• Semlan83

Enkla vardagsrecept efterlyses!

Saknar helt inspiration och söker enkla, nyttiga och goda vardagsrätter. Tips?

• Svar på tråden Enkla vardagsrecept efterlyses!
  • Vixen90

Äter du fisk? Isåfall är dessa 3 suveräna:

Stekt lax:

Tina fileer och krydda gärna med santa marias fish & seafood-kvarn. Den är underbar till typ all fisk. Stek laxen.

Blanda under tiden ihop en kall sås på en liten burk creme fraîche tillsammans med ca 2-3 msk majonnäs. Ha i citronsaft, dill, salt och peppar efter smak. Jag älskar mycket citron, så jag öser på rejält med den.

Servera med någon typ av potatis. Det tar inte längre tid än vad potatisen gör. Ex klyftpotatis i ugn på 20-25 min. Jag skalar oftast inte ens potatisen när det ska gå fort. Men starta potatisen först och gör det andra under tiden.

Pasta med tonfisksås:

Koka pasta. Gärna tagliatelle. Fräs en hackad gul lök mjuk. Slå på en burk creme fraîche, citronsaft, dill, fiskbuljong (föredrar knorrs tärningar) och dra några varv med tidigare nämnd fish&seafood-kvarn. Och så några varv till. Späd med vatten eller mjölk till önskad konsistens på såsen. I med en burk tonfisk (slå av vattnet/oljan först) och låt koka upp. Så jäkla gott och snabbt! Älskar denna. Exakt samma sås går att göra med laxkuber i. Himla gott. Gör laxtärningar ca 1x1 cm och koka i 7-8 min. Blir sugen på detta nu alltså! En storfavorit!

Torsk med chilisås:

Lägg tinade torskblock i en ugnsform. Salta/peppra.

Blanda ihop 3dl grädde, dill och ca 2-4dl heinz chilisås (inte sweet Chili!). Jag harar f.ö att ange mått. Jag höftar och smakar av. Alla borde smaka av, smaka av, smaka av! Och smaksätta efter eget tycke. Slå den nu ytterst avsmakade blandningen över fisken och kör i ugnen på ca 200c i 20-30 min. Ät med någon typ av potatis. Jag föredrar kokt. Enkelt, gott och minimalt arbete. Sköter sig själv i ugnen.

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • SupersurasunkSara

Skinksås

Ett paket kaffegrädde (eller mjölk plus redning)
    Ett paket strimlad skinka (det lilla eller skär påläggsskinka i strimlor/bitar)
    salt och peppar
    Pasta eller blomkål

Koka pastan eller blomkålen. Under tiden häller du grädde eller mjölk i en kastrull. ev redning gör du den du är mest bekväm med. Häll i skinkan.

Låt skinksåsen koka upp. Peppra och var försiktig med salt, skinkan brukar vara salt ändå. Servera med pasta eller blomkål samt grönsaker.

Man kan även ha paprika och lök av ngt slag i såsen.

• TeresB

Vi brukar göra massor av köttfärssås och frysa i matlådor för då kan man göra lasagne eller cannelloni senare sånt som tar tid annars.

Vi gör laxpasta det går fort.

För 4 pax

400g kallrökt lax

1/2 pkt broccoli ( tinat ev förkokt)

Parmesan

Grädde

Vitlök

Stek broccoli

Riv i vitlök efter smak

På med grädde 3 dl ( här man man också ta efter smak)

I med riven parmesan

Låt det puttra på tills det är lite krämigt

I med laxen... en min så är det klart.

Ta valfri pasta till!

• Rymdmoln
    MrsPJ skrev 2017-11-26 23:17:10 följande:

Vet inte om du klassar detta som nyttigt men det är hur som helst jäkligt gott och enkelt!

Wokgrönsaker original 400 g (tror jag)

1 pkt kikärtor

1 pkt svarta bönor

1 röd paprika

2 pkt kokosmjölk (jag köper garant som e mindre än burkar)

Ris

Curry och/eller en supergod blandning jag hittade på Hemköp som är curry mango o ingefära

Malen koriander

Salt

Russin (om man gillar det!)

Bara steka grönsakerna (paprika för sig brukar jag göra o blanda sen) i olja och massa curry o lite koriander, blanda ihop m paprika, kikärtor, svarta bönor o kokosmjölk

Riset blandar jag med lite curry o koriander efter smak o blandar ner russin. Låter allt svalna o blandar ihop allt.

Man kan ju ha i kyckling om man vill ha mer protein. Detta är iaf svingott o enkelt!

Åh har du fler goda recept? Gjorde detta igår och det blev verkligen såååå gott!
  • Mandel

Slövarianten är fiskpinnar i tortillabröd med grönsaker och dressing. Vill man lyxa till det så gör man egna torsktärningar typ 1x1cm som man lägger på en plåt/ugnsform och strör över lite ströbröd och kryddor och kör i några minuter tills de är genomstekta.

Potatismos! Köp stora potatisar så räcker det att skala typ 3st och skär dem i mindre bitar så är det färdigkokt på max 15 min.
    Gör mycket mos så sparar du och gör potatisbullar dagen där på

Egna köttbullar som man gör med spritspåse istället för att stå och rulla. Går supersnabbt!
    Jag kör med finriven lök, färs, ägg och kryddor.
    Serverar du pasta till så koka extra och använd till en makaronipudding dagen där på. Blanda då pastan med korv- baconbitar och slå över en äggstanning och in i ugnen.

Gör du tacos så stek extra mycket färs så har du till köttfärssås dagen där på.
    Samma med om du kokar potatis. Koka extra så kan du servera stekt potatis nästa dag.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jkleenfvijonewfvjinefwjvoi

När jag inte orkar laga mat så brukar jag steka lite bacon och när dom är klara häller man på soja på dom. Serveras tillsammans med en påse bland sallad från Ica och Coscos. Tar bara max 5-10 minuter

• äldreochklokare

Jag brukar googla på icas recept eller så hittar jag alltid nåt 

• MrsPJ
    Rymdmoln skrev 2017-11-28 09:00:23 följande:

Åh har du fler goda recept? Gjorde detta igår och det blev verkligen såååå gott!

Ååh va kul!!! Hmm ska tänka efter lite men det jag kommer på så där på rak arm är vegetarisk pasta och tacogratäng! (Ej nyttigt per se men gott hehe)

Skogschampinjoner (MYCKET godare än vanliga) smörstekta med vitlök efter smak, salt o peppar

Små tomater (romantica är godast men dyra!)

En kruka basilika

Gul lök

Zucchini i små tärningar

Spaghetti. Krävs nog ingen beskrining hur man gör haha, ba steka o blanda ihop allt.

Tacogratäng:

1 pkt Philadelphia ost 200g

2,5 dl creme fraiche

400 g köttfärs (eller vego om man vill)

1 påse tacokrydda

1-2 små burkar majs beroende på hur mycket man gillar majs!

1 burk tacosås, förslagsvis stark

1 pkt finkrossade tomater

Vitlök

Riven ost

Stek färsen som vanligt o ha i extra vitlök

Blanda ihop creme fraiche o Philadelphiaost och bred ut i botten på en ugnsform. Blanda tacosås o krossade tomater o lägg på. Köttfärs blandas med majs o läggs högst upp + ost på. In i ugnen till osten fått färg.

Servera med nacho chips o grönsaker

Ljummen Couscous eller bulgursallad:

2 färska broccoli

Romantica tomater 1 pkt

Vitlök

2 rödlökar

Fetaost

Koka bulgur eller couscous med

kyckling eller grönsaksbuljong eller Vegeta

Ruccola

Skär Broccolin i mindre bitar och blanda ihop med olivolja o massa vitlök salt o peppar, in i ugnen typ 20 min eller vad det kan ta

Skär rödlökeb på hälften o skär halvmånar, stek tills lite mjuka

Skär feta-ost i tärningar

Blanda ihop allt inkl tomaterna (gärna hela) och servera med ruccola (eller annan sallad om man inte gillar det)
  • MissMagnolia

Gjorde potatisomelett idag, hade riven ost, creme fraiche och rödlök till. Gott och enkelt.

Nästa gång tänker jag ha nån kryddig korv eller liknande.

www.ica.se/recept/potatisomelett-med-ost-318347/

(Hällde på några dl vatten i pannan efter att ha stekt en stund och lät potatisen puttra sig mjuk, i receptet ska man bara steka)

• Semlan83
    MissMagnolia skrev 2018-01-07 22:12:17 följande:

Gjorde potatisomelett idag, hade riven ost, creme fraiche och rödlök till. Gott och enkelt.

Nästa gång tänker jag ha nån kryddig korv eller liknande.

www.ica.se/recept/potatisomelett-med-ost-318347/

(Hällde på några dl vatten i pannan efter att ha stekt en stund och lät potatisen puttra sig mjuk, i receptet ska man bara steka)

Tack snälla!
  • Vixen90
    Jkleenfvijonewfvjinefwjvoi skrev 2017-11-28 16:13:25 följande:

När jag inte orkar laga mat så brukar jag steka lite bacon och när dom är klara häller man på soja på dom. Serveras tillsammans med en påse bland sallad från Ica och Coscos. Tar bara max 5-10 minuter

Är det inte extremt salt?
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
Svar på tråden Enkla vardagsrecept efterlyses!