• Anonym (Vad händer)

    Ta barnen ifrån sambon

    Sambons exfru har fått för sig att deras barn har det bättre hos henne och har nästan lovat barnen att de ska få bo på heltid hos henne. Utan att prata med min sambo. Han totalvägrar detta såklart. Troligtvis kommer det bli familjerätten och även tingsrätten eftersom han inte vill gå ned på detta. Han vill isåfall att jag ska med till familjerätten på ett möte så att de kan få min bild på situationen då vi nu bor ihop (hon hittar på en del lögner osv). Om exfrun sätter sig emot det kan sambon kräva att jag ska vara med ändå? (Alltså ett enstaka möte)

  • Svar på tråden Ta barnen ifrån sambon
  • Anonym (Vad händer)
    Kjell2 skrev 2017-11-30 08:50:03 följande:

    Om mamman till barnen inte vill ha dig med på deras möten  är du inte välkommen.

    Din syn på saken kan du ge vid annat tillfälle. Du kan också skriva ned din version och skicka in till familjerätten.


    Vid annat tillfälle? Hur menar du då? Sambon vill nämligen att jag ska ge versionen till familjerätten och inte bara säga det till exfrun rätt upp och ner för hon vill bara få sambon att må dåligt, hon har sagt att hon ska göra livet surt för honom och även hotat med att hon ska ta barnen ifrån honom sen de separerade för över 2 år sen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Vad händer) skrev 2017-11-30 08:58:42 följande:

    Vid annat tillfälle? Hur menar du då? Sambon vill nämligen att jag ska ge versionen till familjerätten och inte bara säga det till exfrun rätt upp och ner för hon vill bara få sambon att må dåligt, hon har sagt att hon ska göra livet surt för honom och även hotat med att hon ska ta barnen ifrån honom sen de separerade för över 2 år sen.


    Kanske exfrun vill också dit ha några av sina sexpartners.
  • Kjell2
    Anonym (Vad händer) skrev 2017-11-30 08:58:42 följande:
    Vid annat tillfälle? Hur menar du då? Sambon vill nämligen att jag ska ge versionen till familjerätten och inte bara säga det till exfrun rätt upp och ner för hon vill bara få sambon att må dåligt, hon har sagt att hon ska göra livet surt för honom och även hotat med att hon ska ta barnen ifrån honom sen de separerade för över 2 år sen.
    Du själv eller du soch sambon kan prata med familjerätten utan att exet är med. Då har du möjlighet att ge din version. Gör ni det efter deras möte så kan du även kommentera vad som sagts tidigare


  • Anonym (Vad händer)
    Anonym (J) skrev 2017-11-30 09:02:52 följande:

    Kanske exfrun vill också dit ha några av sina sexpartners.


    Ja hon har sambo och min sambo skulle inte ha några problem med att han är med heller. Men troligtvis vill hon inte ha med honom.
  • Anonym (ööö)

    Ni får helt enkelt ringa familjerätten och fråga hur man brukar göra för ni är säkerligen inte de första som funderat på just detta. 

  • Anonym (Ta inte åt dig)

    Ta inte åt dig av skriken i tråden.

    Jag tycker att det är självklart att du ska få ge din version. Det är ju viktigt att få flera infallsvinklar. Annars är det bara ord mot ord och en lögnare (oavsett om det är en pappa eller mamma) kan fabulera fritt och ta fördel av det. I vårdnadstvister pratar man ofta även med styvförälder.

    Det handlar ju inte om att tjuvlyssna på sekretessbelagda saker utan att ge en helhetsbild .

  • Anonym (Förälder)

    Mitt barns pappa tog med sin tjej.

    Hon fick sitta på en pinnstol i ca 2 timmar.

    I entrén.

    Som sig bör.

  • Anonym (En annan bonusmamma)

    Varför all denna agg mot bonusföräldrar? Nej, det är inte hennes barn men troligtvis spelar hon en viktig roll i barnens liv ändå eftersom hon bor ihop med pappan. Anklagar mamman dessutom pappa för att missköta barnen så anklagar hon ju dem bägge anser jag. Nu vet jag inte vad familjerätten säger, men jag kan tänka mig att det skulle inte vara helt orimligt att TS fick vara med på pappans enskilda samtal.

    När min sambo var på samtal med sitt ex så var det en pajkastning utan dess like som jag är glad att jag slapp bevittna även om jag tyckte synd om min sambo. De fick ha enskilda samtal sedan och hade min sambo bett mig att följa med så hade jag inte tvekat, så frågan är ju inte helt irrelevant.

    Tycker bara att det är så himla trist att läsa att negativa kommentarer. Nej, det är inte hennes barn det vet hon redan men det är ju ändå fantastiskt att hon bryr sig så pass mycket om hans barn att hon är beredd att kämpa tillsammans med honom för barnens skull.

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (En annan bonusmamma) skrev 2017-12-05 14:30:18 följande:

    Varför all denna agg mot bonusföräldrar? Nej, det är inte hennes barn men troligtvis spelar hon en viktig roll i barnens liv ändå eftersom hon bor ihop med pappan. Anklagar mamman dessutom pappa för att missköta barnen så anklagar hon ju dem bägge anser jag. Nu vet jag inte vad familjerätten säger, men jag kan tänka mig att det skulle inte vara helt orimligt att TS fick vara med på pappans enskilda samtal.

    När min sambo var på samtal med sitt ex så var det en pajkastning utan dess like som jag är glad att jag slapp bevittna även om jag tyckte synd om min sambo. De fick ha enskilda samtal sedan och hade min sambo bett mig att följa med så hade jag inte tvekat, så frågan är ju inte helt irrelevant.

    Tycker bara att det är så himla trist att läsa att negativa kommentarer. Nej, det är inte hennes barn det vet hon redan men det är ju ändå fantastiskt att hon bryr sig så pass mycket om hans barn att hon är beredd att kämpa tillsammans med honom för barnens skull.


    Inget agg alls.


     


    Jag har en underbar man som är bonuspappa till mina barn.

    Men på möten gällande barnen om de varit hos FR hade inte han heller att göra.

  • Anonym (Ta inte åt dig)

    Det beror på situationen anser jag.

    I många fall har man inte där att göra även om det skulle kännas tryggt. Ex vid medling (offert topic: då bör medlaren också även styra upp samtalet så att den ena föräldern inte bara sitter och mobbar den andra).

    Men om det handlar om ett barns framtid och ska utmynna i en bedömning hos FR är det jätteviktigt att få en helhetsbild. En förälder som ljuger och kommer med falska anklagelser blir givetvis irriterad och vill isolera sitt ex från allt stöd, för att sanningen inte ska komma fram. Den andra föräldern kan ha svårt att försvara sig helt själv och det kan bli ett väldigt tokigt resultat.

  • Anonym (Hmmm)

    Är han en bra pappa kommer hon ändå inte lyckas.

    Men det låter som att han behöver någon som vittnar för honom och det skulle jag tolka som att han försöker dölja något.

    Barnen kanske har det bäst hos mamman ändå?

  • Anonym (En annan bonusmamma)

    Om det är som du säger TS att hon hittar på en massa så kommer det att komma fram i slutändan på ett eller annat sätt. Min sambos ex anklagade mig för att ha tagit stryptag om deras minsta, vilket ledde till en orosanmälan som las ner på en gång eftersom barnen intygade att det inte var sant. Exet trovärdighet hos myndigheter är inte så stor nu och för varje falsk anklagelse som hon kommer med så minskar den mer och mer även fast det känns sjukt jobbigt emellanåt.

  • Anonym (Vad händer)
    Anonym (Ta inte åt dig) skrev 2017-12-06 12:44:33 följande:

    Det beror på situationen anser jag.

    I många fall har man inte där att göra även om det skulle kännas tryggt. Ex vid medling (offert topic: då bör medlaren också även styra upp samtalet så att den ena föräldern inte bara sitter och mobbar den andra).

    Men om det handlar om ett barns framtid och ska utmynna i en bedömning hos FR är det jätteviktigt att få en helhetsbild. En förälder som ljuger och kommer med falska anklagelser blir givetvis irriterad och vill isolera sitt ex från allt stöd, för att sanningen inte ska komma fram. Den andra föräldern kan ha svårt att försvara sig helt själv och det kan bli ett väldigt tokigt resultat.


    Ja varken jag eller sambon vill inte direkt att jag ska sitta med varenda möte. Utan typ ett möte där jag kan ge min version för som det var sist (då fanns inte jag eller någon annan kvinna med i bilden) då spydde hon hålla över honom och familjerätten gick helt på hennes linje, lyssnade i princip inte på honom alls
  • Kjell2
    Anonym (Vad händer) skrev 2017-12-06 13:07:30 följande:
    Ja varken jag eller sambon vill inte direkt att jag ska sitta med varenda möte. Utan typ ett möte där jag kan ge min version för som det var sist (då fanns inte jag eller någon annan kvinna med i bilden) då spydde hon hålla över honom och familjerätten gick helt på hennes linje, lyssnade i princip inte på honom alls
    Du och din sambo kommer nog få full möjlighet att prata med FR själva. Däremot kan det bli så att din sambo och ex har samtal själva med FR utan ditt närvarande.
  • Ess
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-12-06 12:49:21 följande:

    Är han en bra pappa kommer hon ändå inte lyckas.

    Men det låter som att han behöver någon som vittnar för honom och det skulle jag tolka som att han försöker dölja något.

    Barnen kanske har det bäst hos mamman ändå?


    Det är väl klart att hon kan lyckas ändå, det är inget ovanligt eller unikt att ha förmågan att manipulera. 

    Ska man applicera detta när det gäller brott också?
  • Anonym (Ta inte åt dig)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-12-06 12:49:21 följande:

    Är han en bra pappa kommer hon ändå inte lyckas.

    Men det låter som att han behöver någon som vittnar för honom och det skulle jag tolka som att han försöker dölja något.

    Barnen kanske har det bäst hos mamman ändå?


    Att den som har rätt inte behöver förete bevisning om sin sak... Nä, det där var antingen korkat eller tom retorik i rent syfte att nypas. Oavsett så bygger resonemanget på argumentationsfel.

    Försvar, vad har du för bevis? Inget, han är ju oskyldig.

    Vad har du för bevis om att Abbe har lånat pengar av dig? Inget, för det har han ju.

    Har du sett House of Cards btw?

    För övrigt räcker det ofta med en misstanke i såna fall som ts. För när sanningen kommer fram är det för sent.
  • Pålande

    Familjerätten kommer kalla dig till ett möte med dem själv. Även hans exfrus eventuella sambo. För att få en helhetsbild av familjerna. Så går det till här iaf.

  • Anonym (Vad händer)
    Ess skrev 2017-12-07 17:35:42 följande:

    Det är väl klart att hon kan lyckas ändå, det är inget ovanligt eller unikt att ha förmågan att manipulera. 

    Ska man applicera detta när det gäller brott också?


    Nej han har inget att dölja men när de skildes spred hon ut falska rykten och ljuger och barnen har sagt till pappan att de säger vad mamma vill höra. Och som sagt. Sist gick fr bara på mammans linje och sågade pappan totalt.
Svar på tråden Ta barnen ifrån sambon