. I början höll jag hyfsade nivåer men sedan började det gå upp lite och jag blev satt på metaformin (medicin i tablett form) och för mig var det allt som behövdes, har haft jättebra sockervärden sedan dess. Det som händer är att du kommer få extra tillväxtultraljud, då risken är att du får en stor bebis då de får så mkt extra socker, man får även ökad risk för havandeskapsförgiftning så de håller de noga koll på, men för min egen del har detta inte påverkar varken mig eller bebis alls. Han har legat på minus 7% i tillväxt och jag har inte fått några andra komplikationer.

Jag har lagt om kosten en del, dragit ner på sötsaker givetvis, men också på kolhydrater och försöker äta lite efter GI tänket, ingen strikt diet utan lite annorlunda tänk bara.

Jag är i v.38 (37+5) och som det ser ut nu har det inte påverkar varken mig eller bebis, ev. Behöver han tillmatas och hålla koll på hans blodsocker när han föds men det verkar heller inte vara något man ser som allvarligt.

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Emjk

Åh tack för svaren känner mig lite lugnare :)

Men min fråga är vad äter du för något är det något speciellt som du tagit bort som tex mjölk ? Har du uteslutit godis eller söta saker helt och håller ? Jag har gjort de sen i onsdags och känner mig så yrr och illamående och vrål hungrig :(

Svar på tråden Graviddiabetes