• Senua

Gravid och orimligt rädd för toxoplasmos

Hej!

Jag är gravid i v. 15 och testade negativt för toxoplasmos tidigt i graviditeten. Under veckorna sedan dess har jag lyckats arbeta upp en jättenojja över att äta ngt fel och på så sätt smittas av toxoplasmos. Hur hanterar ni i forumet detta med vad man bör äta och inte äta?

• Svar på tråden Gravid och orimligt rädd för toxoplasmos
  • ALM82

Hej!

Jag var också orimligt rädd i början av graviditeten. Nu i vecka 18 känns det som att jag har koll och vet vad jag kan äta och inte.

Risken att smittas är inte så stor. Anledningen till att man varnar för listeria och toxoplasmos är för att det är de "sjukdomarna" som kan påverka fostret.

Men såhär tänker jag:

- Jag äter inget kött som inte har blivit tillagat i minst 70°. D.v.s genomstekt.
     Det är ju inte så svårt, kyckling t.ex måste ju alltid vara genomstekt, samma med fläskkött. Nötkött och köttfärs steker/tillagar man helt enkelt tills det inte är rött i mitten.

- Jag äter heller inget rökt kött eller charkuterier.

- Jag är noga med att skölja grönsaker som jag ska äta råa ordentligt. 
    T.ex så om jag ska äta på en restaurang så väljer jag en annan rätt än sallad.

- Jag undviker att klappa utekatter eftersom toxoplasmos kan finnas i kattbajs.

Jag inser att det kanske låter extremt nu när jag listar det såhär men i verkligheten så är det ju inte så jobbigt :)

När det gäller listeria så försöker jag att inte låta saker ligga framme för länge eller för länge i kylen. 
    Har lite svårt med ostar eftersom jag bor i Frankrike och här finns det många ostar som är gjorda på opastöriserad mjölk, som man ska undvika.

Ett tips är att gå in på livsmedelsverket och läsa. Det ger ganska bra riktlinjer! :)

Försök att slappna av och njut av graviditeten och av det du faktiskt kan äta, vilket är jättemycket! :)

• Anonym (J)
    ALM82 skrev 2017-11-30 09:47:09 följande:

Hej!

Jag var också orimligt rädd i början av graviditeten. Nu i vecka 18 känns det som att jag har koll och vet vad jag kan äta och inte.

Risken att smittas är inte så stor. Anledningen till att man varnar för listeria och toxoplasmos är för att det är de "sjukdomarna" som kan påverka fostret.

Men såhär tänker jag:

- Jag äter inget kött som inte har blivit tillagat i minst 70°. D.v.s genomstekt.

Det är ju inte så svårt, kyckling t.ex måste ju alltid vara genomstekt, samma med fläskkött. Nötkött och köttfärs steker/tillagar man helt enkelt tills det inte är rött i mitten.

- Jag äter heller inget rökt kött eller charkuterier.

- Jag är noga med att skölja grönsaker som jag ska äta råa ordentligt. 

T.ex så om jag ska äta på en restaurang så väljer jag en annan rätt än sallad.

- Jag undviker att klappa utekatter eftersom toxoplasmos kan finnas i kattbajs.

Jag inser att det kanske låter extremt nu när jag listar det såhär men i verkligheten så är det ju inte så jobbigt :)

När det gäller listeria så försöker jag att inte låta saker ligga framme för länge eller för länge i kylen. 

Har lite svårt med ostar eftersom jag bor i Frankrike och här finns det många ostar som är gjorda på opastöriserad mjölk, som man ska undvika.

Ett tips är att gå in på livsmedelsverket och läsa. Det ger ganska bra riktlinjer! :)

Försök att slappna av och njut av graviditeten och av det du faktiskt kan äta, vilket är jättemycket! :)

Och på livsmedelsverket står det tydligt att man kan äta mediumstekt kött och chark/rökt kött som varit fruset innan.

Alla grönsaker, även de som ska tillagas, ska sköljas noggrant. Jordbakterier dör inte vid upphettning.

Man kan dessutom äta alla hårdostar, även de gjorda på opast. mjölk.
  • basio

Jag har också varit väldigt orolig för det under alla mina graviditeter. Och jag har sett till att undvika risken att smittas så mycket jag bara kan. Jag har helt enkelt accepterat att så är det just nu och det är bara att gilla läget. Jag har haft katt under alla mina graviditeter också, vilket inte gör saken lättare.

Jag har fått fyra fullt friska barn och det var helt okej att vara nojig under de månaderna som jag var gravid. Men otroligt skönt att kunna släppa det efteråt!!

• ALM82
    Anonym (J) skrev 2017-11-30 09:56:37 följande:
    Och på livsmedelsverket står det tydligt att man kan äta mediumstekt kött och chark/rökt kött som varit fruset innan.

Alla grönsaker, även de som ska tillagas, ska sköljas noggrant. Jordbakterier dör inte vid upphettning.

Man kan dessutom äta alla hårdostar, även de gjorda på opast. mjölk.
    Ja, precis. Man kan äta om det blivit fruset i 3 dygn innan. Men alltså...Här i Frankrike har vi jättegoda charkuterier  och att frysa dom innan man äter känns dumt så då äter jag hellre inga och njuter sen när bebisen har kommit :)

Hur kommer det sig att jordbakterier inte dör vid upphettning? Vad är det för slags bakerier du menar? Toxoplasmos är väl en parasit och borde väl vara samma i kött som i jord?

Yes, man ska dessutom undvika ostar typ som brie även om det är pastöriserad mjölk.
  • Snuttis2

Jag var också rädd men främst för att vi har ute katter o jag ofta är i stall miljö. Katterna fick min man ta hand om o tog jag i dem tvättade jag händerna. Gällande mat så var jag inte så orolig för det jag själv lagade. Jag tog huvudansvar för köket o var super noggrann med att tvätta alla typer av grönsaker o all frukt. Frukt som gick att skala , skalade jag. Kunde grönsakerna kokas ex morötter åt jag hellre det än råa.

Värre tyckte jag att det var när vi var bortbjudna till vänner o ex en pastasallad eller liknande serverades , då blev jag mer pipplig. Särskilt då det idag köps mkt sallads påsar som är färdigsköljda men som enligt tester innehåller diverse bakterier .

Gällande köttbit till maten åt jag allt så länge det var väl grillat! Jag hoppade dock över smörgås pålägg , kall o varmrökt o tveksamma ostar.

• Anonym (J)
    ALM82 skrev 2017-11-30 10:33:29 följande:

Ja, precis. Man kan äta om det blivit fruset i 3 dygn innan. Men alltså...Här i Frankrike har vi jättegoda charkuterier  och att frysa dom innan man äter känns dumt så då äter jag hellre inga och njuter sen när bebisen har kommit :)

Hur kommer det sig att jordbakterier inte dör vid upphettning? Vad är det för slags bakerier du menar? Toxoplasmos är väl en parasit och borde väl vara samma i kött som i jord?

Yes, man ska dessutom undvika ostar typ som brie även om det är pastöriserad mjölk.

Nä toxoplasma är en parasit och inte samma som jordbakterier. Jag menade att man oavsett ska skölja allt noggrant, inte bara det som ska ätas rått.

Ja precis det är ju själva möglet som är dåligt att äta.
  • ALM82
    Anonym (J) skrev 2017-11-30 10:41:43 följande:
    Nä toxoplasma är en parasit och inte samma som jordbakterier. Jag menade att man oavsett ska skölja allt noggrant, inte bara det som ska ätas rått.

Ja precis det är ju själva möglet som är dåligt att äta.
    Jaha ok, då förstår jag. Ja, skölja allt ska man ju göra ändå! Men jag ville precisera att göra det ännu noggrannare när man ska äta dom råa :) 

Hur är det i Sverige? Här i Frankrike tar jag blodprov varje månad för att veta om jag har blivit infekterad av Toxoplasmos, så att man snabbt kan reagera om så är fallet. Gör man inte det i Sverige?
  • Anonym (J)
    ALM82 skrev 2017-11-30 10:56:59 följande:

Jaha ok, då förstår jag. Ja, skölja allt ska man ju göra ändå! Men jag ville precisera att göra det ännu noggrannare när man ska äta dom råa :) 

Hur är det i Sverige? Här i Frankrike tar jag blodprov varje månad för att veta om jag har blivit infekterad av Toxoplasmos, så att man snabbt kan reagera om så är fallet. Gör man inte det i Sverige?

Nej det kontrolleras aldrig. Bara vid misstanke
  • Senua

Tack för alla svar! :)

Jag har ju läst livsmedelsverkets rekommendationer framlänges och baklänges :). För mig handlar det mer om alla dom där småvalen i vardagen: är moroten tillräckligt skalad? ser den där avokadon smutsig ut? Är nötter verkligen säkra att äta? (fick skrämselhicka efter att ha läst på livsmedelsverkets ?fråga-svar? om att i valnötter fanns där en ?liten? risk för att de kunde ha blivit kontaminerade...) Jag har börjat äta just en massa nötter när jag blivit gravid.

Ja, osv osv...

Jag vill dock tillägga att jag verkligen är fullt medveten om hur överdriven den här rädslan är! Men på ngt sätt måste man ju hantera oron som uppstår ändå.

• Krusbärskompott
    Senua skrev 2017-11-30 11:10:56 följande:

Jag vill dock tillägga att jag verkligen är fullt medveten om hur överdriven den här rädslan är! Men på ngt sätt måste man ju hantera oron som uppstår ändå.

Gud vad jag känner igen mig! Jag har inte nojjat så mycket över just maten men mkt annat, även om jag vet att det är ologiskt.

Det finns tex inte i min föreställningsvärld att lämna landet efter v22+0 eftersom bebis teoretiskt kan komna ut och överleva då. Bor nära en neonatal IVA och vill inte ens lämna området mer än max någon timme med bil. (Har ingen som helst riskgraviditet o inga indikationer på att bebis vill komma ut, är i v27 nu.)

Man gör det man behöver för att hantera sin ångest.

Stor kram o lycka till!
  • ALM82

Nu känns det ju mer som att du har en överdriven rädsla att kämpa med. Som oavsett hur du gör med maten kommer att finnas kvar, så det är nog det som du ska fokusera på.
    Hade jag varit du så hade jag (precis som jag har gjort) läst informationen hos livsmedelsverket, tagit den till mig och anpassat mitt intag av mat efter det och sen slutat läst. Sluta läs skräckhistorier på internet m.m.  Lev ditt liv som vanligt och var säker på dig själv och att du gör ditt yttersta för att inte bli infekterad. 

• Senua
    Krusbärskompott skrev 2017-11-30 12:15:52 följande:

Gud vad jag känner igen mig! Jag har inte nojjat så mycket över just maten men mkt annat, även om jag vet att det är ologiskt.

Det finns tex inte i min föreställningsvärld att lämna landet efter v22+0 eftersom bebis teoretiskt kan komna ut och överleva då. Bor nära en neonatal IVA och vill inte ens lämna området mer än max någon timme med bil. (Har ingen som helst riskgraviditet o inga indikationer på att bebis vill komma ut, är i v27 nu.)

Man gör det man behöver för att hantera sin ångest.

Stor kram o lycka till!

Precis! Skönt att ngn förstår hur jag menar! :) Och man får väl bara vara tacksam för att man inte har ALLA nojjor själv :). Tror iofs inte att min hjärna har utrymme för mer, dvs den har just nu fullt upp med det här med maten :)

Kram och lycka till, till dig också!
  • Senua
    ALM82 skrev 2017-11-30 12:50:03 följande:

Nu känns det ju mer som att du har en överdriven rädsla att kämpa med. Som oavsett hur du gör med maten kommer att finnas kvar, så det är nog det som du ska fokusera på.

Hade jag varit du så hade jag (precis som jag har gjort) läst informationen hos livsmedelsverket, tagit den till mig och anpassat mitt intag av mat efter det och sen slutat läst. Sluta läs skräckhistorier på internet m.m.  Lev ditt liv som vanligt och var säker på dig själv och att du gör ditt yttersta för att inte bli infekterad. 

Jo, visst har du rätt i det! Har också bra strategier för att hantera andra tankar av samma slag som dyker upp. Dvs det handlar om att göra precis tvärtemot vad oron säger åt en, och efter ett tag försvinner nojjan. Problemet är att den här tekniken inte funkar särskilt bra om man inte gör det fullt ut, tex har man kolla-spisen-nojja måste man gå hemifrån utan att kolla alls, annars hänger nojjan kvar. Därav mitt problem, dvs jag borde typ börja äta mina morötter oskalade eller smaka på rå köttfärs om orostankarna ska försvinna på riktigt, men det är jag (såklart) inte beredd att göra i nuläget. Därför tog jag lite hjälp med att få ventilera detta här (och också för att få en uppfattning om hur far off andra gravida jag är :)
Svar på tråden Gravid och orimligt rädd för toxoplasmos