• Cormac

När blir det bättre?

Hej!

Jag gissar att detta är Familjelivs mest uttjatade ämne, men jag ber ändå er kloka personer om råd. 

Jag har en tremånaders flicka som sover väldigt dåligt om natten. Jag vet att man inte kan begära att så små barn sover regelbundet en hel natt, men det som tynger mig är att det finns inga tecken på att det går åt rätt håll.

Vi brukar ge henne sista kvällsmaten mellan 19 och 21, och efter det brukar hon kunna somna in och sova lugnt i tre timmar. Men efter det är det kört. Sen ligger hon och stånkar, stönar och sparkar med benen resten av natten. Hon vill äta minst två gånger. 

Ibland har jag tänkt att hon stånkar och sparkar så mycket för att hon inte vill ligga i sin egen säng. Men hon håller på likadant när jag flyttar över henne i min.

En annan teori är att det är magen som spökar för henne (hon äter ersättning). Men borde hon inte stöka på samma sätt under dagen då? På dagarna sover hon lugnt och fint. 

Dagtid sover hon som hon vill - 30 minuter då och då, samt ett längre sovpass på några timmar. Borde vi börja reglera sömnen på dagen för att eventuellt få henne att sova mer på natten?

Jag fattar som sagt att det är för mycket begärt att hon ska sova en hel natt. Men om vi kunde få några timmars lugn, samt bara behöva mata henne en gång, hade jag varit i himmelriket.

• Svar på tråden När blir det bättre?
  • Mamma7måm

Jag tänker att du vid 4 månader kan, Tillsätta lite gröt mot kvällen . Börja försiktigt . Med en tesked. Och öka . Så kanske bebis blir lite mer mätt och det kanske vänder lite mer . Hur gör ni med maten på natten? Går ni upp och fixar varje gång? Om inte så ha en termos vid sången redo så slupper ni springa rund och fixa . Sen tänkte jag på det med att magen klyddar på natten. Kan det mkt väl va , på dagen är dem mer igång men på natten när dem sover kanske det är tungt i magen. När man själv somnar jätte mätt vill man typ spy sen. Testa lyft upp bena så bebis kan släppa ut gaser!? Du kan också testa vattenläsliga magdroppar istället för dem man får . Sov under dagen med bebis bära dig kanske han sover längre och du kan vila ut lite också! Ändra mat rutinerna. Håll han vaken längre stunder så han:hon inte somnar lika ofta . ? Lite tips har ingen aning om bågot hjälper er. Lycka till! Själv sover jag inte hela nätter nu i 7 månader då jag ammar .

• Rödtjärnens Anna
    Cormac skrev 2017-12-02 18:56:32 följande:

Hej!

Tack för svaret. Precis det du beskriver hade varit en stor förbättring för oss. Det låter lovande att nätterna kommer att utökas någon timme ju äldre hon blir. 

Upplever du att ditt barn sover hela den tiden, från kring midnatt till morgonkvisten? Eller vaknar han mycket och stökar runt?

Min kille sover sällan en hel natt, ofta vaknar han till, gnyr och då brukar jag gå upp, ge nappen, gå på toa själv och då jag kommit tillbaka efter några minuter sover han igen. Om han inte för det försöker jag ge napp igen och fungerar inte det fixar jag mat och tar upp honom. Sen flaxar han och lever om i sömnen, men då sover ju han..

Jag har en "matstation" bredvid sängen med termos med varmt vatten, rena nappflaskor, mm. Så att det går snabbt att fixa mat (fungerade även då jag använde vattenkokare, men termos är bättre).

Jobbar din partner? Kanske kan ni hitta något system så den ene får sova. Vi körde att en fick sova den andre fick vara uppe till sista matning, sen fick den som var uppe sova medan den andre tog matning tidig morgon och efter.

Fungerade bra för oss, min sambo jobbar skift så vissa veckor fick jag ta allt på nätterna vilket var jobbigt. Nu mera tar jag nästan alla mätningar på sen kväll och tidig morgon. Men då kan jag och lillkillen sova på dagen.

Det gäller att hitta ett fungerande system.. att man som par inte alltid får sova ihop är en annan sak
  • Elda86

Jag min dotter stökade mycket när hon var runt fyra månader. Precis som hos dig var det matning ett par gånger. Det övriga var tionde minut var det knorrning, nappen som trillade ut, vänder sig på mag och blir upprörd när det inte blev som hon ville. Nu är hon nyligen fyllda 6 månader och sover från nio till fyra även om jag ibland får trycka in nappen igen. Det som jag upplevde vände var att hon fick ett tjockare täcke.

• Cormac
    Mikiz skrev 2017-12-02 21:18:31 följande:

Det är nog bara att inse att det är så småbarns livet ser ut.

Min 5 månaders dotter vaknar varannan timme i,stort sett varje natt.tar inte.napp utan de e jag som e hennes napp om nätterna;)

Sovit 3 timmar som längst och dom gånger kan ja räkna på en hand

Tro mig jag har testat allt för att försöka få henne sova längre stunder, men icke:)

bara gilla läget.:)

Hej!

Ja, du har självklart rätt att detta är en stor del av småbarnslivet. Det är kanske som du skriver, att det inte går att göra något speciellt för att få nätterna något mer harmoniska. Bara härda ut. :)

Och det är skönt att höra att andra har det likadant, många i min bekantskapskrets har barn som "sovit hela nätter" sedan de bara var några månader (säger de i alla fall).
  • Cormac
    Anonym (Barn är olika) skrev 2017-12-02 22:26:09 följande:

Jag har för mig att det är som värst mellan 5 och 8 månader, sen brukar de flesta kunna få ner det till 2-3 korta uppvak.
    Min dotter var vaken 2-3 timmar från ca 01 VARJE natt tills hon var runt året. Plus 2-3 korta uppvak efter det. Sen vaknade hon bara till och ville ha välling.
    Sonen hade bara korta uppvak från 6 månaders ålder. Barn är olika.

Pust, så många uppvak under ett helt år låter intensivt. Försökte du göra något för att förändra situationen, eller kände du att det bara var att gilla läget?
  • Cormac
    mammalovis skrev 2017-12-02 23:22:22 följande:

Se till att vila varje gång barnet sover även på dagen. Så länge ni båda får mat i magen har du prioriterat det viktigaste för din del. Städning och disk kan vänta. Sömnen kommer bli bättre med tiden, men en del barn fortsätter sova oroligt.

Min första vaknade med 1-3 timmars mellanrum mellan 20 och ca 8, tätare ju närmre morgonen vi kom. Jag var ett vrak kan man lugnt säga. Tyvärr så var pappan inte till någon hjälp mer än de gånger jag bara grät av trötthet. Hon är nu snart 7 år och är fortfarande uppe och kissar och dricker vatten på nätterna, men det är ju inget någon annan störs av. Tvåan sover hela nätter och har gjort länge. Trean på två år är en nattuggla och har inte somnat än ... 

Hej!

Det är intressant det där, att det blir fler uppvak ju närmare morgonen kommer. Så upplever jag det också. Efter 03-04 någonting brukar jag ge upp helt och hållet. 

Så synd att pappan inte var till någon hjälp! Förstår verkligen att du var helt slutkörd. Men det är väl precis som du beskriver, att se till att prioritera mat och kanske någon minuts sömn under dagen.
  • Hi5

Mina vaknade var tredje timme för att äta, men från ca 22 så somnade iallafall den yngsta om ganska omgående efter kommande mål kl 01 och 04, för att ta morgon kl 07. Äldsta barnet hade en vakenperiod mellan 01-04, för att sedan somna om. Det var riktigt, riktigt jobbigt. Men han har fyllt 17 nu, och slutade med det för många år sedan, så det är ett minne blott :)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Cormac
    Mamma7måm skrev 2017-12-03 12:02:54 följande:

Jag tänker att du vid 4 månader kan, Tillsätta lite gröt mot kvällen . Börja försiktigt . Med en tesked. Och öka . Så kanske bebis blir lite mer mätt och det kanske vänder lite mer . Hur gör ni med maten på natten? Går ni upp och fixar varje gång? Om inte så ha en termos vid sången redo så slupper ni springa rund och fixa . Sen tänkte jag på det med att magen klyddar på natten. Kan det mkt väl va , på dagen är dem mer igång men på natten när dem sover kanske det är tungt i magen. När man själv somnar jätte mätt vill man typ spy sen. Testa lyft upp bena så bebis kan släppa ut gaser!? Du kan också testa vattenläsliga magdroppar istället för dem man får . Sov under dagen med bebis bära dig kanske han sover längre och du kan vila ut lite också! Ändra mat rutinerna. Håll han vaken längre stunder så han:hon inte somnar lika ofta . ? Lite tips har ingen aning om bågot hjälper er. Lycka till! Själv sover jag inte hela nätter nu i 7 månader då jag ammar .

Tusen tack för alla tips! 

Det där med gröt kanske kunde vara något! Och du nämner också d-droppar, jag har faktiskt funderat på om det är de som är boven i dramat. Har du testat vattenlösliga och märkt någon skillnad? 

Vi har maten nära oss under natten, och håller med termos osv så det funkar hyfsat smidigt. (De första veckorna for vi ut i köket varje gång men insåg snabbt att det inte var bästa metoden :)
  • Cormac
    Elda86 skrev 2017-12-03 14:00:19 följande:

Jag min dotter stökade mycket när hon var runt fyra månader. Precis som hos dig var det matning ett par gånger. Det övriga var tionde minut var det knorrning, nappen som trillade ut, vänder sig på mag och blir upprörd när det inte blev som hon ville. Nu är hon nyligen fyllda 6 månader och sover från nio till fyra även om jag ibland får trycka in nappen igen. Det som jag upplevde vände var att hon fick ett tjockare täcke.

Hej!

Det du beskriver låter väldigt likt vår situation. Vi har inget täcke alls till vår dotter. Kan det vara tyngden som kanske gjorde ditt barn lite lugnare om natten? Låter i alla fall lovande att det blivit lite bättre för er. :)
  • Cormac
    Hi5 skrev 2017-12-04 10:54:12 följande:

Mina vaknade var tredje timme för att äta, men från ca 22 så somnade iallafall den yngsta om ganska omgående efter kommande mål kl 01 och 04, för att ta morgon kl 07. Äldsta barnet hade en vakenperiod mellan 01-04, för att sedan somna om. Det var riktigt, riktigt jobbigt. Men han har fyllt 17 nu, och slutade med det för många år sedan, så det är ett minne blott :)

Hehe ja, ibland är det svårt att komma ihåg att det kommer en tid efter detta också. :)
    Var det vid någon särskild ålder som du kunde säga att dina barn började sova hela nätter? Eller skiftade det fram och tillbaka? 
  • Anonym (Barn är olika)
    Cormac skrev 2017-12-04 10:49:15 följande:
    Pust, så många uppvak under ett helt år låter intensivt. Försökte du göra något för att förändra situationen, eller kände du att det bara var att gilla läget?
    Jag testade varenda hemsk metod som finns. Eller åtminstone 3-4 stycken
    Samtliga fick följande resultat:
    2-3 hemska läggningar
    2 lugna nätter
    Åter till det "normala".
    Jag gav upp efter 4:e (tror jag det var) försöket då jag tyckte det var så hemskt att låta henne skrika de där första nätterna och sedan gav det inget resultat i slutänden ändå.
Svar på tråden När blir det bättre?