• Anonym (Fricktia)

Social"tjänst"???

Jag undrar bara.. varför ska det heta "tjänst" när de egentligen oftast inte ger några tjänster utan agerar myndighet!

De står över oss vanliga människor och styr och ställer efter eget huvud, många gånger med förödande resultat.
    Jag säger inte att de ibland gör rätt, jag vet att de har makt att hjälpa i vissa fall. Men minst lika ofta att stjälpa.

Enligt mig borde denna myndighet heta "socialmyndigheten" istället, det vore ett mer rättvisande namn.

Tankar om det?

• Svar på tråden Social"tjänst"???
  • Anonym (Boris)

Vad är det för "tjänster" du vill att de ska göra då?

• Anonym (Svea)
    Anonym (Fricktia) skrev 2017-11-26 13:05:43 följande:

Jag undrar bara.. varför ska det heta "tjänst" när de egentligen oftast inte ger några tjänster utan agerar myndighet!

De står över oss vanliga människor och styr och ställer efter eget huvud, många gånger med förödande resultat.

Jag säger inte att de ibland gör rätt, jag vet att de har makt att hjälpa i vissa fall. Men minst lika ofta att stjälpa.

Enligt mig borde denna myndighet heta "socialmyndigheten" istället, det vore ett mer rättvisande namn.

Tankar om det?

På vilket sätt styr och ställer de efter eget huvud? Det är sociala tjänster som de arbetar med inom Socialtjänsten. Med din logik borde Försäkringskassan heta Försäkringsmyndigheten och Arbetsförmedlingen heta Arbetsmyndigheten....
  • Anonym (Fricktia)
    Anonym (Boris) skrev 2017-11-26 13:54:23 följande:

Vad är det för "tjänster" du vill att de ska göra då?

Att hjälp folk i nöd vore bra...
    Anonym (Svea) skrev 2017-11-26 14:08:06 följande:
    På vilket sätt styr och ställer de efter eget huvud? Det är sociala tjänster som de arbetar med inom Socialtjänsten. Med din logik borde Försäkringskassan heta Försäkringsmyndigheten och Arbetsförmedlingen heta Arbetsmyndigheten....
    Nja, skulle inte kalla allt de gör för tjänster. Långt därifrån.
    Har inte själv drabbats av dem men har sett på nära håll hur de utövar sitt maktmissbruk.

Försäkringskassan... jo kanske. Ersättningsmyndigheten vore lämpligt.
    Angående AF så förmedlar de nog inte så många jobb nu för tiden så jo, ditt förslag funkar. Eller kanske aktivitetsmyndigheten?

• Anonym (Boris)
    Anonym (Fricktia) skrev 2017-11-26 16:41:21 följande:
    Att hjälp folk i nöd vore bra...
    Nja, skulle inte kalla allt de gör för tjänster. Långt därifrån.
    Har inte själv drabbats av dem men har sett på nära håll hur de utövar sitt maktmissbruk.

Försäkringskassan... jo kanske. Ersättningsmyndigheten vore lämpligt.
    Angående AF så förmedlar de nog inte så många jobb nu för tiden så jo, ditt förslag funkar. Eller kanske aktivitetsmyndigheten?

Fast det är väl det de gör? Hjälper folk i nöd? Betalar för behandlingshem, skyddat boende, familjerådgivning, stödfamiljer, jourhem etc. för att inte tala om försörjningsstöd! Men det krävs ju att man samarbetar som klient.
    Vet inte vad som de du känner har råkat ut för som de upplever som maktmissbruk? Man har ju makt som socialsekreterare att exempelvis besluta om att ett barn ska omhändertas från sina föräldrar.
  • Anonym (ejgodtrogen)

Socialtjänsten

Skulle döpas om till ja vet inte .... familje slakt tjänsten.... kanske.

Deras maktmissbruk är helt otroligt.

De massor advokater och rättsforskare som skriver om socialens maktmissbruk

Leg Psykologer riktar stark kritik mot hela deras apparat....

Sök och du skall finna

• Anonym (Burken)

Sociopat-tjänst är ett mer passande namn!

De fattar beslut grundat på vad som sägs utan att ta reda på bevis.

De förminskar brister hos modern och förstorar upp brister hos fadern när barn finns med i bilden. De tom.hjälper kvinnor som känslomässigt misshandlar sina barn att dölja deras dåliga beteende.

Kostnaden för deras utredningar är belagda med sekretess.

Ingen feedback sker till den person som lämnar in en orosanmälan.

Tjänstemannaansvar saknas, det går ej att stämma personal som begår tjänstefel.

Min uppfattning är att socialtjänsten bara finns till för att säkerställa statliga jobb.

• Anonym (Ddf)

Flyttat runt en hel del och sett att fall behandlas olika beroende på vem du har som socionom. Har inget med myndigheten å göra, de har makten att välja hur de ska hantera ditt fall ena personen tycker inget är en fara, andra personen tar det på högsta allvar och ska göra åtgärder pronto.
  • micromat

Socialtjänsten gör ju rätt mycket och har flera delar. Det beror ju på vilken grej du menar. Men dom har ju olika tjänster man kan få.

• Anonym (ååå)
    Anonym (Burken) skrev 2018-01-01 07:11:27 följande:

Sociopat-tjänst är ett mer passande namn!

De fattar beslut grundat på vad som sägs utan att ta reda på bevis.

De förminskar brister hos modern och förstorar upp brister hos fadern när barn finns med i bilden. De tom.hjälper kvinnor som känslomässigt misshandlar sina barn att dölja deras dåliga beteende.

Kostnaden för deras utredningar är belagda med sekretess.

Ingen feedback sker till den person som lämnar in en orosanmälan.

Tjänstemannaansvar saknas, det går ej att stämma personal som begår tjänstefel.

Min uppfattning är att socialtjänsten bara finns till för att säkerställa statliga jobb.

Så märkligt och olikt mot min erfarenhet. Jag har bla ett fall nära mig där socialtjänsten helt stöttar pappan, eftersom mamman lider av ganska allvarlig psykisk ohälsa. Mamman vägrar att samarbeta trots massor med samtal och utredningar på Soc. Pappan är en helt normal, vettig och bra förälder. Soc har varken förminskat moderns förmåga eller förstorat upp pappans, utan allt är beskrivet väldigt bra utifrån hur det faktiskt är (jag har läst alla utredningar) 

Du kan inte hävda att "de förminskar" osv, som en generell regel. Finns säkerligen fall där de gjort fel, men de finns givetvis också fall som skötes helt som de ska. Sedan verkar det hänga rätt mycket på vilken handläggare man får. De är alla olika människor och vissa kanske är sämre lämnade än andra, eller mer stressade än andra osv. Det har jag kunnat konstatera. 

Jag tror att mycket av den frustration man kan känna när man hamnar i tex en utredning är att dels går processerna långsamt, och dels har Soc. inte så stora juridiska rättigheter och då kan man känna sig överkörd för att de verkar passiva, men deras jobb är att utreda (om det handlar om det), inte att skriva en juridiskt hållbar text som man kan vifta i ansiktet på den andra föräldern. Jag tror att många förväntar sig det första gången de hamnar i en utredning. 
  • Kjell2
    Anonym (Fricktia) skrev 2017-11-26 13:05:43 följande:

Tankar om det?

Tjänst betyder även ämbete. En mer korrekt synonym är socialämbetet.
  • Anonym (Burken)
    Anonym (ååå) skrev 2018-01-01 10:10:03 följande:
    Så märkligt och olikt mot min erfarenhet. Jag har bla ett fall nära mig där socialtjänsten helt stöttar pappan, eftersom mamman lider av ganska allvarlig psykisk ohälsa. Mamman vägrar att samarbeta trots massor med samtal och utredningar på Soc. Pappan är en helt normal, vettig och bra förälder. Soc har varken förminskat moderns förmåga eller förstorat upp pappans, utan allt är beskrivet väldigt bra utifrån hur det faktiskt är (jag har läst alla utredningar) 

Du kan inte hävda att "de förminskar" osv, som en generell regel. Finns säkerligen fall där de gjort fel, men de finns givetvis också fall som skötes helt som de ska. Sedan verkar det hänga rätt mycket på vilken handläggare man får. De är alla olika människor och vissa kanske är sämre lämnade än andra, eller mer stressade än andra osv. Det har jag kunnat konstatera. 

Jag tror att mycket av den frustration man kan känna när man hamnar i tex en utredning är att dels går processerna långsamt, och dels har Soc. inte så stora juridiska rättigheter och då kan man känna sig överkörd för att de verkar passiva, men deras jobb är att utreda (om det handlar om det), inte att skriva en juridiskt hållbar text som man kan vifta i ansiktet på den andra föräldern. Jag tror att många förväntar sig det första gången de hamnar i en utredning. 
    Hur yttrar sig mammans psykiska ohälsa om man får fråga?
Svar på tråden Social"tjänst"???