• Mammatillnova

Måltidsplan/sluta amma/inte nöjd när vi ger välling. Gröt? 7månders bebis

Jag vill komma bort ifrån amningen successivt utan att min lilla juvel skall bli besviken och utan att tuttarna skall sprängas. Jag tycker även det är svårt att veta hur ofta, hur mycket och vad för mat man skall ge. Hon är lite strulig med flaskan både när det gäller vanlig dryck eller välling. Liksom trycker den till munnen, tar någon/några klunkar och sedan trycker hon den nedåt. Samtidigt så liksom krafsar hon på flaskan xD jag förstår inte?! Har pumpat ur bröstmjölk till flaska två ggr å då har hon ätit/druckit lugnt och fint.

Måltidsplanen för skrållan ser idag ut såhär.

5/6.00 - amning

9/9.30 - en portion gröt + bebispärondryck utspätt med vatten. Sempers päron och äppelgröt

12.45/13.00 - mat. Antingen hemlagat eller barnmatsburk, ca 1dl kanske. Bebispärondryck utspätt med vatten

13.40/14.00 - amning

17.00 - amning

19.30/20.00 - 110ml välling(sempers havrevälling). Har vi börjat med men skrållan är strulig med flaskan så ibland blir det bara hälften(strular men dricker oftast någon/några klunkar vid frukost och lunch)

Och efter välling lite amning för att komma till ro.

Massor med goda råd och bra tips tack! ????

• Svar på tråden Måltidsplan/sluta amma/inte nöjd när vi ger välling. Gröt? 7månders bebis
  • Anonym (.)
    Mammatillnova skrev 2017-11-22 16:38:47 följande:

Okej Anonym(.) vad gör ersättning bättre än välling? Kan man inte prova gröt istället Iochmed flaskstrulet och kanske längre mättnad under natten?

Det innehåller bättre näring. Därtill mer vätska än gröt.
  • Anonym (K)

Om hon är intresserad av mat och tycker om det kan du absolut börja ge henne det till middag också. Sen kan man alltid ge bröstmjölk/ersättning som dryck till maten för att fylla ut om man vill. Om hon inte gillar flaskan kan du testa att ge i pipmugg istället. Båda mina barn älskade mat från första smakis och blev då helt ointresserade av att amma. Båda åt frukost, mellis, lunch och middag från 6-7 månader. Jag försökte amma 1-2 gånger per dag ändå men det var inte alltid det gick. Den äldsta åt gröt till frukost och drack välling innan han la sig. Den yngsta tyckte inte om välling, provade allt men han vägrade. Han gillade inte flaskan överlag och ratade då både bröstmjölk och ersättning. Han fick gröt innan han la sig och det funkade lika bra som välling. Det negativa med gröten var att han inte fick i sig lika mycket vätska och att det blev väldigt kladdigt. Men mätt och belåten blev han och sov gott. De var 9 respektive 7 månader när jag slutade amma helt och då fick de inte ersättning heller. Jag vet att rekommendationen är att ge bröstmjölk/ersättning första året men det funkade helt enkelt inte på mina barn. De växte och gick upp i vikt som de skulle och är två friska och glada barn så det verkar inte vara något som har påverkat dem negativt. De är nu 1,5 och 4,5 år. Det jag gjorde med stora när han började med välling var att jag blandade vällingen med bröstmjölk i början. Först 1/4 välling+3/4 bröstmjölk några dagar, sen hälften hälften, sen 3/4 välling+1/4 bröstmjölk och tillslut var det bara välling.

• tvillingmammaVastmanland

Okej Anonym(.) vad gör ersättning bättre än välling? Kan man inte prova gröt istället Iochmed flaskstrulet och kanske längre mättnad under natten?

Ersättning är ungefär som bröstmjölk,

I välling är det tillsatt mjöl av olika slag, bättre ge ersättning.
  • Annelie 76

Ersättning innehåller mer näring än välling.
  • Anonym (luj)
    Mammatillnova skrev 2017-11-22 16:00:12 följande:

Jag vill komma bort ifrån amningen successivt utan att min lilla juvel skall bli besviken och utan att tuttarna skall sprängas. Jag tycker även det är svårt att veta hur ofta, hur mycket och vad för mat man skall ge. Hon är lite strulig med flaskan både när det gäller vanlig dryck eller välling. Liksom trycker den till munnen, tar någon/några klunkar och sedan trycker hon den nedåt. Samtidigt så liksom krafsar hon på flaskan xD jag förstår inte?! Har pumpat ur bröstmjölk till flaska två ggr å då har hon ätit/druckit lugnt och fint.

Måltidsplanen för skrållan ser idag ut såhär.

5/6.00 - amning

9/9.30 - en portion gröt + bebispärondryck utspätt med vatten. Sempers päron och äppelgröt

12.45/13.00 - mat. Antingen hemlagat eller barnmatsburk, ca 1dl kanske. Bebispärondryck utspätt med vatten

13.40/14.00 - amning

17.00 - amning

19.30/20.00 - 110ml välling(sempers havrevälling). Har vi börjat med men skrållan är strulig med flaskan så ibland blir det bara hälften(strular men dricker oftast någon/några klunkar vid frukost och lunch)

Och efter välling lite amning för att komma till ro.

Massor med goda råd och bra tips tack! ????

Om du vill sluta amma så är ersättning att föredra framför välling. Välling innehåller sädesslag och är i princip samma sak som gröt, fast i utspädd form och det räcker med en portion per dag i den åldern. Ge ersättning fram till ca ett års ålder. Därefter kan två mål per dag vara välling eller gröt.

Vad gäller mat så räcker det med två till tre mål fast föda för en så liten bebis. Så vill du lägga till ett mål så kanske ett mål matpuré på eftermiddagen vid 17? Annars kan du fortsätta med två mål fast föda ett tag till.

Pärondrycken är rätt onödig. Onödigt att vänja bebisen vid söt smak. Vatten som dryck är att föredra.

Min erfarenhet är att vissa bebisar vill inte sluta amma och då går det inte att sluta gradvis, de föredrar bröstet framför flaska så länge det alternativet finns. Om du verkligen inte vill amma mer så sluta på en gång. Om du vill fortsätta att amma så försöker du ersätta vissa amningsmål med flaska, men hur bra det går beror på bebisen. 
  • Anonym (luj)
    Annelie 76 skrev 2017-11-22 22:52:46 följande:
    Ersättning innehåller mer näring än välling.
    Nja, det är inte därför man rekommenderar ersättning, utan för att välling innehåller sädesslag/gluten och det ska introduceras gradvis och inte i alltför stor mängd i förhållande till annat intag.
  • fkh

Har inte läst några kommentarer men mig veterligen är en 7 månaders bebis för liten för att övergå till bara fast föda (då räknar jag välling som fast föda) modersmjölk eller ersättning borde vad jag förstått fortfarande vara det som barnet får i sig mest utav i den åldern. Lycka till!

• basio
    Anonym (luj) skrev 2017-11-23 11:56:21 följande:

Nja, det är inte därför man rekommenderar ersättning, utan för att välling innehåller sädesslag/gluten och det ska introduceras gradvis och inte i alltför stor mängd i förhållande till annat intag.

Håller med dig ifråga om näringsinnehållet, men välling behöver nödvändigtvis inte innehålla särskilt mycket gluten eller något gluten alls. Majsvälling eller risvälling är naturligt glutenfritt om de inte tillsatt annat mjöl. Havrevälling är det mycket lite gluten i om det inte är vetemjöl i också då havre i sig självt är glutenfritt. Sen kan havren vara kontaminerad om det odlats bredvid tex vetefält eller behandlats i samma maskiner som vete, råg eller korn. Ibland kan det finnas vetestärkelse i vilket inte borde vara något som helst problem för någon som inte är glutenintolerant.

Så välling kan man lugnt ge utan att oroa sig för gluten, kika bara på ingredienserna och välj rätt utifrån ens behov. Jag har en glutenintolerant son och bekymrar mig inte alls över att ge hans lillebror välling, han lär knappast bli glutenintolerant pga det.
  • Anonym (Mamma)
    basio skrev 2017-11-24 16:46:44 följande:

Håller med dig ifråga om näringsinnehållet, men välling behöver nödvändigtvis inte innehålla särskilt mycket gluten eller något gluten alls. Majsvälling eller risvälling är naturligt glutenfritt om de inte tillsatt annat mjöl. Havrevälling är det mycket lite gluten i om det inte är vetemjöl i också då havre i sig självt är glutenfritt. Sen kan havren vara kontaminerad om det odlats bredvid tex vetefält eller behandlats i samma maskiner som vete, råg eller korn. Ibland kan det finnas vetestärkelse i vilket inte borde vara något som helst problem för någon som inte är glutenintolerant.

Så välling kan man lugnt ge utan att oroa sig för gluten, kika bara på ingredienserna och välj rätt utifrån ens behov. Jag har en glutenintolerant son och bekymrar mig inte alls över att ge hans lillebror välling, han lär knappast bli glutenintolerant pga det.

basio skrev 2017-11-24 16:46:44 följande:

Det innehåller ändå sädesslag. Mycket bättre ge ersättning som är nästan identisk med bröstmjölk.
  • Anonym (L)

Många verkar ha missat att livsmedelsverket rekommenderar att bröstmjölk eller ersättning förblir huvudföda fram tills barnet är ett år? "food before one is just for fun" är nog inte så dumt uttryck ändå.

Vad är det som är så bråttom?

• 98Emelie98

Jag skulle nog byta ut vällingen mot ersättning, det är mer mättande och skonsammare mot bebis mage.

Sen skulle jag byta ut drycken mot vatten, det är bättre att barnet lär sig tycka om vatten (enligt mig).

Svar på tråden Måltidsplan/sluta amma/inte nöjd när vi ger välling. Gröt? 7månders bebis