• fannny

Bedside crib - användes den?

Hej! Jag är nyfiken på att köpa en bedside crib till pyret som väntas senare i vinter - första barnet. Har dock sett att många aldrig använde spjälsängen/criben eller liknande, utan att barnet ligger med föräldrarna i sängen.

Ni som haft bedside crib - använde ni den? Hur funkade det?

Ni som har barnet i sängen - har det funkat bra för er? Är lite rädd att bebben ska ramla ur, även med babynest, och tänker att man kanske har behov av att lägga ifrån sig pyret små stunder då och då? Därav nyfikenheten på bedside crib...

Tacksam för tips! Hjärta

• Svar på tråden Bedside crib - användes den?
  • LeyasMamma

Min stora sov både i spjälsäng och mellan oss, men ingen utav oss sov direkt bra när hon dov mellan oss.

Andra barnet har sovit i vagga brevid mig, kan nog liknas mot ett crib och de har funkat jättebra! Hon har sovit där sedan hon föddes då jag inte kan ha henne i sängen när hennes pappa sover i den för han rullar över ALLT som finns i sängen :D ska fr. o.m nästa vecka flytta henne från vaggan i vårt rum till hennes spjälsäng i hennes rum då hon börjat vända sig lite smått och vaggan börjar bli för trång, hon är nu 4a månader :) kan tillägga att hon sover från 22.30/23- allt mellan 6 och 10 utan att vakna om inget stör henne :)

Tror att barnen vänjer sig med de man själv vill, kan vara tufft första nätterna men sen brukar de lugna sig och barnet känner sig trygg med nya sovstället oavsett om det är vagga,crib eller spjälsäng :) första barnet va jag mer orolig och daltade lite med så därför hade hon ?svårt? att sova själv men det är antagligen jag som gjort henne sån. Hon kommer fortfarande in till oss och sover mellan oss ibland och nu är hon 7 år :D

• Kasperina

Jag hade en bedside crib till första och den användes flitigt första halvåret innan han började sova i spjälsängen. Det var jätteskönt att kunna maka honom åt sidan och veta att han var trygg där.
    Med andra hade jag inget att hänga cribben på (ingen sängram), då hade jag ett babynest som funkade precis lika bra.

• Anonym (Alma)

Vi använde vår mycket! Vi ville inte ha bebisen i sängen. Och vi kämpade tills hon blev fem månader då gav vi upp. Men i fem månader sov hon i den. Dottern sov hos oss ett tag men sedan märkte vi att hon sov bättre i egen säng. Men då köpte vi en stor säng! Vi köpte Bedside crib bara för att vi inte hade plats för en stor spjälsäng bredvid vår säng. Hade nog köpt en vanlig spjälsäng direkt annars!

• fannny
    Anonym (Alma) skrev 2017-11-24 18:53:33 följande:

Vi använde vår mycket! Vi ville inte ha bebisen i sängen. Och vi kämpade tills hon blev fem månader då gav vi upp. Men i fem månader sov hon i den. Dottern sov hos oss ett tag men sedan märkte vi att hon sov bättre i egen säng. Men då köpte vi en stor säng! Vi köpte Bedside crib bara för att vi inte hade plats för en stor spjälsäng bredvid vår säng. Hade nog köpt en vanlig spjälsäng direkt annars!

Tack för svar Skrattande Men då låter det ändå som att ni lyckades ha henne i criben första tiden! Även om hon senare kravlade över till er för en tid. Tänker att det kan vara skönt - om man lyckas i alla fall lite - den första tiden, när man ändå är trött, föreställer jag mig Glad
  • fannny
    Kasperina skrev 2017-11-24 15:53:56 följande:

Jag hade en bedside crib till första och den användes flitigt första halvåret innan han började sova i spjälsängen. Det var jätteskönt att kunna maka honom åt sidan och veta att han var trygg där.
    Med andra hade jag inget att hänga cribben på (ingen sängram), då hade jag ett babynest som funkade precis lika bra.

Tack för svar! Låter ju bra :) Vad för typ av sängram behövs?  
  • fannny
    LeyasMamma skrev 2017-11-24 15:45:07 följande:

Min stora sov både i spjälsäng och mellan oss, men ingen utav oss sov direkt bra när hon dov mellan oss.

Andra barnet har sovit i vagga brevid mig, kan nog liknas mot ett crib och de har funkat jättebra! Hon har sovit där sedan hon föddes då jag inte kan ha henne i sängen när hennes pappa sover i den för han rullar över ALLT som finns i sängen :D ska fr. o.m nästa vecka flytta henne från vaggan i vårt rum till hennes spjälsäng i hennes rum då hon börjat vända sig lite smått och vaggan börjar bli för trång, hon är nu 4a månader :) kan tillägga att hon sover från 22.30/23- allt mellan 6 och 10 utan att vakna om inget stör henne :)

Tror att barnen vänjer sig med de man själv vill, kan vara tufft första nätterna men sen brukar de lugna sig och barnet känner sig trygg med nya sovstället oavsett om det är vagga,crib eller spjälsäng :) första barnet va jag mer orolig och daltade lite med så därför hade hon ?svårt? att sova själv men det är antagligen jag som gjort henne sån. Hon kommer fortfarande in till oss och sover mellan oss ibland och nu är hon 7 år :D

Håller med - även om jag såklart inte vet eftersom det är första barnet - men tror att de flesta barn vänjer sig vid hur det "är" :) Vagga låter ju också lovande, men tänkt crib i samma höjd som säng just för att slippa lyfta ner och ur-grejen.
  • Anonym (booyaka)

Vi har en next2me crib och det är riktigt skönt att slippa gå upp mitt i natten och mata ungen. Är det kyligt i rummet eller om ungen inte kan somna utan känslan att ligga bredvid en är det bara att lägga en svagt uppvärmd vetekudde bredvid (något mannen kan fixa medan man matar ungen) funkar toppen så kan man fortsätta att kramas som vanligt under natten

• fannny
    Anonym (booyaka) skrev 2017-11-24 20:36:39 följande:

Vi har en next2me crib och det är riktigt skönt att slippa gå upp mitt i natten och mata ungen. Är det kyligt i rummet eller om ungen inte kan somna utan känslan att ligga bredvid en är det bara att lägga en svagt uppvärmd vetekudde bredvid (något mannen kan fixa medan man matar ungen) funkar toppen så kan man fortsätta att kramas som vanligt under natten

Oh, det låter ju jättebra :) Ja, tänkt på det där att jag vill fortsätta kunna kramas med min karl, så ett stort babynest mellan oss är ju ingen hit. Och tack för tipset med svagt uppvärmd vetekudde, ska komma ihåg!
  • LeyasMamma
    fannny skrev 2017-11-24 19:26:24 följande:

Håller med - även om jag såklart inte vet eftersom det är första barnet - men tror att de flesta barn vänjer sig vid hur det "är" :) Vagga låter ju också lovande, men tänkt crib i samma höjd som säng just för att slippa lyfta ner och ur-grejen.

Nu har jag ju inte testat crib men tror definitivt det är en väldigt praktisk och smidig sak! Kunna h dom brevid sig utan att oroa sig att rulla över dom osv och dom är nära till hands hela tiden:) många gånger när bebisen vaknar till vill den ju bara känna att man är där och då kan man lägga en hand på bröstet på bebisen så somnar dom om. Fördelen med vaggan har varit att när Saga (som vår 4:a månaders heter) varit påväg att vakna till och rört sig lite så vaggar ju vaggan av sig självt och hon har somnat om. Har även varit enkelt att vagga henne till sömns i vaggan med en hand på bröstkorgen istället för att vagga henne i famnen och få ont i rygg osv och sedan lägga ner henne och riskera att hon vaknar när man lägger ner henne :) lycka till med nya lilla livet och grattis till kommande bebis!
  • Kasperina
    fannny skrev 2017-11-24 19:24:01 följande:
    Tack för svar! Låter ju bra :) Vad för typ av sängram behövs?  
    Vilken som helst, man måste ha något man kan fästa cribben i
Svar på tråden Bedside crib - användes den?