• Orolig17

Vem ska betala vad av huslånet vid skilsmässa?

Hej!

Undrar om jag är skyldig att betala huslån och andra gemensamma lån efter att skilsmässan nu gått igenom?

Hon flyttar nu till egen lgh med barnen och får hjälp av soc och bostadsbidrag, medan jag blir kvar i huset tills det sålts. Hon säger att hon ska ha underhåll från mig då vi tillfälligt på prov ha bestämt att barnen ska bo hos henne, och hos mig varannan helg. Då jag har betalat allt under de sista åren som gifta (huslån, övriga räkningar och mat) och hon inte bidragit med några pengar alls så är ekonomin nu i botten. Jag har väl inte någon betalningsskyldighet för hennes del av lånen då vi står båda för alla lånen och äger 50/50 av huset. Själva driften får jag väl betala då det är jag som måste bo kvar tills det sålts. Hon vägrar och säger att hon inte tänker betala hälften av lånen, men jag har ju inte råd att betala alla lån och sedan underhåll till henne för 3 barn + att hon ska ha hela barnbidraget!

Är inte hon skyldig att betala sin del av lånen då vi inte längre är gifta??

• Svar på tråden Vem ska betala vad av huslånet vid skilsmässa?
  • Kjell2
    Orolig17 skrev 2017-11-23 22:28:53 följande:

Det är ju inte bara bolån utan andra gemensamma lån som jag sitter och betalar. Hon vägrar hjälpa till och kräver även underhållsbidrag också. Jag tycker att det är rimligt att jag inte ska behöva betala underhåll tills huset är sålt, men det tycker absolut inte hon.

Jag har sagt för länge sen att vi måste sälja huset men det vägrade hon eftersom hon inte hade hittat någon lgh ännu och jag kunde inte heller flytta eftersom det var jag som betalade allt med min lön. Och nu flyttar hon och verkar skita i allt och ska bara ha en massa pengar av mig. Jag vill ju helst ha barnen varannan vecka men det vill inte hon gå med på så nu har vi, under en prövotid, kommit muntligt överrens om att prova med att barnen bor hos henne mest och varannan Tors-månd hos mig. Aldrig trodde jag väl att det skulle bli så här orättvist och att hon verkar klara sig undan alla skulder..???? Tydligen ska man säga upp sig och sluta jobba och leva på soc.bidrag för att slippa ta ansvar för skulder man tagit tidigare och låta den andre dra hela tunga lasset!! ????????????

Kanske ska skita i att betala så både hon och jag får anmärkningar då blir det nog liv i luckan från henne!!! ????????????

Känns som jag måste anlita en advokat!!

Du sitter lite i en rävsax. Du kan inte tvinga henne att betala sin halva, då måste du gå via kronofogden. Däremot kan du trycka på ordentligt. 

Steg ett är att ordna en bodelning så att ni delar upp skulder och tillgångar,
  • Anonym (Solar)

Går hon med på att ni tar några lån var?

Det är just för sådana här situationer banken gjort båda betalningsskyldiga. Smart av dem...

• Orolig17

Vi är inte gifta längre så nu får hon soc.bidrag och bostadsbidrag och jag sitter kvar med alla gemensamma lån och utgifter på huset tills det blir sålt. ????????????????????????????????

• nevermind
    Orolig17 skrev 2017-11-28 23:11:08 följande:

Vi är inte gifta längre så nu får hon soc.bidrag och bostadsbidrag och jag sitter kvar med alla gemensamma lån och utgifter på huset tills det blir sålt. ????????????????????????????????

Varför har inte huset sålts?
  • Orolig17

Jag har påtalat att vi skulle sälja tidigare, men då har hon vägrat eftersom hon inte hade fått tag i någon lägenhet!! Jag kan ju inte sälja utan hennes medgivande eftersom vi äger 50/50 av huset. Och nu när hon fått lgh och flyttar så skyller hon på mig att inte huset är sålt tidigare!!????????

• Kjell2
    Orolig17 skrev 2017-11-30 17:12:23 följande:

Jag har påtalat att vi skulle sälja tidigare, men då har hon vägrat eftersom hon inte hade fått tag i någon lägenhet!! Jag kan ju inte sälja utan hennes medgivande eftersom vi äger 50/50 av huset. Och nu när hon fått lgh och flyttar så skyller hon på mig att inte huset är sålt tidigare!!????????

Sälj!
  • nevermind
    Orolig17 skrev 2017-11-30 17:12:23 följande:

Klart du kan sälja.
  • Anonym (Solar)
    nevermind skrev 2017-11-30 17:37:03 följande:

Klart du kan sälja.

nevermind skrev 2017-11-30 17:37:03 följande:

Klart du kan sälja.

Hur går det till när man säljer mot ena ägarens vilja?
  • Anonym (Hulk)
    Anonym (Solar) skrev 2017-11-30 19:55:00 följande:

Hur går det till när man säljer mot ena ägarens vilja?

Vem vill inte att huset säljs?
Svar på tråden Vem ska betala vad av huslånet vid skilsmässa?