När blir det bättre?
Hej!
Jag gissar att detta är Familjelivs mest uttjatade ämne, men jag ber ändå er kloka personer om råd.
Jag har en tremånaders flicka som sover väldigt dåligt om natten. Jag vet att man inte kan begära att så små barn sover regelbundet en hel natt, men det som tynger mig är att det finns inga tecken på att det går åt rätt håll.
Vi brukar ge henne sista kvällsmaten mellan 19 och 21, och efter det brukar hon kunna somna in och sova lugnt i tre timmar. Men efter det är det kört. Sen ligger hon och stånkar, stönar och sparkar med benen resten av natten. Hon vill äta minst två gånger.
Ibland har jag tänkt att hon stånkar och sparkar så mycket för att hon inte vill ligga i sin egen säng. Men hon håller på likadant när jag flyttar över henne i min.
En annan teori är att det är magen som spökar för henne (hon äter ersättning). Men borde hon inte stöka på samma sätt under dagen då? På dagarna sover hon lugnt och fint.
Dagtid sover hon som hon vill - 30 minuter då och då, samt ett längre sovpass på några timmar. Borde vi börja reglera sömnen på dagen för att eventuellt få henne att sova mer på natten?
Jag fattar som sagt att det är för mycket begärt att hon ska sova en hel natt. Men om vi kunde få några timmars lugn, samt bara behöva mata henne en gång, hade jag varit i himmelriket.