• Anonym (Fundersam.)

Åtal har väckts och man är häktad.

Om man suttit häktad i ungefär 5 veckor för misshandel och åtal väcktes förra veckan där jag tror häktningen berodde på att hen inte skulle försvåra utredningen. Personen ifråga är häktad till slutet av nästa vecka sedan ska det bli omhäktesförhandling. Kommer hen då sitta till rättegång? Blir det omhäktning? Eller är chansen stor att hen släpps i väntan på rättegång för att åtal redan har väckts?

• Svar på tråden Åtal har väckts och man är häktad.
  • Kjell2
    Anonym (Fundersam.) skrev 2017-11-26 19:13:16 följande:

Om man suttit häktad i ungefär 5 veckor för misshandel och åtal väcktes förra veckan där jag tror häktningen berodde på att hen inte skulle försvåra utredningen. Personen ifråga är häktad till slutet av nästa vecka sedan ska det bli omhäktesförhandling. Kommer hen då sitta till rättegång? Blir det omhäktning? Eller är chansen stor att hen släpps i väntan på rättegång för att åtal redan har väckts?

Beror på åtalet. Allvarligt häktad till råttegång.
  • Anonym (Fundersam.)

Personen är häktad för grov misshandel.

• Kjell2
    Anonym (Fundersam.) skrev 2017-11-26 19:17:14 följande:

Personen är häktad för grov misshandel.

Blir åtalet grov misshandel lär det bli fortsatt häktning.
  • Anonym (Fundersam.)
    Kjell2 skrev 2017-11-26 19:19:24 följande:

Blir åtalet grov misshandel lär det bli fortsatt häktning.

Ja vad dum jag är. Åtalet som väcktes var för grov misshandel. Chansen är alltså stor att hen sitter häktad till rättegång?
  • Kjell2
    Anonym (Fundersam.) skrev 2017-11-26 19:21:37 följande:

Ja vad dum jag är. Åtalet som väcktes var för grov misshandel. Chansen är alltså stor att hen sitter häktad till rättegång?

Ja
Svar på tråden Åtal har väckts och man är häktad.