Anonym (Burken) skrev 2018-01-01 07:11:27 följande:
Sociopat-tjänst är ett mer passande namn!
De fattar beslut grundat på vad som sägs utan att ta reda på bevis.
De förminskar brister hos modern och förstorar upp brister hos fadern när barn finns med i bilden. De tom.hjälper kvinnor som känslomässigt misshandlar sina barn att dölja deras dåliga beteende.
Kostnaden för deras utredningar är belagda med sekretess.
Ingen feedback sker till den person som lämnar in en orosanmälan.
Tjänstemannaansvar saknas, det går ej att stämma personal som begår tjänstefel.
Min uppfattning är att socialtjänsten bara finns till för att säkerställa statliga jobb.
Så märkligt och olikt mot min erfarenhet. Jag har bla ett fall nära mig där socialtjänsten helt stöttar pappan, eftersom mamman lider av ganska allvarlig psykisk ohälsa. Mamman vägrar att samarbeta trots massor med samtal och utredningar på Soc. Pappan är en helt normal, vettig och bra förälder. Soc har varken förminskat moderns förmåga eller förstorat upp pappans, utan allt är beskrivet väldigt bra utifrån hur det faktiskt är (jag har läst alla utredningar)
Du kan inte hävda att "de förminskar" osv, som en generell regel. Finns säkerligen fall där de gjort fel, men de finns givetvis också fall som skötes helt som de ska. Sedan verkar det hänga rätt mycket på vilken handläggare man får. De är alla olika människor och vissa kanske är sämre lämnade än andra, eller mer stressade än andra osv. Det har jag kunnat konstatera.
Jag tror att mycket av den frustration man kan känna när man hamnar i tex en utredning är att dels går processerna långsamt, och dels har Soc. inte så stora juridiska rättigheter och då kan man känna sig överkörd för att de verkar passiva, men deras jobb är att utreda (om det handlar om det), inte att skriva en juridiskt hållbar text som man kan vifta i ansiktet på den andra föräldern. Jag tror att många förväntar sig det första gången de hamnar i en utredning.